Tester CO2-rensing på Tjeldbergodden

 
Tester CO2-rensing på TjeldbergoddenBildet: Torkild Reinertsen, administrerende direktør i Reinertsen AS.
Reinertsen har med hjelp fra SINTEF utviklet en helt ny teknologi som kan gjøre gasskraft utslippsfri og forsyne hydrogenbiler med klimavennlig hydrogen.

Med støtte fra Gassnova bygger Reinertsen et pilotanlegg i industriell skala på Tjeldbergodden. Pilotanlegget produserer hydrogengass til bruk i eksempelvis gasskraftverk.

- Vi har funnet en teknologi som kan revolusjonere verdens hydrogenproduksjon, sier Torkild Reinertsen, administrerende direktør i Reinertsen AS.
Metallet palladium er nøkkelen som virkelig kan gjøre gass ren og løfte bruken av hydrogenbiler. Reinertsen bruker syltynne membraner av palladium til å produsere hydrogengass fra naturgass. Prosessen separer ut ren CO2, til lagring eller til økt utvinning av olje. Slik gjør Reinertsen norsk gass klimavennlig.

- Da Reinertsen hadde prosjekt på Mongstad så jeg at det var moden CO2-teknologi med begrenset utviklingspotensial som ble trukket frem. Derfor bestemte jeg meg for å kontakte Nils A. Røkke, klimadirektør i Sintef. Sammen rotet vi rundt i verktøykassen deres til vi fant palladium-sporet. Jeg er utdannet doktoringeniør selv og følte at det kunne være potensiale i denne teknologien, forteller Reinertsen.

Dette var tre år siden, og nå bygges et test-anlegg på metanolanlegget på Tjeldbergodden. Reinertsen berømmer Statoil for de stiller deler av anlegget til disposisjon.
- Det har vært en fantastisk reise og nå gleder vi oss til å teste på Tjeldbergodden, forteller Reinertsen. Noe av bakgrunnen for at Statoil viser oss denne tilliten er at de generelt ser det som viktig å støtte initiativ som kan bringe CCS teknologier videre mot kommersialisering. Det at vi har hatt vedlikehold- og modifikasjonskontrakten for Tjeldbergodden i 20 år, gjør at vi vet hvordan vi skal jobbe sikkert i anlegget, og hvordan kravene til testanleggets teknisk sikkerhet skal ivaretas, sier Reinertsen.

Teknologien som Reinertsen AS og SINTEF utvikler fanger CO2   før forbrenning og gasskraftverket slipper derfor kun ut vanndamp. Teknologien forventes å være meget konkurransedyktig og kan benyttes til mer enn å rense CO2 i gasskraft. Prosessen produserer nemlig hydrogen fra naturgass på en helt ny måte.
– Vi bygger et anlegg som produserer hydrogen. Det er et hot tema for tiden. Flere bilfabrikanter serieproduserer hydrogenbiler, og vi ser at transportsektoren potensielt kan bli et veldig stort marked. I tillegg finnes det et marked for hydrogen i petrokjemi og raffinering, sier Torkild Reinertsen.

Hydrogenbiler bruker hydrogen i såkalte brenselceller. Eksosen fra en hydrogenbil er kun rent vann. Toyota lanserte sin første serieproduserte hydrogenbil Toyota Mirai i år.
Hydrogenproduksjon skjer i dag fra naturgass. Problemet er at Hydrogen er dyrt å produsere. Reinertsen vil med sin prosess bedret økonomien betraktelig, og fanger samtidig CO2-en.

Med pilotanlegget testet i et industrianlegg for naturgass fremskynder Reinertsen full kommersialisering med nesten et helt år, og kan nå markedet allerede i 2016 hvis alt klaffer.

- Reinertsen gjør anlegget enkelt å produsere og installere ved å bygge hele anlegget i en 40 fots standard container. Testmodulen vil ha et membranareal på kun tre kvadratmeter.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår