Forfallet fortsetter i Norge

 
Forfallet fortsetter i NorgeBildet: Det er et enormt behov for ledningsfornyelsebåde på vann og avløpssektoren i Norge. (Foto: Odd Borgestrand)
Forfallet i norsk infrastruktur fortsetter. Onsdag legger Rådgivende ingeniørers Forening (RIF) fram State of the Nation 2015 under åpningen av årets Byggedagene. 2600 milliarder må til for å få god standard på veier, jernbane, offentlige bygninger og det norske VA-nettet.

Av Odd Borgestrand

Det er ingen tvil om at norske vann- og avløpsledninger lekker, men dagens lekkasje til VG er trolig viktig for RIF for å få den oppmerksomheten foreningen ønsker om rapporten.
Det er fem år siden RIF la fram sin første State of the Nation rapport. Den gang dokumenterte RIF et  vedlikeholdsetterslep på drøye  800 milliarder kroner i norsk infrastruktur.

På fem år er beløpet mer enn tredoblet. Det vil utvilsomt bli «krigsoverskrifter» i norske aviser og fagblader de neste dagene, til tross for at mange fagmiljøer har vært tydelig på utfordringene. Ikke minst gjelder dette norsk vannbransje med Norsk Vann, Rørinspeksjon Norge, Maskinentreprenørenes Forening og SSTT i spissen.

Hovedutfordringen i norsk vannforsyning er fortsatt et dårlig ledningsnett.  Det er behov for store investeringer i ledningsnettet for å sikre en fornyelse i takt med forfallsutviklingen og dermed færre hendelser med svikt i vannforsyningen og lavere lekkasjeandel. Det trengs dessuten fortsatt investeringer i utvidet vannbehandling ved enkelte, særlig mindre, vannverk, het det i rapporten for fem år siden og tingenes tilstand er ikke blitt bedre, dersom lekkasjene i dagens VG viser seg å slå til.

Avløpssektoren ligger på strykkarakter også denne gang, med tilstandsbeskrivelse på 2 i en skala fra 1-5. En 2-er betyr at anleggene er i en dårlig forfatning og at funksjonaliteten er truet. Det kreves umiddelbar innsats for at ikke funksjonaliteten reduseres.
I årets rapport vil RIF hevde at kun rundt halvparten av kommunene overholder alle kravene om rensing. Ledningsnettet har betydelige svakheter med tanke på kapasitet og kvaliteten på rørene er også varierende. Mye taler for at vi ikke er rustet til å håndtere klimaendringer. Ekstremvær kan føre til store skader på infrastruktur. Med dagens opprustningstakt og mangel på fagkompetanse er framtidsutsiktene dystre. Investeringsbehovet er beregnet til 110 milliarder kroner.

Vannforsyning i Norge for karakteren 3, det vil si  akseptabel standard. Den samme karakteren ble gitt for fem år siden. I årets rapport fremheves det at en del vannverk ikke tilfredsstiller drikkevannsforskriften. Vannkvaliteten er sårbar overfor forurensning fra mennesker og dyr. Gjennomsnittlig lekkasje i norsk vannforsyning er 32 %, noe som er veldig høyt sammenlignet med andre europeiske land som har helt ned mot 8 %.
Med dagens utskiftingstakt vil det ta over 50 år før vi oppnår tilfredsstillende standard på ledningsnettet. Klimaendringer representerer en stor utfordring for vannforsyningen. Investeringsbehovet er beregnet til 100 milliarder kroner

NHO-direktør Petter Brubakk sier i en kommentar til VG at aller viktigste er å prioritere infrastruktur høyere i de årlige statsbudsjettene.  Raskere planlegging og bedre utføring, slik at norsk infrastruktur får mer ut av pengene, er nøkkelen til å komme tilbake på sporet, mener han.
RIF opererer med en skala fra 1-5:
1: Fungerer ikke, ny infrastruktur må etableres
2: Dårlig forfatning. Bruken er truet, krever umiddelbar innsats.
3: Akseptabel standard. Løpende vedlikehold og framtidige investeringer nødvendig
4: God standard. Normalt vedlikehold påkrevet.
5: Anlegget er som nytt. Vedlikeholdskostnadene lave.

På denne skalaen deler RIF ut følgende karakterer for de andre sektorene innen norsk infrastruktur i 2015:

Jernbane: 2
Anlegget er i en dårlig forfatning og funksjonaliteten er truet. Teknisk levetid for store deler av nettet er utløpt eller i ferd med å løpe ut.Investeringsbehovet er beregnet til 500 milliarder kroner

Fylkesveier: 2
Omtrent 45 prosent av fylkesveiene har dårlig eller svært dårlig dekketilstand. Investeringsbehovet er beregnet til 500-600 milliarder kroner

Riksveier: 3
Tendensen er positiv, men det er viktig å jobbe aktivt for å opprettholde dagens rammer til drift og vedlikehold slik at etterslepet ikke øker. Investeringsbehovet er beregnet til 800-1000 milliarder kroner.

Kommunale veier: 3
Manglende vedlikehold over lang tid og siste kartlegging i 2009 viste at 10 % av veinettet hadde akutt behov for utbedring. Investeringsbehovet er beregnet til 250-300 milliarder kroner.

Helsebygg: 3
Halvparten av bygningsmassen fremstår som utilfredsstillende eller svært dårlig. Flere store helseforetak har hatt en negativ utvikling i tilstand de siste årene. Investeringsbehovet er beregnet til 40 milliarder kroner.

Kommunale bygg: 3
Dette omfatter alle kommunale og fylkeskommunale bygg samt kirker. To tredjedeler av bygningsmassen fremstår som delvis utilfredsstillende eller dårlig.
De klart største barrierene for godt vedlikehold er økonomiske ressurser og manglende fokus hos politisk ledelse. Investeringsbehovet er beregnet til 140 milliarder kroner.

Flyplasser: 4
Flyoppstillingsplasser og banesystemer får høy karakter, mens terminalbygninger og andre bygninger er eldre. Investeringsbehovet er satt til 0,- kroner.

Energiproduksjon: 4
Norske energiproduksjonsanlegg holder en god standard, men Norge står overfor en omfattende omstillingsprosess fra bruk av fossil energi til fornybar energi.
Investeringsbehovet er satt til 0,-kroner

Energidistribusjon: 4
Elektrisitetsnettet har i hovedsak tilfredsstillende standard.  Investeringsbehovet er satt til 0,-kroner

Vi kommer tilbake med flere kommentarer til State of the Nation 2015.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår