Ford lanserer nye Ranger Pickup

 
Ford lanserer nye Ranger PickupBildet: Nye Ford Ranger Pickup
Ford har nå avduket en tøff og smart ny Ford Ranger, en kompromissløs kombinasjon av robuste egenskaper, dyktig håndverk og avansert teknologi.

Nye Ranger vil bli solgt i over 180 land på verdensbasis, og kommer til Europa tidlig i 2016. Modellen ble nylig avduket på den internasjonale bilutstillingen i Bangkok, og vil utvilsomt ytterligere bedre Rangers salgsresultater i Europa, som i 2014 økte med 40 prosent,  sammenlignet med året før.

Ford Ranger forblir et av de mest anvendelige kjøretøyene i sin klasse. Med en klasseledende vadedybde på 80 cm og med en bakkeklaring på 23 cm er den utformet og konstruert for å håndtere det mest ekstreme terreng med letthet. Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel gir nye Ranger en sterk følelse av trygghet når den gir seg i kast med bratte hindringer.

På alle versjonene sørger en elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra 4x2 til 4x4 med en bryter i midtkonsollen i opp til 120 km i timen. For krevende off-road situasjoner kan sjåføren kople til lavgirserie 4x4, mens en elektronisk lås på bakakseldifferensialen forbedrer hjulgrepet under vanskelige kjøreforhold. En annen sterk egenskap er at Ranger kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn i tillegg til kjøretøyets eksepsjonelle nyttelastkapasitet.

Et utvalg teknologiske løsninger sørger for at sjåføren beholder kontrollen under alle kjøreforhold. Fords SYNC 2 kommunikasjonssystem gir sjåføren en tryggere kjøreopplevelse. Ved å bruke enkle stemmekommandoer på engelsk kan sjåføren kontrollere klimaanlegg, underholdningssystem og navigasjonssystem. En 8-tommers berøringsskjerm gir sjåføren kontroll over mange av bilens funksjoner. Det er også et vidt spekter av sjåførassistanseteknologier tilgjengelig som gjør kjøringen mer behagelig.

Filskiftevarsling og LaneKeeper arbeider sammen for å hindre at kjøretøyet utilsiktet glir ut av sin egen kjørebane. Hvis det framoverrettede kameraet oppdager at kjøretøyet er iferd med å forlate kjørebanen vil Filskiftevarslingen gi sjåføren beskjed med en vibrasjon i rattet. Hvis sjåføren ikke viser tegn til å korrigere retningen vil LaneKeeper bruke styremoment for å bringe kjøretøyet tilbake i rett kjørebane.

Adaptiv Cruisekontroll bruker radarfølere for både å holde ønsket hastighet og avstand til et forankjørende kjøretøy. Når systemet oppdager et kjøretøy lenger fremme vil hastigheten tilpasses for å holde en trygg avstand. Når veibanen igjen blir klar akselereres det tilbake til forhåndsinnstilt hastighet. En justerbar hastighetsbegrenser hjelper sjåføren til å unngå utilsiktet overskridelse av valgt hastighet.

Elektronisk stabilitetsprogram med hindring av velt og kontroll av tilhengersleng sørger for at sjåføren beholder kontrollen under vanskelige kjøreforhold.
Føreroppmerksomhetsovervåkning bruker det fremoverrettede kameraet og følere til å oppdage om sjåføren blir søvnig. Hvis det oppdages at bilen utilsiktet glir ut av kjørebanen eller brå rattkorrigeringer vil systemet varsle sjåføren med lydsignaler som gradvis øker i volum.

Nødhjelpsassistanse bruker en tilkoplet mobiltelefon til å varsle redningstjenesten dersom det inntreffer en ulykke. Systemet overfører detaljer om at ulykke har funnet sted og kjøretøyets posisjon og lar de som er i kjøretøyet snakke direkte til redningstjenesten.
Andre smarte teknologier inkluderer Bakkestartassistanse og Hill Decent Control som kontrollerer stabiliteten i bratte nedfarter. Adaptiv Lastkontroll justerer den elektroniske stabilitetskontrollen basert på fordelingen av last på planet og Nødbremsassistanse gir ekstra bremsetrykk og dermed mer bremsevirkning hvis sjåføren trår bremsene raskt inn i en nødsituasjon.

Nye Rangers imponerende egenskaper, nyttelast og tilhengerkapasitet skyldes kraftige og effektive dieselmotorer kombinert med enten 6-trinns manuell girkasse eller automatgirkasse. Alle tre motorene gir Ranger-kundene en vinnerkombinasjon av krefter og effektivitet under alle kjøreforhold, og bekrefter Fords løfte om kjøreglede bak rattet.
For maksimum effekt og dreiemoment tilbyr Ford den nyeste generasjonen av sin 3.2-liters 5-sylindrede TDCi dieselmotor. Det betyr 200 HK og 470 Nm dreiemoment.

Nye Ranger kan leveres med to versjoner av den nyeste firesylindrede 2.2-liters TDCi dieselmotoren med effekter på 130 HK og 160 HK. Dette er motorer som gir betydelig forbedret drivstofføkonomi og samtidig mer effekt enn dagens dieselmotorer på 125 og 150 HK. For å maksimere effektiviteten til disse motorene er nye Ford Ranger tilgjengelig med Auto-Start-Stop-teknologi, som sparer drivstoff ved at motoren automatisk slås av når kjøretøyet står stille.

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår