Gledelig holdningsendring, eller..?

 
Gledelig holdningsendring, eller..?Illustrasjonsbilde (shutterstock.com)
Cirka 61 prosent av 1326 bad i boliger eid av medlemmer i Huseiernes Landsforbund er i de siste 10 år i sin helhet rehabilitert av håndverkere som har utstedt faktura og kvittering til kundene sine.

Av Johnny Almvang

Dette er bare en av interessante, nesten myteknusende funn, gjort gjennom Våtromsundersøkelsen juni 2015. Det er analysefirmaet Bisnode, på oppdrag fra Huseiernes Landsforbund, Fagrådet for våtrom (FFV), og Boligmappa.no, som har gjennomført undersøkelsen, med støtte fra Direktoratet for Byggkvalitet (DIBK). Fagmiljøet har nå utvilsomt fått nyttige fakta i arbeidet med å sikre bygging av trygge bad. Særlig dersom svarene fra de 2635 medlemmene i Huseiernes Landsforbund er overførbare til alle norske huseiere med «drømmebadplaner».

Kaldt vann i sluket
Men er ikke medlemmer av Huseiernes Landsforbund som andre huseiere? Når 94 prosent av badeeierne som har brukt håndverkere til oppussing av badet, oppgir at de har fått kvittering for hele eller deler av beløpet, er dette oppløftende lesning. Men antagelig er det lov å helle litt kaldt vann i det nye badesluket. Kan lovlydigheten delvis forklares med at medlemmer av Huseiernes Landsforbund i gjennomsnitt er mer opptatte av sine boligers ve og vel, og dermed å få gjort ting skikkelig og forskriftsmessig, enn ikke-medlemmer? Og kan det tenkes at medlemmer som ikke har svart på undersøkelsen, har valgt å la være for å slippe å svare på spørsmålet om kvittering?

Mytebildet nyanseres
– Spørsmålet om bruken av svart arbeid ved rehabilitering av bad vil bli forsøkt avdekket mer presist i neste utgave av Våtromsundersøkelsen. Muligens allerede i 2016.  I mellomtiden har Våtromsundersøkelsen 2015 gitt bransjeaktørene mye ny, meget nyttig og konkret informasjon å forholde seg til, sier daglig leder i Fagrådet For Våtrom, Cato Karlsen til VVS aktuelt.
– Vi er glad for at det gode samarbeidet med våre samarbeidspartnere som har muliggjort å få tørre fakta inn i mytebildet av at «stadig nye marerittbad» blir bygget av håndverkere uten dokumentert fagkompetanse, understreker han.

Positive tendenser
Karlsen tar høyde for at tallmaterialet i slike undersøkelser i noen grad kan analyseres og konkluderes ut fra egeninteresse.
– I svarene som vi nå skal borre oss ned i, finner vi sikkert nyanser og tall som krever forsiktighet i konklusjonene. Men at bare 21 prosent oppgir å ha gjort alt arbeide selv, er et lavere tall enn vi hadde forventet. Når vi nå også vet at 82 prosent av baderomseierne ville ha profesjonelle håndverkere på badene sine, og at 81 prosent var fornøyd med dem, faktisk så fornøyd at hele 73 prosent anbefaler dem for andre, - ja da er dette svært positive tendenser, sier Karlsen.

Vektlegger godkjente våtromsbedrifter
Så mange som 80 prosent i undersøkelsen svarer at de kjenner våtromsnormen, og at det er viktig at den blir fulgt.
– Et annet interessant moment er at hele 55 prosent av huseierne som har benyttet håndverkere på badet, vektlegger at vedkommende representerer en godkjent våtromsbedrift. For oss som utvikler Byggebransjens Våtromsnorm (BVN), i samarbeid med Sintef Byggforsk, og som kurser, sertifiserer og markedsfører våtromsnormen og ordningen med godkjent våtromsbedrift, er dette meget oppløftende tall. Skal vi tro tallene, legger altså kunden mer vekt på dette enn pris, renommé, referanser og gjennomføringstid, sier Karlsen.

Krevende prosjektstyring
Likevel oppgir 50 prosent av badeeierne å ha styrt prosjektene selv. Karlsen mener dette kan være en krevende oppgave å påta seg for huseiere flest.
– Å sikre fagriktig prosjektering og utførelse, med flere faggrupper inne kan være utfordrende, selv for en kompetent byggeleder. I tillegg skal man sikre kunden tilstrekkelig dokumentasjon.  Dette fremstår fra undersøkelsen som et springende punkt, i det kundene ofte ikke vet hvilken dokumentasjon de bør kreve. Likevel oppgir 69 prosent at de har fått dokumentasjon på utført arbeide, sier han.

– Alt er med andre ord ikke i skjønneste orden på badet. Både vi i Fagrådet For Våtrom, Huseiernes Landsforbund og Boligmappa har helt klart en jobb å gjøre. Om vi kan avlese resultater allerede i en eventuell Våtromsundersøkelse 2016, er vi usikre på, men vi håper jo å se ytterligere positive endringer, når det gjelder formell kontraktbruk og bedre dokumentasjon, sier Cato Karlsen avslutningsvis.

Les mer om Våtromsundersøkelsen 2015 her

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår