Arbeidstilsynet med ny strategi

 
Arbeidstilsynet med ny strategiIllustrasjonsbilde / Shutterstock
Arbeidstilsynet har en ny strategi som virker fra 1. januar 2017. I denne strategien er satsingen på å bekjempe arbeidslivskriminalitet tydeliggjort sterkere enn tidligere.

Av Borghild Lekve, fungerende direktør i Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet gjennomfører tilsyn hos cirka en av 17 virksomheter hvert år. Vi må derfor velge bort mange for hver vi velger å besøke. Når vi skal bestemme oss for hvilke vi skal gjennomføre tilsyn hos, er det mange hensyn å ta. Bergensavisen omtaler 2. januar på lederplass de vanskelige valgene vi må gjøre. Jeg vil gjerne utdype det som kommer frem i avisen.

Et grunnleggende valg Arbeidstilsynet må gjøre, er å bestemme hvor mye av ressursene vi skal bruke på å bekjempe arbeidslivskriminalitet og hvor mye vi skal bruke på å forebygge arbeidsrelaterte helsekonsekvenser i den seriøse delen av arbeidslivet. Det er fristende å tenke at vi bare må prioritere de kriminelle, men manglende forebygging av arbeidsrelaterte dødsfall, skader og sykdom koster samfunnet cirka 30 milliarder i året. Mesteparten av dette skjer i det seriøse arbeidslivet. Derfor kan ikke Arbeidstilsynet slutte å gå på forbyggende tilsyn i det seriøse arbeidslivet.

La meg starte med tilsynene som er hos de seriøse virksomhetene.  Kort fortalt foregår Arbeidstilsynets utvelging av virksomheter i tre faser. Først gjør vi en vurdering av hvilke risikoforhold og hvilke bransjer hvor det er størst fare. Dette kan for eksempel være fallulykker i byggebransjen eller vold og trusler i helsesektoren. Denne utvelgelsen gjør vi basert på kunnskap fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), egne erfaringer fra tilsyn, og i drøftinger med partene i arbeidslivet.

Det som er nytt i 2017, og som NHO og Bergensavisen henviser til, er at vi starter utprøving av et nytt utvalgssystem. Kort fortalt går det ut på at de virksomhetene hvor vi ikke finner grove feil og som tydelig jobber godt med HMS, kan bli nedprioritert for tilsyn i en periode. Denne regelen gjelder selvfølgelig ikke hvis vi får nye opplysninger som tyder på at det er noe vi bør undersøke.  Det betyr altså ikke at noen er fullstendig fredet.

Den tredje fasen i valg av virksomhet er inspektørens skjønn. For selv om vi vurderer bransjer og enkeltbedrifter som beskrevet over, så har vi ikke kapasitet til å besøke alle. I tillegg til tilfeldig utvalg bruker da inspektøren også den kompetanse vedkommende har om virksomhetene i sin region. I den vurderingen kommer for eksempel mottatte tips inn.

Når det gjelder tilsyn for å bekjempe arbeidslivskriminalitet samarbeider Arbeidstilsynet tett med politiet, Skatt og NAV. I fem byer har vi etablert samlokaliserte kontorer, hvor vi samkjører opplysninger for å velge hvilke personer og virksomheter vi skal følge opp. Vi har kommet langt på dette området, og ser at vi kan bli enda mer treffsikre ved å styrke samarbeidet enda mer. Derfor utvider vi dette samarbeidet til flere byer.

Arbeidstilsynet gjennomfører i tillegg tilsyn basert på tips, varsel om arbeidsulykker med alvorlig personskade eller melding om arbeidsrelatert sykdom fra lege.

Arbeidstilsynet har med de ressurser vi har tilgjengelig ikke ønske om å gå flere ganger til samme virksomhet innenfor kort tidsrom hvis det ikke er behov for det. Å få tilsyn er for virksomheten ikke bare en kontroll men også en anledning til å få veiledning og lære om hvordan du kan jobbe med bedre helse, miljø og sikkerhet i din virksomhet. Godt HMS er lønnsomt både for ansatte, virksomheten og samfunnet, jeg er derfor glad for at mange virksomheter ser positivt på å få besøk fra oss.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Messeguiden

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle