Honnør og kjeft til anleggsbransjen

 
Honnør og kjeft til anleggsbransjenBildet: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen var som vanlig klar i sitt budskap i møte med entreprenørbransjen under det årlige MEF-treffet på Gardermoen. Foto: Odd Borgestrand
ARCTIC ENTREPRENEUR: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen ga norske entreprenører honnør for godt HMS-arbeid i 2018 under Arctic Entrepreneur på Gardermoen. Samtidig rettet han en pekefinger mot den useriøse delen av bransjen som i liten grad bryr seg om lover og regler.

Av Odd Borgestrand

Det ble i fjor ikke registrert en eneste dødsulykke på noen av Statens vegvesens prosjekter, og ulykkesomfanget var også svært lavt. Statistikken viser seks personskader med mulige varige mèn, totalt 36 personskader med over 10 fraværsdager og 37 skader med mindre enn ti fraværsdager. Antall skalder med og uten fravær var totalt 338, viste statistikken som ble lagt fram. -Jeg syns bransjen gjør en meget god jobb, og vi deler gjerne æren med dere fordi vi i Statens vegvesen også følger godt opp på dette området, sa Gustavsen.

Vil bli kvitt «ulumskheter»
- Jeg konstaterer at «alle» ønsker seg et seriøst arbeidsmarked. Men vi må erkjenne at det er mye å ta fatt i. Det er mer useriøsitet enn det vi ønsker å tro. Statens vegvesen har sin egen krim-seksjon, som har mye å ta fatt i. Det er dessverre en betydelig gruppe som ikke er interessert i å forholde seg til lover og regler, fordi de ser at det er en økonomisk gevinst i å la være. Dette er en gruppe vi ønsker å ta ut av markedet, men det er en krevende jobb.
Det er en enda større gruppe som utnytter ulike situasjoner meget bevisst. Her må vi intensivere arbeidet med oppdagelsesrisiko og konsekvenser. En enda større gruppe har behov for veiledning og støtte for å drive på en ryddig måte.
Krimseksjonen kan vise til gode resultater når det gjelder både å forebygge og avdekke kriminell virksomhet, der også entreprenører settes under lupen. Totalt har krimseksjonen 13 årsverk, og jeg ser at det er behov for å utvide seksjonen med flere medarbeidere. Seksjonen har utarbeidet en egen erfaringsrapport som foreløpig er unndratt offentlighet, men vegdirektøren lovte å gi Byggfakta tilgang til et resymè av rapporten i løpet av kort tid.

Overfakturering
Et av eksemplene som ble nevnt av vegdirektøren var feilfakturering av antall brøytestikk langs norske riksveier. Entreprenører har overfakturert i så stor grad at det ikke hadde vært behov for sikringsgjerder langs noen av de aktuelle stekningene. Andre entreprenører sender faktura på strøing som er langt fra virkeligheten.
Det er ingen tvil om at kontrolltiltak med kraftige bøter er nødvendig. Det må svi å drive med «ulumskheter», slo vegdirektøren fast. Vi vil komme i den situasjonen at vi sanksjonerer mot vår hovedkunde også når det gjelder det vi avslører av underleverandører. Det vil skjerpe førsteleddet til å sikre ryddighet i egne rekker, mente Gustavsen.

Mange som prøver seg
Under vegdirektørens sesjon kom det fram påstander om at entreprenører både på riksplan og regionplan har opparbeidet en kultur for å «prøve seg» med et utall av endringsmeldinger for å oppveie lave anbudspriser, og at Statens vegvesen derfor har en iboende mistro til enkelte entreprenører.
Vegdirektøren bekreftet langt på vei at dette er tilfelle. Det har vært et høyt konfliktnivå mellom Statens veivesen og en rekke entreprenører.
- Noe av det verste jeg ser er krav om endrede mengder eller endringsordre. Det kan dreie seg om beløp på godt over 100 millioner kroner i sluttoppgjør. Etter noen runder ender partene på en kompensasjon på eksempelvis 30 millioner kroner. Når jeg opplever at den entreprenøren som får dette beløpet er strålende fornøyd, - ja da blir jeg virkelig ekstremt skuffet. Hvorfor fremmet man da krav om det tredobbelte? Dette opplever jeg alt for ofte, men prosentandelen der alt går bra er tross alt dominerende, la Gustavsen til.
- Jeg har ikke mistro til medlemmer i MEF generelt, men jeg har mistro til enkelte aktører. Her må det ryddes opp. Ingen er tjent med ryktet om useriøsitet. Noen må lukes bort, og her etterlyser jeg en mer aktiv holdning fra MEF sin side, sa vegdirektøren.

Stor belastning å møte Staten
Administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb, mente MEF jobbet aktivt for å unngå kriminalitet i anleggsbransjen.
- Vi må ha konkurranse på like vilkår. Når det gjelder tvister med Staten som oppdragsgiver gjør det stort inntrykk å møte små entreprenører som ikke ber om å få betalt for den ekstrajobben de er pålagt og har utført. De opplever at det er en for storbelastning å møte Staten i en norsk rettssal. Entreprenøren starter kampen mot Staten med et momskrav som kan beløpe seg til millioner og man må kanskje vente i flere år før et eventuelt oppgjør, og i tillegg skal betale for høye advokatregninger. Det kan bety «døden» for et entreprenørfirma, mente Brodtkorb.
Vegdirektør Gustavsen var enig i at Finansdepartementet må rydde opp i moms-spørsmålet.
- Det strider mot enhver logikk at en entreprenør skal betale moms og eventuelt skatt for en inntekt man ikke har fått, mente han.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår