Duravit feiret ungdommelig 200 åring

 
Duravit feiret ungdommelig 200 åringAdministrerende direktør i Duravit, Frank Richter og medlem av selskapets innovasjonskomite gjennom 50 år, Jutta Greinert, har et felles motto om at ingenting kan stoppe Duravit fra en spennende framtid. Foto: Odd Borgestrand
1050 inviterte gjester fra 65 land fikk æren av å feire Duravits 200 års jubileum i Frankfurt i går kveld og natt. Det ble en feiring med stil i den gamle og ærverdige Frankfurt alte opera.

Av Odd Borgestrand
Frankfurt

Duravit framsto gjennom et forrykende jubileumsprogram som ungdommelig, framtidsrettet, internasjonalt og multikulturelt selskap, og et selskap med et stort hjerte.

Internasjonal markedsdirektør i Duravit, Gabriella Medina, innledet en gallakveld der Duravit virkelig bød på seg selv både med flotte historiefortellinger, god mat, god og allsidig drikke og topp underholdning.

Festkveld av dimensjoner
Mellom nydelig tilberedte middagsretter møtte vi selskapets mange designere, ledere og nøkkelpersoner i ulike ledd verden over. Den utvalgte norske delegasjonen besto av 10 personer med Duravit-ansatte, grossist-representanter, ledelsen i Oslo VVS senter og VVS aktuelt som representant for norsk fagpresse.

Arkitekt og designer Dieter Sieger tok gjestene med på en reise gjennom 200 år, der de viktigste merkesteinene i firmaets historie ble trukket fram.

Historien om Duravit
startet i det små i 1817. Det hele begynte i Hornberg, Tyskland da Georg Friedrich Horn bygget en fabrikk som i utgangspunktet fokuserte utelukkende på produksjon av kaffeservice. I 1956 utviklet produksjonen seg fra kaffeservice til porselen, og man utvidet produktspekteret til å omfatte sanitærporselen. Dette ga grobunn for suksess og sanitærverdenen ble også introdusert for et nytt navn: Duravit. I dag driver Duravit AG på et internasjonalt nivå og har 10 produksjonsanlegg med drøyt 5.000 ansatte over hele verden. Duravits utvikling har vært forankret i det selskapet kaller en "tradisjon for innovasjon". Duravit fortsetter å vise sin iver etter å innta nye markeder med sin nyskapende teknologi, sitt spesielle design og utvikling av nye produktsegmenter.

Det er ingen tvil om at samarbeidet med popstjernen innen design, Philippe Starck, har betydd mye for Duravit. Han har utviklet idèer så lenge han kan huske, og kan snart se tilbake på nærmere 30 års samarbeid med Duravit. Han fikk da også kveldens største applaus da han mente framtidens bad bør være designet for minimalt med vann i solidaritet med den del av verden som mangler nettopp vann.

Han antydet at Duravit kanskje ble selskapet som først etablerte et baderom på månen!

Funksjonalitet og kvalitet
Verken Duravit eller selskapets kjente designere er interessert i "design for designets skyld". Dette er fordi god design ikke bare handler om utseende, men like mye om funksjonalitet og bærekraft. Dette gjelder materialer, miljøvennlig produksjon og design. Duravit operer ikke med design med en utløpsdato, hevder selskapet i sin markedsføring. Duravit mener de utvikler og tilbyr tidløse moderne former på alle sine produkter og serier i stedet for å følge motetrender.

Selskapets budskap
Duravit opererer i dag i 130 land, og styreleder i Duravit, Gregor Greinert mente at Duravits produkter var selskapets budskap.

- Duravit framstår som en familie, og på en markering som denne er det på sin plass å takke hvert enkelt familiemedlem, sa styrelederen. Det er de ansatte som skaper firmaet gjennom sin daglige innsats, mente han.

Administrerende direktør Frank Richter fulgte opp med å takke de drøyt 1000 gjestene som ville hedre 200 års jubilanten. Han fremhevet også en spesiell dame i selskapets historie. Jutta Greinert har vært medlem av konsernets innovasjonskomite de siste 50 årene, og hun framsto i kveld som sterk og framtidsrettet. Som takk for sin innsats fikk hun sin egen jubileumsbok på 200 sider, kun i dette ene eksemplaret til hennes ære.

Selskapets administrerende direktør tegnet et framtidsbilde der Duravit skal være med å forme framtidens baderom med sitt moderne og funksjonelle design.

- Ingenting kan stoppe oss nå. Det er 200 års jubilantens motto.


Et forrykkende show og stor stemning da Duravit markerte 200 år i Frankfurts gamle opera i går kveld og i natt. Foto: Odd Borgestrand
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår