Foss Bad bryter med grossistene

 
Foss Bad bryter med grossisteneBildet: Markedssjef Vidar Holt og daglig leder Tone Foss By i Foss Bad ser fram til en hverdag som direkteleverandører fra nyttår av. (Foto: Bjørn Laberg)
Siden tidlig 70-tall har Foss Bad levert sine baderomsmøbler gjennom VVS-grossist. Nå har den tradisjonsrike Birkeland-fabrikken sett seg lei på å måtte konkurrere med grossistenes egne merkevarer, og bryter samarbeidet fra nyttår av.

Av Bjørn Laberg
– Frustrasjonen og irritasjonen over at grossistene, som i utgangspunktet burde være en ren varedistributør, nå møter oss med et stadig økende antall konkurrerende produkter, er stor. Sortimentbredden har økt betydelig de senere årene, og nå føler vi at nok er nok for vår del, sier daglig leder Tone Foss By.

Paradigmeskifte
– Vi har prøvd å få en dialog med grossistene om dette, men uten å få noe særlig gehør. De argumenterer med at de må ha egne merkevarer for å demme opp mot direkteleverandørene. Det er litt vanskelig å forstå, ut fra sortimentutvalget de nå sitter inne med, sier hun til VVS aktuelt.
Nå har Foss Bad tatt konsekvensen av dette, og vil fra 1. januar 2016 bli direkteleverandør av sine baderomsmøbler. Markedssjef Vidar Holt kaller det paradigmeskifte.
– Dette blir en omstilling for hele organisasjonen, også mentalt, men vi mener dette er et riktig steg videre. Vi er nå i ferd med å forhandle frem avtaler med rørleggerkjedene, for vi ønsker på ingen måte å hoppe bukk over rørleggeren, selv om vi nå fristiller oss fra grossistleddet. Foss Bad vil absolutt være en del av VVS-bransjen fortsatt, understreker Holt.

Hva blir de største fordelene ved å kutte grossistleddet?

– Vi kommer nå enda tettere på de som daglig møter forbrukeren. Det er fordelaktig, både ved å kunne diskutere sortiment og planlegge markedsaktiviteter, og dessuten kunne snu oss fortere i forhold til kampanjer og prissetting. Vi sitter rett og slett mer «med skoa på», sier Foss By.
At bedriften nå blir direkteleverandør, fører også til at man må styrke organisasjonen på visse områder.
– Vi oppbemanner på ordrekontoret, siden vi forventer langt flere henvendelser i tiden som kommer. Vi er også i gang med en omlegging av produksjon og ekspedisjon, for å kunne møte den nye hverdagen som direkteleverandør. Vi føler oss godt rustet til dette. Lean-metodikken sitter i ryggraden av hele organisasjonen, så nå kan den nye tidsregningen begynne. Vi er klare, sier en engasjert daglig leder.

Nøkterne optimister
2015 har ikke vært uten markedsmessige utfordringer for den tradisjonsrike Birkeland-fabrikken.
– Første halvår var forholdsvis bra, men i likhet med mange andre i bransjen, har vi opplevd tunge høstmåneder. Usikkerheten rundt norsk økonomi, samt frykten for et strammere arbeidsmarked, har nok fått forbrukeren til å tenke seg både en og to ganger ekstra, før investeringer i baderommet blir prioritert, sier Vidar Holt.
– Vi er derfor nøkterne optimister med tanke på første del av 2016. Det viktige blir å rendyrke ting vi er gode på, bli enda mer effektive, fortsette å lage gode produkter og samtidig tørre å satse i markedet. Da har vi gode forutsetninger for å lykkes. Selv uten grossisthjelp, sier Tone Foss By avslutningsvis.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår