Miljø og helse i byggteknisk forskrift

 
Miljø og helse i byggteknisk forskrift
Forenklet sagt er hele det bygningstekniske regelverket vi har i Norge opprettet nettopp med mål om å ivareta og fremme befolkningens helse.

Av Knut Helge Sandli, Direktoratet for byggkvalitet

Direktoratet for byggkvalitet ønsker å bidra til gode bygg i et godt samfunn. Det bygningstekniske regelverket er for oss et svært viktig verktøy for å nå denne visjonen. At våre bygninger bidrar til god helse, har vært og vil være førende for vårt arbeid.

Folkehelsen er viktig i plan- og bygningsloven og de tilhørende byggtekniske forskriftene – uavhengig om det dreier seg om helse for enkeltindividet eller folkehelsen i samfunnet som helhet, eller helsen til fremtidige generasjoner. I formålsteksten til byggteknisk forskrift (TEK10) står det: ” Forskriften skal sikre […] at tiltaket oppfyller tekniske krav til sikkerhet, miljø, helse og energi.”

Forenklet sagt er hele det bygningstekniske regelverket vi har i Norge opprettet nettopp med mål om å ivareta og fremme befolkningens helse.

De globale klimaforandringene kan få alvorlige helsekonsekvenser for mange mennesker. Energikravene i regelverket er viktige fordi de kan bidra til å redusere omfanget av disse forandringene. Ned til den enkelte byggesaken er det viktig å sette sikkerhetskrav slik at byggene som oppføres er trygge å oppholde seg i. Den byggtekniske forskriften har mange kapitler og paragrafer som kunne vært trukket frem i en kontekst som formulert i overskriften.

Jeg vil ta for meg noen av avsnittene i forskriftens kapittel 13: Miljø og helse. Kapittelet er oppdelt i syv temaer:

• luftkvalitet,

• termisk,

• strålingsmiljø,

• lyd og vibrasjoner,

• lys og utsyn, • fukt, våtrom og rom med vanninstallasjoner

• rengjøring før bygningen tas i bruk

Luftkvalitet i inneluft Forskriftskravene om luftkvaliteten i inneluft er delvis funksjonsrettet. Det innebærer at de skal sikre kvaliteten ut fra rommenes bruk og lokale forhold. Dels er også kravene spesifikke på ventilasjonsmengder til de ulike byggene/rommene. Vi poengterer alltid at forskriftskravene er minimumskrav, og at i enkelte byggeprosjekter både kan og bør kravene overoppfylles.

Radon

I 2009 utga Staten en strategi for å redusere radoneksponeringen i Norge. Målet er å bidra til at radonnivåene i alle typer bygninger ligger under gitte grenseverdier. Det er også et mål at radoneksponeringen i Norge reduseres til et så lavt nivå som praktisk mulig. TEK10 følger opp med å sette krav til maksgrense for radoninnhold i nye bygninger. Denne er lik grenseverdien i statens strategi og innebærer at konsentrasjonen ikke må overskride 200 Bq/ m3. Videre angir TEK10 konkrete tiltak som minimum må gjennomføres i bygget for å oppfylle kravet , samt krav om tilrettelagte tiltak dersom radonkonsentrasjonen skulle overstige en tiltaksgrense på 100 Bq/m3. 1. januar 2014 trådde strålevernforskriftens nye radonkrav for barnehager, skoler og utleieboliger i kraft. Disse kravene retter seg også til eksisterende bygninger og dekker dermed videre enn radonkravene i TEK10.

Lys og utsyn

Bygningsregelverket har formuleringer om både skadeforebyggende og helsefremmende tiltak. Et typisk eksempel på et helsefremmende tiltak er formuleringen om at det i alle oppholdsrom skal være mulig å åpne et vindu eller dør mot det fri. Et vindu som lar seg åpne kan selvsagt hjelpe i en akutt forurensningssituasjoni rommet, men kravet bidrar også til å gi brukerne av rommet en økt kvalitet utover å sørge for renere luft. Et vindu gir dessuten dagslys og mulighet for utsyn til omgivelsene. Det bidrar til bedret helse og trivsel.

Fukt

Fukt-problematikk er viktig i inneklima-sammenheng. Det bygningstekniske regelverket har stor fokus på dette for å sikre at fukt og følgeskader av fukt ikke forårsaker helseproblemer og skader. Vår adferd har endret seg vesentlig på relativt få år. Å rette oppmerksomheten på endrede bo-vaner, byggeskikk og ikke minst forståelsen av sammenhengen mellom disse to, blir mer og mer viktig. Derfor bør vi forsøke å legge til rette for økt ”bo-kompetanse” gjennom de ulike statlige virkemidlene, der regelverket må suppleres med informasjonsarbeid og andre egnede virkemidler.

I Norge vil klimaendringene innebære betydelig økning av nedbørsmengde og intensitet, og vi må være beredt til å møte mulige økte negative helsemessige utfordringer som følge av vann og fukt.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår