Et nytt Grohe vokser fram

 
Et nytt Grohe vokser framBildet: Det nordiske markedet vokser, og er nå på 4.plass på Grohes verdensranking. Dermed får de nordiske landene en langt sterkere backup av konsernledelsen enn hva tilfellet har vært tidligere, sier Regional Vice President i Nord- og Øst-Europa, Svenske Jonas Brennwald og Country Manager for Norge, Karol Patryka (t.h). Foto: Odd Borgestrand
– Vi skal ikke hevde at det er skjedd en forvandling i Grohe Norge etter at selskapet har fått på plass ny ledelse, men det er ingen tvil om at 46-åringen Karol Partyka allerede har lykkes i å skape en glød og stolthet i Grohe-laget.

Av Odd Borgestrand

Forskjellen var merkbar da VVS aktuelt entret Grohe-standen under VVS dagene på Lillestrøm. Gjennom sine brede internasjonal erfaring fra lederroller i Ringnes, Coca-Cola, Jensen & Co og sist Vaasan Norge, har Karol Partyka sammen med sin markedssjef Ole Christian Mork og resten av staben gitt selskapet det positive ansiktet utad som Regional Vice President i Nord- og Øst-Europa, Svenske Jonas Brennwald, har lovet det norske markedet.

Norden vokser
Jonas Brennwald sto fram i VVS aktuelt i april i fjor med en visjon om at GROHE i Norden skal doble sin omsetning til èn milliard kroner innen 2020. Med dette volumet lovte han å ta GROHE opp på topp to i det nordiske markedet.

– Vi er i rute, bekrefter han under årets VVS dager på Lillestrøm. Mannen med ansvar for 36 land i Grohe-konsernet tok seg tid til å besøke messa og takke sin norske stab for en innsats han mener det står respekt av.

– Jeg registrerer med stor tilfredshet at konsernledelsen senest dagen før VVS-dagene startet på Lillestrøm diskuterte hvilke tiltak som kunne settes i verk for å øke omsetningen i Norden ytterligere. Konsernet var villig til å omdisponere interne midler for å gi det de fem nordiske landene behøver.

Når vi kan vise til en femårs samarbeidsavtale med Mercedes for å utvikle vår teknologi ytterligere, så gir dette oss en intern kraft som skal føre oss mot toppen av pallen, fastslår Brennwald.

Kvalitet hele veien
Karol Partyka har opplevd en bratt læringskurve når det gjelder selve bransjen. Til VVS aktuelt bekrefter han at han ble tatt godt imot i bransjen, både internt i Grohe, men også utover egen organisasjon.

– Mange er nok spent på hva jeg bringer med meg, og svaret på det er at jeg vil bidra til å selge gode varer og tjenester, og samtidig kvalitetssikre at vår organisasjon leverer kvalitet i alle ledd.

Selv om vi har gode produkter er det likevel menneskene i organisasjonen jeg er mest opptatt av. Vi er 12 medarbeiderne som er Grohe i Norge. Det er vi som må bygge tillit hver eneste dag, og jeg blir stolt når vi får tilbakemelding fra våre kunder at vi har endret oss i en positiv retning, både når det gjelder imøtekommenhet og ikke minst hjelpsomhet. Alle hos oss har forstått at ettermarkedet også er viktig. Derfor skal vi strekke oss litt ekstra. Vi skal sette kunden i sentrum og vi skal utnytte kompetansen til vårt backoffice i Danmark.

En viktig ressurs
– Det er ingen hemmelighet at samarbeidet mellom Norge og Danmark til tider har vært anstrengt. Nå har vi lykkes i å snu dette bildet. Våre kolleger i Danmark er en ressurs og en hjelp for oss i vår hverdag. De jobber for at vi skal lykkes i det norske markedet, og de gjør en flott jobb.

Jeg er også godt fornøyd med at konsernledelsen har gitt oss tid for endringer. Vi må ikke levere resultater over natta. Responstiden i markedet tar tid, og vi skal fortjene tillit hos rørleggerne, kjedene og grossistene. Jeg har forventninger til mine medarbeidere, og har fått klare tilbakemeldinger om at de også har forventninger til meg. Den viktigste forventningen kan summeres i ett ord; kontinuitet, sier Partyrka med et smil.

Internasjonal erfaring
– Vi har endelig fått på plass et felles grunnleggende lederskaps-DNA i Norge, mener Jonas Brennwald. Nå har vi en ledelse med internasjonal ledererfaring. Det er litt annerledes enn å jobbe i et nasjonalt selskap, mener han.

– Det gleder meg at relasjonene er bygget opp mellom det nordiske hovedkontoret og det enkelte nordiske land. Country Manager Karol Partyka og markedssjef Ole Christian Mork er hentet inn fra internasjonale selskaper og har dermed grunnleggende kompetanse innen internasjonal B2B. Det er en viktig nøkkel for suksess, understreker Brennwald.

– Vi bruker nå tid på forretningsutvikling framfor interne konflikter, og der skal Karol og Ole Kristian ha en stor del av æren for en uhyre rask snuoperasjon internt i det nordiske markedet, mener Brennwald.

Bedre på distribusjon
Norgessjef Karol Partyka nikker anerkjennende til sjefens utsagn, men erkjenner at Grohe i Norge ikke har vært gode nok på distribusjon av sine produkter. Vi er ikke et logistikk-selskap, men er avhengig av at logistikken fungerer, og dette har vi nå tatt tak i. Vi må sørge for at våre varer kommer fram til kundene så raskt som mulig. Da forventer vi også at grossistene spiller på lag med oss som produsenter og hele tiden utvikler seg i sin rolle. Moderne leverandører krever at produktene kommer fram i markedet.

– Det er et tankekors at den mest solgte vannkrana i Norge er en modell fra 1983, og den modellen står fortsatt på utstillingsplassene hos norske grossister. Til sammenligning består 75 prosent av Grohes omsetning globalt av produkter som er utviklet de siste fem årene. Dersom norske grossister ikke prioriterer å få ny teknologi inn til landet, ja da blir grossistene en bremsekloss, og moderne rørleggerne vil gå til andre for å få de mest moderne varene, mener Brennwald.

– Vi gikk inn i et tett samarbeid med Varme & Bad fordi denne kjeden vil satse på moderne teknologi og lære opp sine unge rørleggere i en intern trainee- og lærlingskole for å utdanne neste generasjon rørleggere. De vil transformere yrket, og deler dermed vår visjon, slår Brennwald fast.

– Vi er åpne for samarbeid med alle kjeder som er mottakelig for endringer. Man må være to for å danse tango, sier den karismatiske Grohe-lederen, som er rimelig sikker på at selskapet han leder vil omsette for én milliard i Norden innen 2020.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår