PC-bruk påvirker energiregnskap

 
PC-bruk påvirker energiregnskapIllustrasjonsbilde (shutterstock.com)
Universiteter og høyskoler har betydelig høyere årlig energibruk per kvadratmeter enn skoler og barnehager. Dette skyldes at byggene til høyere utdanning er i bruk flere timer, samt mer utstrakt bruk av datamaskiner.

Den høye bruken av pc-er gjør også at universiteter og høyskoler har et behov for kjøling som de andre undervisningsbyggene ikke har. Skoler og barnehager bruker omtrent 60 prosent av energien til å varme opp bygget, mens denne andelen bare er 37 prosent i universiteter og høyskoler.

Resultatene framkommer i et prosjekt der Multiconsult, Entro og Analyse & Strategi på oppdrag fra NVE har analysert energibruken i norske undervisningsbygg. Undervisningsbygg består av undergruppene barnehage, skole (både grunnskole og videregående skole) samt universitet og høyskoler.

Analysen tar også for seg drivere for energibruk i undervisningsbygg. Driverne deles inn i tre hovedgrupper. I gruppen med drivere som påvirker utviklingen i samlet areal av undervisningsbygg, er det befolkningsutviklingen som er den viktigste driveren. Når det gjelder drivere som påvirker energibruken pr m2 i bygningsmassen er kravene i byggeteknisk forskrift helt avgjørende. I tillegg er  bruken av IKT og åpningstider viktige drivere for energibruk i undervisningsbygg.

Last ned NVE-rapport 2014-75 "Analyse av energibruk i undervisningsbygg".

Kilde: NVE

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår