Trenger å bli røyka ut

 
Trenger å bli røyka ut Bildet: VVP-leder Bjarne Hagland vil ha en mer synlig VVS- bransje. Foto: Bjørn Laberg, VVS aktuelt
06.09.11: Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland, synes VVS- bransjen har blitt for innadvendt og usynlig for publikum. Han tror den forestående Bygg Reis Deg messen vil være en gyllen anledning til å vise frem mangfoldet innen næringen.
06.09.11: Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland, synes VVS- bransjen har blitt for innadvendt og usynlig for publikum. Han tror den forestående Bygg Reis Deg messen vil være en gyllen anledning til å vise frem mangfoldet innen næringen.
Av Bjørn Laberg

–Vi har satt oss selv litt på sidelinjen. De fleste rørleggerforretninger holder stengt på ettermiddagen, har lørdagslukking, og er sjelden lokalisert i kjøpesentrene. Klisjeene med rørleggersprekk og særinger som snakker et rart språk, lever nok i beste velgående. Det er derfor kanskje på tide å få ”røyka oss ut”, smiler Haugland.

Paraplyprofil
Under årets Bygg Reis Deg har VVP, sammen med NRL og NRF gått sammen om felles markedsstrategi, hvor plattformen ”skikkelig rørlegger” blir en paraplyprofil. –Det viktigste budskapet vil være at når du handler produkter og tjenester hos et NRL-medlem, nyter du samtidig godt av en nøytral reklamasjonsordning. Alle vet at bygging og renovering av bad og våtrom er kompliserte prosjekt, hvor ting kan gå galt, og hvor dette medfører store kostnader. Da er det viktig å få fram at bedrifter og personer innenfor denne verdikjeden faktisk er fagfolk, sier Haugland til VVS aktuelt.

Stramme markedsbudsjett
Haugland har brukt mye energi på å få med sine egne medlemsbedrifter til Lillestrøm, og han så gjerne at flere innså nytteverdien av messen. Selv om bransjen har lagt bak seg finanskrisen, tror han fremdeles bedriftene holder høyt press på markedsbudsjettene sine. –I 2009 klarte ikke VVP å samle troppene, selv om enkelte medlemsbedrifter deltok på Bygg Reis Deg. En messekostnad på budsjettet ble veldig synlig, i en tid hvor kraftige bremser ble satt på. Bedrifter som ikke var nevneverdig berørt av finanskrisen, men som for eksempel var del av et større konsern, måtte isteden prioritere sponsing av et søster- eller moderselskap, sier han.

Svenneprøven
VVP- lederen har inntrykk av at bransjen nå ønsker å flytte aktivitetene frem i verdikjeden, direkte mot forbruker. –Vi reiser land og strand rundt, hele året, for å pleie bransjekontakter. Det er vel og bra, men vi når ikke forbrukeren ved å stå på grossistlageret og spise pølse. Vi må bli langt mer synlige, understreker han. Han mener det er naturlig at VVP samarbeider med NRL under årets messe, og kan røpe at det blir satt et visst fokus på rekruttering denne gang. –Erfaringsmessig kommer det en del ungdom og skoleklasser innom messen, og i år vil fire lærlinger gjøre ferdig svenneprøvene sine ”live” på stand.

Skjerp dere!
Han mener bransjen har vært for dårlig til å markedsføre seg selv og yrkesmulighetene. –Mangelen på fagfolk med spesialkompetanse har vært et kjempeproblem. Vi ”kanibaliserer” på hverandre, siden det er for liten rekruttering til næringen. Vi kommer under messa til å synliggjøre at veiene inn i VVS- bransjen er mange. Ikke bare via rørtang, sier Haugland. Han har inntrykk av at VVS- delen av slike messer har blitt mer etterspurt de senere årene. Likevel retter han en velment pekefinger mot messearrangøren på Lillestrøm. –De må skjerpe seg, de også. Det har blitt dyrt å delta, og kvaliteten på messeproduktet kan det stilles klare spørsmålstegn ved. Det er ikke gitt at alle messearenaer vil overleve i fremtiden. Derfor er det synd at konkurransen om disse arenaene er så liten, sier han avslutnigsvis til VVS aktuelt.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår