Lyden av kvalitet

 
Lyden av kvalitet
Gjennom sin samordnede innsats innenfor lyddesign sørger Geberit for at sanitærmøbler som dusjtoaletter og urinaler lever opp til kundenes forventninger også med tanke på hvordan de høres ut. Bli med på tur inn i lydens verden.

Kunder som kjøper en dyr, moderne sportsbil, ønsker at den skal høres ut som nettopp det – fra det dype, gutturale motorbrølet til de lekre klikkene fra den sporty manuelle girkassen. Lydnivået fra bilen må ikke overskride lovpålagte maksimumsnivåer, men når det gjelder lydkvaliteten, er det ingen begrensninger.

Lyd som informasjonsformidler
I likhet med bilprodusenter mener Geberit at eksklusive produkter – som dusjtoalettet AquaClean Mera – må være overbevisende på alle måter. Lyd er en del av helhetsinntrykket. – Lyden bør bekrefte forventningene, mener Oliver Wolff, leder for Building Physics hos Geberit. – Et automatisk toalettlokk som klirrer og rasler når det åpner seg, er ikke akkurat tillitvekkende. Hvis spylearmen deretter knirker som et rustent hengsel når den strekkes ut, har det dårlige førsteinntrykket utviklet seg til en svært irriterende opplevelse, forklarer han.

Lyddesignernes mål er å forme lyder slik at de passer til funksjonen – og om nødvendig også formidler viktig informasjon. Med et dusjtoalett, for eksempel, bidrar det til komforten hvis du tydelig kan høre at spylearmen har strukket seg helt ut, ettersom du da slipper å bli overrasket av vannstrålen.

Komplekse lydkilder
Før man kan endre og designe lyder, må man vite nøyaktig hvor og hvordan lydene oppstår, og hvilke komponenter som påvirker lydkvaliteten. Eksempel: Når toalettlokket åpnes automatisk, er det ikke bare den innebygde elektromotoren som avgjør lydkvaliteten – hengslene og vibrasjonene i lokket spiller også en rolle. Lydkvaliteten kan forbedres ved å justere styringen av elektromotoren, forsterke lokket på bestemte punkter og endre utformingen av hengslene. Så er det bare å finne ut hvilken lyd som passer.

Riktig lyd gir merverdi
Vi mennesker opplever og verdsetter lydsignaler forskjellig, forklarer Oliver Wolff. – Vi er derfor nødt til å gjennomføre en systematisk spørreundersøkelse for å finne ut hvordan et dusjtoalett bør lyde. Som en del av sine undersøkelser innenfor lyddesign inviterte Geberit over 80 personer til å delta i lytteprøver. Deltakerne lyttet til lyden av ulike dusjtoalettfunksjoner i hodetelefoner, og skulle deretter vurdere kvaliteten på lydene som ble avspilt. En analyse av svarene gjorde det mulig å definere smaksspektre og preferanser. Dette ga akustikkekspertene klare indikasjoner på hvordan en bestemt lyd bør endres.

Lyddesign er langt mindre etablert innenfor sanitærteknologi enn i bilbransjen, så gjennom satsing på dette området kan vi skape betydelig merverdi for kundene, oppsummerer Oliver Wolff.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Messeguiden

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle