Feststemning i Brødrene Dahl

 
Feststemning i Brødrene DahlBildet: Øverst fra venstre: Gunnar Lillebø, Hege Seim og Arild Storetvedt. Nederst: Bjørg Østrem og Tove Dramstad.
Ansatte som blir lenge i bedriften er en av suksessformlene i Brødrene Dahl. Det er de gode kollegene og selskapets ønske om å utvikle de ansatte som er nøkkelen, ifølge noen av dem som har jobbet der lenge.

Vi har snakket med fem medarbeidere som til sammen har nesten 200 år i Brødrene Dahl i forkant av at selskapet samler 1650 personer til bursdagsfest i Oslo Spektrum.

- Jeg kjørte lastebil for Brødrene Dahl i 1,5 år før jeg fikk sertifikat, forteller regionsjef i vest Arild Storetvedt. – Faktisk kjørte jeg en lastebil lastet med varer ned til oppkjøringa, og da jeg strøyk på første forsøk satte jeg meg inn i lastebilen og kjørte tilbake til lageret. Tidene har heldigvis forandret seg siden 1969, sier Storetvedt.

Selskapets medarbeiderundersøkelse bekrefter at arbeidsmiljøet i Brødrene Dahl er svært godt. Åtte av ti opplever jobben som meningsfull og har arbeidsoppgaver de liker, og like mange vil anbefale Brødrene Dahl som arbeidsgiver til venner.

At Brødrene Dahl satser på de ansatte er tydelig også når selskapet i å feirer sitt 100-årsjubileum. Brødrene Dahl har invitert alle ansatte med følge til en stor fest i Oslo Spektrum med god mat og drikke, og underholdning av høy klasse. 1650 personer skal være med å feire 100-åringen. En stor investering i hver ansatt, men en investering som gir verdi i form av ansatte som blir værende i bedriften.

Kollegene og kundene er viktigst
Vi har snakket med fem ansatte i Brødrene Dahl. Salgssjef for VMT Hege Seim, Servicesentermedarbeider i Ålesund Gunnar Lillebø, Sentralbordoperatør i Stavanger Bjørg Østrem og innkjøper på hovedkontoret Tove Dramstad, i tillegg til nevnte Regionsjef Storetvedt. På spørsmål om hva som er bra med Brødrene Dahl er de alle enige om en ting: Kollegene og kundene er det viktigste.

- Vi tilbringer jo mye av tiden vår på jobb, og da er gode kolleger viktig. Vi damene i selskapet har siden 1997 organisert en tur annethvert år der vi reiser for å oppleve noe sammen. Da får vi også satt ansikt på noen av dem vi snakker med på telefon. Det er utrolig bra. Å trives sammen med gode kolleger er veldig viktig for jobben, forteller Bjørg Østrem som til daglig sitter på sentralbordet i Stavanger. Hun er Brødrene Dahls ansikt og stemme utad både for dem som kommer på besøk og dem som ringer.

Medarbeiderundersøkelsen bekrefter også at kulturen og samholdet er godt. Det er sju av ti som mener samhandlingen i egen avdeling er god og at kulturen i selskapet er preget av åpenhet og tillit.

En stabil arbeidsgiver
Brødrene Dahl feirer 100 år i Norge. Flere av de ansatte har imidlertid kommet inn i selskapet gjennom oppkjøp. – Jeg har hatt fire forskjellige arbeidsgivere, selv om arbeidsplassen min har vært den samme hele tiden, forteller Gunnar Lillebø fra Ålesund. Lillebø begynte som lastebilsjåfør i Ålesund rør i 1975, og endre i Brødrene Dahl da Setsaas ble kjøpt opp i 1995.

- Brødrene Dahl er en arbeidsplass du kan stole på og som tenker framover. Da jeg ble syk og endte i rullestol i 2007 var jeg aldri i tvil om at jeg skulle tilbake i jobb. Brødrene Dahl fant plass for meg på servicesenteret, og det var fantastisk å komme hit i 2008, sier Lillebø.

Brødrene Dahl er kjent for å stabilitet. – Selv i perioder der resultatene ikke har vært som ønsket, har Brødrene Dahl valgt å satse på folk framfor å permittere dem. Jeg har selv hatt gleden av Brødrene Dahls innsats for de ansatte på den veien jeg har gått fra å være ryddegutt på lageret i 1968 og fram til i dag, som regionssjef for Vestlandet. Brødrene Dahl stiller krav til både selskapet og de ansatte, men gjør det også mulig for folk å lykkes, sier Arild Storetvedt.

Satser på de ansatte
Veldig mange blir i Brødrene Dahl fordi selskapet gir de ansatte mulighet til å utvikle seg og finne nye utfordringer i jobben. – Dersom du er entusiastisk og nysgjerrig opplever jeg at Brødrene Dahl er villig til å satse på deg. Mulighetene til å bytte roller internt og fylle på med kurs og utdanning er stor. Og den er blitt enda bedre etter at Saint-Gobain kom inn som eier, sier Tove Dramstad, innkjøper på hovedkontoret på Bryn. Hun har jobbet i Brødrene Dahl siden 1973, bare avbrutt av et mislykket opphold på to måneder hos et annet firma i 1975.

Også Hege Seim, distriktssjef for VMT i BuTeVe, er enig. – Jeg kom inn som sentralbordansatt i det som da het Setsaas i 1990, og dermed inn i Brødrene Dahl i 1993. Jeg har hele tiden fått utvikle meg på en trygg arbeidsplass, forteller hun. Livet som jente i VMT-bransjen har ikke alltid vært enkelt. – Det er ikke til å stikke under en stol at det tok tid før kundene begynte å ta meg på alvor. Jeg var kvinne omgitt av menn, og jeg kunne ingenting om bransjen før jeg begynte. Brødrene Dahl valgte å satse på meg, og etter hvert begynte kundene å ringe meg, sier hun.

Men veien dit var ikke bare enkel. – Jeg husker én kunde som hadde forsøkt å forklare meg hva han trengte mange ganger. Jeg skjønte ingenting. Da satte han seg i bilen og kjørte til kontoret mitt. Han banket på med de to rørdelene han hadde forsøkt å forklare meg på telefon uten å lykkes. Da han dro sa han: «Jeg håper du skjønner dette en gang for alle!». Det gjorde jeg, ler Seim. Resultatene er klare for hele bedriften. Åtte av ti er stolte av å jobbe i Brødrene Dahl, og er sterkt engasjert i jobben sin. Det er grunnen til at Brødrene Dahl har suksess. De fem vi har snakket med har sine personlige historier, men de er representative for så mange fler. I Brødrene Dahl blir de ansatte værende fordi de trives.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår