Grønn lønnsomhet

 
Grønn lønnsomhetIllustrasjonsbilde
Fokus på miljø og bærekraft er ingen hindring for økonomisk vekst. Det er budskapet fra den globale energispesialisten Schneider Electric, som nylig publiserte sine resultater for 2014.

Fokus på miljø og bærekraft er ingen hindring for økonomisk vekst. Det er budskapet fra den globale energispesialisten Schneider Electric, som nylig publiserte sine resultater for 2014.

Med en omsetning på 24,939 milliarder euro på verdensbasis for 2014, registrerte Schneider Electric en vekst på 10 % i Norge, og nesten 3 % globalt. Samtidig presterte konsernet bedre enn forventet når det gjelder miljø og samfunnsansvar.

Grønt er kult
Schneider Electric har i flere år satset på å energieffektivisere sine eiendommer og skape såkalte ”Cool Sites”. Det norske hovedkontoret på Ryen i Oslo er et direkte resultat av en slik intern plan kalt ”Energy Action Program”. Den går ut på å anvende selskapets energieffektive løsninger i egne kontorfasiliteter.
- Det gir bedre kontroll over energiforbruk og kostnader, og gjør virksomheten vår mer bærekraftig. I tillegg sikres et bedre inneklima og arbeidsmiljø for de ansatte. Til sammen kan dette bidra til å gjøre oss mer attraktiv som arbeidsgiver, sier Runar Hansesætre, Country President i Schneider Electric Norge.

Antallet ”kule kontorer” økte i 2014 fra 290 til 355, og bidro med CO2-utslippskutt på hele13 %. Klimagassustlippene relatert til transport ble redusert med 16 % (mål: 10 %) som følge av økt bruk av skip fremfor fly, og 79 % av alle nylanserte produkter oppfylte kravene til en grønn miljøprofil, den såkalte Green Premium Standarden.

Samfunnsansvar skaper nye kunder
På verdensbasis er Schneider Electric opptatt av å fremme energieffektivisering gjennom partnerskap med konsulentselskaper og systemintegratorer med riktig kompetanse om konsernets løsninger. I Norge ble det i 2014 for eksempel inngått samarbeid med det rådgivende ingeniørselskapet Rejlers.

Bedre tilgang til energi i områder uten infrastruktur er målet for selskapets CSR programm BIP-BOP (Business, Innovation & People at the Base Of the Pyramyd). Noen av løsningene som er blitt brukt i denne sammenhengen er mikro-solcelleanleggene Villasol og Villasmart som forsyner små bedrifter og landsbyer i isolerte områder med elektrisitet uten tilknytning til et større kraftnett.

I 2014 fikk nesten 1,1 millioner husholdninger (over 3 millioner siden 2009) tilgang til elektrisitet med hjelp av Schneider Electric. 460 ansatte gjorde dessuten på frivillig basis en innsats i regi av gruppen ”Schneider Electric Teachers”, som har som mål å øke kompetansen om energihåndtering i utviklingsland.

Som følge av sin grønne innsats, ble Schneider Electric i januar 2015 rangert på 9. plass på økonomibladet Corporate Knights’ ”Global 100”-liste over verdens mest bærekraftige bedrifter.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår