På Kangoo-fot med rørleggeren

 
På Kangoo-fot med rørleggerenBildet: – Batterikapasiteten var ikke noe problem i min arbeidshverdag. Med rørleggeroppdrag i sentrale Oslo, trengte jeg sjelden å lade mer enn en gang i døgnet, sier servicerørlegger Svein Fossesletten
Servicerørlegger Svein Fossesletten, fra Oras AS, avdeling Oslo, har i tre uker testet Renault Kangoo Z.E. for VVS aktuelt. Svein fant tonen med sin nye, elektriske arbeidshest umiddelbart.

Av Bjørn Laberg

– Dette ble min debut som elbilsjåfør. Jeg har tidligere bare vært passasjer i elbil. Derfor gikk jeg inn i oppgaven som «testpilot» med åpent sinn. Mitt inntrykk er at nordmenn nærmest er delt i to leire, elbilfrelste og elbilmotstandere. Derfor gledet jeg meg til å få gjøre egne erfaringer, og allerede på «jomfruturen» fikk jeg en positiv kjøreopplevelse, sier Fossesletten til VVS aktuelt.

Behagelig stillhet
Ved alminnelig bruk har Renault Kangoo Z.E. en rekkevidde på 80 km i den kalde årstiden, og 125 km i sommerhalvåret. Den reelle rekkevidden vil selvsagt variere, avhengig av hastighet, topografi, kjørestil, samt bruken av varmeapparat og klimaanlegg.
– Det er en temmelig spesiell opplevelse å kjøre elbil. Særlig på grunn av at du bare hører litt dekkstøy, samt eventuell «selvforskyldt» musikk- eller radiolyd, ingen motordur. Det var rett og slett behagelig å sitte bak rattet på Renault Kangoo Z.E. Det eneste irritasjonsmomentet var at takstativet protesterte ved å lage fæle resonanslyder, når man passerte 80 km/t, sier Fossesletten.

Lader ved fartsreduksjon
For å kunne kjøre lengst mulig, tilbyr Renault Kangoo Z.E. flere hjelpemidler. Først og fremst innstilingen «Eco», som kan begrense den dynamiske yteevnen til fordel for rekkevidden. Dessuten lades batteriet opp hver gang man reduserer hastigheten, med andre ord fra det øyeblikket man løfter foten fra gasspedalen. Ecomåleren på instrumentpanelet gir føreren god oversikt over hvordan batteriet lades. Varmeapparatet og klimaanlegget har mye å si for rekkevidden, og bør brukes med fornuft. Radio, lys, sigarettenner, har mindre innvirkning.
– Batterikapasiteten var ikke noe problem i min arbeidshverdag. Med rørleggeroppdrag i sentrale Oslo, trengte jeg sjelden å lade mer enn en gang i døgnet. I gaten jeg bor i, er jeg dessuten så heldig å kunne velge å vrake i elbilplasser med lademulighet, sier han.

«Økonomisk» kjørestil
Fossesletten ble overrasket over akselerasjonsevnen på Renault Kangoo Z.E.
– Den flytter seg overraskende kjapt avgårde, og er langt fra noen sinke i trafikken. Men man lærte seg raskt en mer «økonomisk» og roligere kjørestil, siden strømforbruket blir et helt annet når man «trår klampen i bånn». Jeg tok meg selv i å holde fartsgrensen i mye større grad enn tidligere. Jeg tror rett og slett flere enn meg hadde hatt godt av å kjøre elbil. Kanskje ulykkestallene hadde sett helt annerledes ut da, spør han retorisk.
– Lasteevnen er stor nok til mitt bruk, og på taket fikk jeg fraktet opp til fem meters rørlengder uten problem. Så dersom noen hadde tilbudt meg denne bilen som permanent arbeidsbil, hadde jeg absolutt sagt ja takk, smiler Fossesletten, med klar adresse til arbeidsgiveren på Haslevangen i Oslo.

FAKTA:
- Sitteplasser: 2 eller 5 (Maxi femseter)
- Størrelse L/B/H: 421 eller 467 (Maxi) x 183 x 181 cm
- Egenvekt uten fører: 1.426 eller 1.505 eller 1.626 kg (to siste for Maxi toseter og femseter)
- Motoreffekt: 44 kW / 60 hk
- Dreiemoment: 226 Nm
- Maksfart: 130 km/t
- Akselerasjon 0-100 km/t: 20,3 eller 22,4 sekunder (Maxi)
- Nyttelast: 595-625 kg, 3 eller 4 m3 (Maxi)
- Batterier: Litium ion, bruttokapasitet 24 kWh, tilgjengelig 22 kWh
- Oppgitt rekkevidde NEDC: 170 km
- Leverandørens anslag norsk rekkevidde: 80-170 km
- Batterigaranti: 5 år / 100.000 km med minimum restkapasitet 70%
- Hurtiglading: Nei
- Normal lading: 3,6 kW lader i bilen
- Ladetid 0-100%: 10A tar 10 timer /16A tar 6 - 8 timer

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår