Et konsern med sterke varemerker

 
Et konsern med sterke varemerker-Vi ønsker at alle aktører i konsernet skal komme inn til mor-selskapet, som står for produktutvikling, de sentrale funksjonene og produksjon av de enkelte varemerkene, understreker konsernsjefen Henry Gustavsson (Foto: Odd Borgestrand)
Familietradisjon, design og sterke varemerker. Det er nøkkelordene som går igjen når vi besøker Purus-fabrikken i Ystad i Sør-Sverige. Utenfor fabrikken flagges det imidlertid med konsernlogoen BLS Industries, og det har sin klare årsak.

Av Odd Borgestrand
Ystad, Sverige

Firmanavnet Purus er blitt et så sterkt merkevarenavn at det har ført til interne utfordringer for et konsern som driver flere datterselskaper i konkurranse med hverandre. Den største konkurransen står mellom Purus AB i Sverge, og danske Unidrain som ble kjøpt opp i 2009. Midt imellom kommer norske Purus Joti, som også bygger varemerket Joti.

Når Jafo, Purus Joti eller Unidrain kommer med sine kunder til produksjonsenheten i Ystad ble de inntil for få uker siden møtt med konkurrentens navn over alt.

– Det føltes ubehagelig, nærmest som å komme inn i løvens hule. Vi ønsker at alle aktører i konsernet skal komme inn til mor-selskapet, som står for produktutvikling, de sentrale funksjonene og produksjon av de enkelte varemerkene, understreker konsernsjefen Henry Gustavsson. Han har de siste fire årene stabilisert og ledet selskapene på vegne av eierne Bengt Lars Spånberg og hans to døtre Rebecka og Fredrika.

Alle «barn» skulle kjenne seg velkommen til Ystad, og dermed ble konsernnavnet BLS Industries etablert.  Et navn som kan bety initialene til dagens hovedaksjonær og styreleder, Bengt Lars Spånberg. Konsernsjef Henry Gustavsson understreker at han leder et familieselskap som er svært lite byråkratisk. Dette er et selskap som nyter godt av sterk lojalitet blant sine medarbeidere, og sammen omsatte de 250 ansatte for 500 millioner svenske kroner i fjor.

– Norge er et sterkt og viktig marked, og vi lytter mye til Norge når det gjelder produktutvikling og strategier, understreker Gustavsson.

Hele denne bedriftsreportasjen fra Ystad, kan du lese i VVS aktuelt 8, som snart er ute hos abonnentene.

Ikke abonnent på Norges største VVS-fagblad? Ta gjerne kontakt med oss for et helt uforpliktende prøveabonnement!

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår