Et hav av inntrykk på Cersaie

 
Et hav av inntrykk på CersaieDistriktsansvarlig Vest, Morten Hagen og kollega Petter Gulløy, distriktsansvarlig Øst i Purus Joti, reiser i dag hjem fra Bologna, fulle av inntrykk og inspirasjon. Foto: Odd Borgestrand
Norske delegasjoner er alltid på plass under Cersaie i Bologna. Purus Joti har i flere år på rad benyttet anledningen til både kontaktmøter med samarbeidspartnere og kick-off for en aktiv høst. Da er Cersaie en flott ramme.

Av Odd Borgestrand
Bologna

Distriktsansvarlig Vest i Purus Joti, Morten Hagen, mener årets messe har en svært så tydelig trend i farge- og material innenfor sanitær. Det er ulike trestrukturer som dominerer, enten som naturtre eller på fliser. Enkelte produsenter leverer fliser som er så parkett-tro at du må kjenne på materialet for å slå fast om det er ekte parkett eller fliser, sier han.

Dusj-garnityr
- En av produsentene viser fram noe av det råeste jeg har sett av dusj-garnityr. Selve dusjen hadde utseende som en vegglampe som kunne justeres ut fra veggen og veggene var prydet med designfliser av ypperste merke.  Flis-produsentene fra alle land som er representert på årets messe har kommet hit med kvalitetsprodukter. Rustfritt teflonbelagt på svart bunn er et av eksemplene. Utrolig stilig, slår Hagen fast.

- Vi har ekstra fokus på farge- og materialkombinasjoner i forhold til de produktene vi er kjent for. Vi ser at konkurransen innen designsluk er stor ute i Europa. Vi ser også at vår Limited Edition-serie av designsluk har sine «søsken» ute i Europa, og Rose Gold har tydelig slått gjennom i flere land, slik det også er gjort i Norge.

Design dusjkar
- Jeg har sans for design dusjkar med integrert design-renne. Det viser at det er et marked for dette, og at vi har kunder som etterspør våre produkter, sier Hagen.
Design har et kortvarig liv, og derfor er det viktig at vi følger med på design-trendene. Personlig tror jeg sanitærutstyr i rustfritt teflonbelagt kan bli veldig populært på hoteller og bygninger som vil framstå som røffe. 

Selv om de største sanitær-aktørene har valgt bort Cersaie, er det nok å hente av inspirasjon hos de over 850 andre utstillerne på årets messe. Flisprodusentene er med å sette trender, der de integrerer produkter som hører hjemme enten det er i oppholdsrom, stue, soverom, bad eller kjøkken.

Førstereis med mange inntrykk
Petter Gulløy er førstereis på Cersaie etter å ha jobbet èn måned i Purus Joti AS. Han er distriktsansvarlig Øst som innebærer Buskerud, Vestfold, Telemark og dessuten Akershuskommunene Asker og Bærum.
- Etter mange år i Wavin, der det meste dreide seg om skjulte tekniske løsninger, er det nesten en ny verden å komme til Cersaie med baderom og flis. Her er det design som står i første rekke og funksjonalitet kommer som en god nummer to. Etter å ha jobbet med det som ikke har vært så synlig for folk flest er det morsomt å komme over i en annen bransje der produktene til de grader er synlige i folks hverdag, sier Gulløy.

- Denne reisen er derfor blitt en fin studietur der det handler om å få med seg mest mulig inntrykk for min del.  Jeg er imponert over hvor stor innsats og mye penger mange selskaper legger inn i en messe som dette, sier Gulløy.

Det er et faktum at spesielt flisprodusentene har enorme stander med stor bemanning, vertinner som sørger for at gjestene trives og får både mat og drikke. Er potensielle kjøpere først kommet inn på en stand skal de også bli tatt vare på, er tydeligvis konseptet på Cersaie. Messa avsluttes fredag, og da har trolig om lag 100.000 vært innom portene, der norske gjester neppe utgjør mer enn en halv prosent.
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår