Høyskolene - digitale sinker?

 
Høyskolene - digitale sinker?Bildet: Professorene innen bygg og anleggsfagene ved norske universitet og høyskoler makter ikke å følge med i utviklingen. De er rett og slett ikke i interaksjon med næringslivet, hevder CEO i coBuilder, Lars Chr. Fredenlund, som denne uka møter store konsern under Batimat i Paris. Foto: Odd Borgestrand
BATIMAT 2017: - Norske utdanningsinstitusjoner innen bygg og anlegg holder ikke følge med digitaliseringen av byggenæringen. CEO i coBuilder på Lysaker, Lars Chr. Fredenlund, blir nærmest opprørt når Byggfakta stiller spørsmålet om eksempelvis NTNU og høyskolene i Norge følger med i timen når de skal utdanne morgendagens byggeledere.

Av Odd Borgestrand
Paris

Ved en liten stand i messehall 5A på Batimat-messa i Paris står representanter for et norsk selskap som har som mål å bli verdens største selskap som jobber med ikke-geometriske data i byggeprosessene.

- Vi er allerede størst i Europa innen vårt felt, og Europa leder an. Vi har satt oss høye mål og vi har tenkt å nå disse målene, sier Lars Chr. Fredenlund bestemt.
- Endringsprosessene skjer raskt innen både bygg og anlegg. Da må vi få fram en personlig vilje hos de som legger læreplaner og underviser ved de ulike lærestedene. Dessuten må vi sørge for solid etterutdanning for de som allerede er i næringen, sier Fredenlund til Byggfakta.

Følger ikke med
- Min påstand er at professorene innen bygg og anlegg ikke makter å følge med i utviklingen. De er rett og slett ikke i interaksjon med næringslivet. I Norge har vi en byggenæring som hver eneste dag arbeider med digital utvikling og digitale verktøy. 
Professorene på høyskoler og universiteter forstår ikke hva som skjer, og tar dermed heller ikke inn over seg at vi er langt inne i den digitale endringsprosessen.  Vi kan ikke miste en hel generasjon unge ingeniører fordi deres lærere ikke følger med i timen, mener Fredenlund. 
- Vi må sikre at de unge studentene tilegner seg helt avgjørende digital kompetanse. Lærestedene må komme seg ut til arkitektkontorene, rådgiverne og entreprenørene som har digital kompetanse og dessuten innlede samarbeid med det sterke IT-miljøet som er bygget opp i Norge de siste årene, sier en sterkt engasjert CEO i coBuilder til Byggfakta.

Samarbeid helt nødvendig
coBuilder arbeider på lag med Byggenæringens Landsforbund, blant annet gjennom en avtale om overdragelse av data som skal bli en norsk kontekst.
BNL har i lengre tid arbeidet med «Digitalt Veikart» for Bygg- og Anleggsnæringen i Norge. En viktig del av dette arbeidet er utvikling av en felles metode for å definere produkters egenskaper og egenskapssett for alle aktører i næringen.
- Jeg opplever at BNL nå har en viktig oppgave i å holde næringen sammen. Digitaliseringen skaper interessekonflikter. Grossistleddet, leverandørene, arkitektene og en rekke andre aktører i bransjen blir utfordret på ulike felter. Da er det lett å gå i forsvarsposisjon framfor å jobbe i team. BNL må være både realitetsorientert, men samtidig bidra til at vi klarer å skape et konkurransedyktig norsk næringsliv, slik at vi ikke mister store prosjekter til utenlandske aktører, sier Fredenlund.

Ansikt til ansikt
Fredenlund har de siste ukene deltatt både på Bygg Reis Deg på Lillestrøm og Digital Construction Week i London før han nå er på plass på Batimat. Om tre uker er det ny messe i München, men aller viktigst er Batimat her i Paris. 
- Under Batimat i Paris treffer vi de største og viktigste aktørene. Her bygger vi det nettverket som er nødvendig for å bli den aktøren vi ønsker å bli. Dette handler om å møte mennesker ansikt til ansikt. Det handler om å være på rett sted til rett tid, og om 10 år skal vi altså være best i verden innen vårt fagfelt, slår Fredenlund fast.

Internasjonalisering
- Digitalisering av byggenæringen krever internasjonalisering. Deltakelse under Batimat i Paris er helt avgjørende for at vi skal opprette de kontaktene vi ønsker og utvikle oss videre.  coBuilder fra Lysaker i Oslo er foreløpig etablert i Sverige, Finland, Frankrike, Sveits, Italia og Storbritannia i tillegg til Norge, og opplever sterk vekst. Totalt 120 medarbeidere arbeider nå på heltid med å hjelpe internasjonal byggenæring inn i den digitale verden.
- Det arbeidet vi nå legger ned er med å drive markedet framover, og vi snakker med de største aktørene i markedet både nasjonalt og internasjonalt. Det er hyggelig for oss at store multinasjonale selskaper nå henvender seg til oss, sier Fredenlund.

Trodde du han var en datanerd tar du feil. Fredenlund er selv utdannet tømrer og bygningsingeniør. Han har yrkesbakgrunn fra Saint Gobain og lang fartstid som marketingsjef i Glava. De siste 20 årene er det digitaliseringsarbeidet i coBuilder som har tatt all fokus.

Mer om coBuilder og Batimat i Byggfakta nr. 9

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Messeguiden

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle