Dette mangler i klimameldingen

 
Dette mangler i klimameldingenIllustrasjonsbilde
27.04.12: Framtiden i våre hender er glad for at regjeringen legger opp til at to tredeler av kuttene skal tas hjemme, men klimameldinga har for få konkrete tiltak og mangler tallfesting av utslippskutt.
27.04.12: Framtiden i våre hender er glad for at regjeringen legger opp til at to tredeler av kuttene skal tas hjemme, men klimameldinga har for få konkrete tiltak og mangler tallfesting av utslippskutt.
– Regjeringen klimamelding vil i beste fall vise hvordan vi kan kutte utslippene med 6-10 prosent i forhold til 1990-nivå. Dette er alt for svakt i forhold til hvor mye rike land må kutte hvis vi skal ha mulighet til å unngå at en global oppvarming overstiger to grader. FNs klimapanel har anslått at rike land må redusere sine utslipp med 25-40 prosent. Det er bra at regjeringen opprettholder målet om at to tredeler av kuttene skal tas hjemme. Det alvorlige er at klimameldingen mangler tiltak for å nå denne målsettingen, utdyper leder i Framtiden i våre hender Arild Hermstad. 

Dette gjelder spesielt i petroleumssektoren. En symbolsk heving av CO2-avgiften vil ikke bidra til utslippskutt i på norsk sokkel. Det legges ikke opp til en forpliktende strategi for elektrifisering av felt, og utvinningstempo nevnes ikke med et ord. CO2- avgiften må økes til 1000 kroner per tonn CO2 for å utløse skikkelige klimatiltak på sokkelen, mener han.

Framtiden i våre hender etterlyser også en tydelig vilje til grønn skatteveksling, forbud og påbud. Det står for eksempel ingenting om grønne skatter på flyreiser. Andre deler av klimameldingen er mer konkret og målrettet.
– Det er veldig bra at det legges opp til at oljefyren skal fases ut innen 2020, samtidig er det et godt eksempel på at regjeringen ikke tør å ta i bruk virkemidler som forbud som ville vært den mest effektive måten å sikre utfasing på, mener Hermstad. Det er også bra at energikravene i byggeteknisk forskrift skjerpes til passivhusnivå i 2015 og nesten nullenerginivå i 2020.

Klimameldingen legger opp til å redusere utslippene fra transportsektoren. 
– Vi er glade for at regjeringen satser på utslippsreduksjoner i transportsektoren gjennom økt satsing på sykkel og kollektiv. Problemet er at de ikke sier noe som helst om hvordan dette målet skal oppnås. Regjeringen lover også mer penger til jernbane og tidfesting av når InterCity-trianglet skal stå ferdig, men skyver konkrete lovnader om økte midler frem i tid. Skal jernbanen bli en vinnersak i denne meldinga må Regjeringen garantere ferdigstillelse innen 2023, og samtlige linjer må bygges med høyhastighetsstandard, sier Hermstad.

I utgangspunktet er regjeringens klimamelding basert på for svake målsettinger. FNs klimapanel er klare på at Norge burde kutte sine utslipp med 40 prosent innen 2020, for å unngå katastrofale menneskeskapte klimaendringer.
– Klimameldinga legger kun opp til marginale 6 prosent kutt sammenlignet med 1990-nivå. Vi er med andre ord ikke i rute, og skyver de store oppgavene foran oss, mener Hermstad, som frykter at klimameldingen vil underprestere.
– Et raskt overslag antyder at vi med denne meldinga ikke vil oppnå de kuttene som Regjeringen har forpliktet seg til.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår