Overvant elbil-skepsis

 
Overvant elbil-skepsisBildet: For min del var dette en ypperlig arbeidsbil i Oslo, sier Jahn Olav Kvam, servicerørlegger i Imtec. (Foto: Bjørn Laberg)
– Hadde jeg hatt hyppige kunde- og grossistbesøk i løpet av en arbeidsdag, ville jeg kanskje ha lagt meg til en defensiv, «Driving miss Daisy-kjørestil», smiler rørlegger Jahn Olav Kvam hos Imtech AS i Oslo.

Av Bjørn Laberg

– Da jeg fikk beskjed om å kjøre elbil som arbeidsbil, må jeg innrømme at jeg ble både skeptisk og kritisk. Etter to uker bak rattet, kan jeg ikke si annet enn at opplevelsen har vært positiv. Skepsisen var på mange måter ubegrunnet, og nå kunne jeg faktisk tenkt meg en elbil som «nummer to-bil», privat, sier Kvam.

– Kunne Nissan e-NV200 vært en «nummer en-bil» på jobben da?

– I vårt tilfelle, som er et firma med en viss størrelse, og hvor vi har prosjekter sentralt i Oslo og omegn, over lengere perioder, ville det vært fullt mulig. For min del har jeg nå over lang tid jobbet med et større renoveringsprosjekt på Kampen skole. Her har jeg hatt tilgang på lading hele dagen, rett i nærheten av skolen. De få turene til grossistlager ble derfor uproblematiske, når det gjelder batterikapasitet, sier Kvam.
Hans arbeidskollegaer på Kampen-prosjektet, har ikke vært sene om å låne bilen ved behov.
– Det er stor nysgjerrighet rundt denne bilen, og det er morsomt å se at såpass mange har fått en liten aha-opplevelse bak rattet. At det er en sprek og morsom varebil, er det liten tvil om, sier han.

– En støyfri og tilnærmet kø-fri hverdag i kollektivfeltet, var ikke å forakte, men det burde absolutt vært flere hurtigladestasjoner i byen. Dessuten har man nå begynt å skjerpe inn på tilgangen til kollektivfelt. I nye veiprosjekt, som Bjørvika, må man stampe i køen, elbil eller ikke, understreker han.
I Nissan e-NV200 er batteripakke og elektriske kraftoverføringer hentet fra bestselgeren Nissan Leaf. Batteripakken på 24 kwh er riktignok modifisert for å få plass under lastegolvet. Produsenten oppgir en batterirekkevidde på cirka 170 kilometer, avhengig av både kjørestil, hastighet og årstid.

Batteriet kan lades over natten ved å bruke 10 eller 16 Ampere, eller man kan benytte 32 Ampere og redusere tiden til 4 timer vs 16 Ampere, dersom man velger modellen med 6,6 kW lader. Med CHAdeMO DC 50 kW hurtiglader kan man lade batteriet fra 0-80 prosent på bare 30 minutter. Nissan e-NV200 har skyvedører på begge sider og stor åpning bak, og selskaper som FedEx, Coca-Cola og IKEA skal ha deltatt aktivt i testingen for å sikre gode bruksegenskaper.

– Min erfaring var at realistisk rekkevidden nok ligger på drøyt halvparten av hva produsenten oppgir. Den har riktignok en Eco-funksjon som struper inn på gasspådrag, og gir en mer energigjerrig kjørestil, samtidig som effekten på varmeapparatvifte og andre «strømtyver» reduseres for å spare batteri. Minuset ved dette var at siderutene dugget over, noe som var et irritasjonsmoment. Bortsett fra dette, var det lite å sette fingeren på. Uten Ecomodus innkoblet, fungerer den som en «helt vanlig» bil. Den har en utrolig kjapp akselerasjon, noe som absolutt ikke er noen bakdel i bytrafikken, sier Kvam.

- Samtidig er den i mine øyne en ren bybil. Jeg testet den på E6, fra Oppsal, med Sarpsborg som mål for turen (cirka 6.5 mil). Når man passerer 50-60 km/t blir energiforbruket markant høyere, og rekkevidden, som displayet gir god oversikt over, reduseres tilsvarende. Da var det bare å krype til korset, slakke på gassen, og se trailere og busser suse forbi seg. Det satt lagt inne, det må jeg nok innrømme, smiler han.
– Målet var å nå fram til hurtigladestasjon i Sarpsborg, men jeg valgte å ta litt «påfyll» i Greåker, for å være på den sikre siden.

– Som sagt kommer nok Nissan e-NV200 mer til sin rett i bynære områder. Selve kjøreopplevelsen vil jeg beskrive som både komfortabel og overraskende positiv. Man sitter forholdsvis høyt over veibanen, instrumenteringen er enkel og logisk plassert. Et lite minus er at fjæringssystemet på bakvogna oppleves i overkant «sprettent» uten last. Fartsdumper måtte derfor passeres med forsiktighet. Svingradius var veldig god. Lastekapasiteten er bra (4.2 kubikkmeter), og med takstativ, noe testbilen ikke var utstyrt med, er dette en fullgod rørleggerbil i mine øyne. For små firma, ute i distriktene, som kanskje må rundt på 6-7 forskjellige oppdrag i løpet av en arbeidsdag, blir nok problematikk rundt lading og rekkevidde en faktor som taler i mot, men for min del var dette en ypperlig arbeidsbil i Oslo, sier Jahn Olav Kvam i Imtec avslutningsvis.

I Norge finnes det rundt 80 hurtigladere og det er forventet større utbygging i år. Nissan og KIWI samarbeider for øvrig om prosjektet «Grønn parkering», som innebærer omfattende utbygging av infrastruktur for hurtiglading. Hurtigladerne vil tilby multilading, det vil si ulike ladeløsninger, og vil kunne brukes av de aller fleste modeller på markedet i dag.

FAKTA
 Motor: AC-synkron elektrisk motor
 Effekt: 80 kW/109 hk
 Dreiemoment: 254 Nm
 Batterikapasitet: 24 kWt
 Rekkevidde (NEDC): 170 km
 Toppfart: 120 km/t
 -0-100 km/t: 14,0 sek.
 Egenvekt: 1.751 kg
 Nyttelast: 634 kg

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår