Praksisbrev- og lærekandidater får jobb

 
Praksisbrev- og lærekandidater får jobbIllustrasjonsbilde (shutterstock.com)
En betydelig andel praksisbrev- og lærekandidater med bestått kompetanseprøve i Akershus kommer i jobb.

Noe færre enn blant de som har fag-/svennebrev, men vesentlig flere enn blant de som avbrøt lærekandidat- eller praksisbrevutdanningen. Svært få med bestått kompetanseprøve går videre og oppnår fag-/svennebrev, slik at disse ordningene i Akershus har blitt utdanninger for de som avslutter videregående med grunnkompetanse.

Lærekandidat og praksisbrev fremstår som gode ordninger for de som sikter mot kompetanse på et lavere nivå enn full yrkeskompetanse.
Dette er hovedkonklusjonene i en undersøkelse NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har gjort for Akershus fylkeskommune. Prosjektet undersøkte hvordan personer som hadde vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 klarte seg i arbeidslivet.
Når man ikke oppnår studie- eller yrkeskompetanse, oppnår man grunnkompetanse, en kompetanse på et lavere nivå. Denne kan oppnås tilfeldig ved at man ikke lykkes med å oppnå studie- eller yrkeskompetanse. Men man kan også planlegge grunnkompetanse og la dette være målet for utdanningen. Da jobber man ikke for full måloppnåelse, men for å nå noen av læreplanmålene.

Planlagt grunnkompetanse kan oppnås bl.a. som lærekandidat eller praksisbrevkandidat. NIFU har undersøkt overgang til arbeidslivet for noen personer som gikk ut av videregående opplæring i Akershus i årene 2009-2012:
• Alle de 202 elevene som hadde spesialundervisning i større grupper.
• Alle de 44 lære­- og praksisbrevkandidatene som avbrøt utdanningen før tida uten å avlegge kompetanseprøve.
• Alle 8 lærekandidatene og den ene praksisbrevkandidaten som strøyk til kompetanseprøven
• Alle de 71 lærekandidatene som besto kompetanseprøven.
• Alle de 22 praksisbrevkandidatene som besto kompetanseprøven.
• Et utvalg på 651 lærlinger som hadde avlagt og bestått fag-/svenneprøve.

Undersøkelsen omfattet ulike mål for tilknytning til arbeidsmarkedet; hvor raskt man kom i arbeid, stabilitet, avbrudd og antall år i arbeid samt vandring inn og ut av arbeidslivet. Til slutt analyserte vi arbeidsmarkedsstatus i november 2012, ett til tre år etter avsluttet videregående.
På alle disse målene kommer lærlinger med bestått fag-/svenneprøve best ut, deretter de som har vært lære- og praksisbrevkandidater. Svakest posisjon i arbeidsmarkedet har de som har avbrutt et løp som lære- eller praksisbrevkandidat og de som har hatt spesialundervisning i større grupper.

I november 2012, ett til tre år etter at disse personene hadde gått ut av videregående opplæring, var andelen som var i jobb i de tre gruppene slik:
• Lærlinger med bestått fag-/svenneprøve: 90 prosent
• Lære- og praksisbrevkandidater med bestått kompetanseprøve: 70 prosent
• Lære- og praksisbrevkandidater med avbrutt utdanning og elever med spesialundervisning i større grupper: 45 prosent

Som forventet var det klart flest i jobb blant de som fullførte med fag-/svennebrev. Dette er en sikker vei inn i arbeidsmarkedet.
Minst like interessant er det at så mange som 70 prosent av lære- eller praksisbrevkandidater med bestått kompetanseprøve er i jobb. Dette er en sterk indikasjon på at det finnes arbeid for personer med bestått kompetanseprøve. At disse kommer i arbeid i langt større grad enn de som har avbrutt utdanningen som lære- eller praksisbrevkandidat, er en tydelig indikasjon på at bestått som lære- eller praksisbrevkandidat har en egenverdi i arbeidsmarkedet, og at de med slik utdanning har gode muligheter for å få seg jobb.

Undersøkelsen viser også at svært få av de som har vært lære- og praksisbrevkandidater i Akershus 2009-2012 fortsetter videre og tar fag-/svennebrev. Dette gjelder en av 22 praksisbrevkandidater og 7 av 71 lærekandidater. Dette viser at disse utdanningene i Akershus i all hovedsak har blitt utdanninger for unge som avslutter videregående opplæring med kompetansebevis og grunnkompetanse, yrkeskompetanse på et lavere nivå enn full yrkeskompetanse.

Kilde: NIFU

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår