Transit-skinnet bedrar

 
Transit-skinnet bedrarBildet: Johnny Løvli, salgssjef for nyttekjøretøy hos Ford Norge, har stor tro på at den nye generasjonen Ford Transit skal sørge for at bilkonsernet fortsatt holder stand som landets nest mest solgte når det gjelder nyttekjøretøyer.
Ford lanserer sin helt nye serie Transit-modeller. De nye modellene er tilsynelatende like sine forgjengere, men skinnet bedrar. Under panseret og teknologisk har det nemlig skjedd store ting.

Av Tore Kubberød

I fjor var det 50 år siden Ford lanserte den første utgaven av Ford Transit. Nå er en ny generasjon på vei ut samlebåndene.

Et knippe norske journalister, VVS aktuelt/Byggfakta inkludert, var denne uken med Ford på tur til Munchen for å teste og få informasjon om den nye generasjonen Transit. Et stolt bilkonsern kan nå presentere sin helt nye avanserte dieselmotor Euro VI, som i følge konsernet har optimalisert drivstoffeffekten, utslippet og ytelsen.

– Ford EcoBlue Euro VI reduserer dieselforbruket med opp til 13 prosent. Serviceintervallene er økt til to år eller 60.000 kilometer, og for eierne er bilen så kostnadseffektiv at det er mulig å spare inntil 1600 euro i året. I tillegg er komforten veldig god og bilene støyen er redusert betraktelig, fortalte Nick Mase, direktør for motoringeniørene, til den norske forsamlingen om motoren som produseres i Dagenham i England.

Den nye motoren kommer på hele Transit-serien. Det vil si modellene Courier, Connect, Ranger, Custom og Transit 2T. I Norge vil de forskjellige modellene komme utover sommeren og høsten.
– Vi åpnet for bestillinger av nye 2,0 EcoBlue Euro VI i mars. Custom kommer til Norge denne uka, og Transit 2T første uka i juli. Ranger, Connect og Courier er også i produksjon, men når de kommer til Norge er ennå ikke helt klart, fortalte Johnny Løvli, Ford Norges salgssjef for nyttekjøretøy.

Etter noen gode år for Fords nyttekjøretøy i Norge har han stor tro på at de vil beholde stillingen som landets nest største bilimportør av nyttekjøretøyer etter VW. Og det selv om både franskmennene er på hugget og at Toyota er i ferd med å lansere sin helt nye utgave av Hi Lux.
– I 2014 økte vi salget med 40 prosent, og i fjor økte salget ytterligere 25 prosent, slik at vi da solgte over 5000 nyttekjøretøyer i Norge. I Europa er tendensen den samme. I fjor hadde Ford 12,6 prosent av markedet innen nyttekjøretøyer, og i april i år hadde man det beste salget for denne måneden siden 1993. Da var markedsandelen på hele 18,9 prosent.

De nye bilene vil også være utstyrt med en rekke av Fords teknologiske hjelpemidler for sjåførene.
– Teknologien blir som på de store personbilene. Som for eksempel sidevindsstabilisatoren som hjelper føreren å få bilen på rett kurs igjen dersom vinden er sterk. Vi har en radar og kamerateknologi som skanner veien foran bilen, som gjenkjenner trafikkskilt og som advarer sjåføren om avstanden til bilen foran og som skal sørge for at bilen stopper slik at kollisjon med andre biler eller fotgjenger forhindres. Og skulle ulykken være ute, vil bilen automatisk ringe opp nærmeste nødnummer og angi stedsangivelse dersom førerens mobil er knyttet til bilens computer med bluetooth, sier Løvli.

Bildet: De to Ford-direktørene Nick Pollard og Nick Mase viser stolt fram den nye, revolusjonerende Euro VI-motoren den nye Transit-serien er utstyrt med.

Les mer i neste utgave av VVS Aktuelt og Byggfakta

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle