Brødrene Dahl først ut i VVS-bransjen

 
Brødrene Dahl først ut i VVS-bransjenBildet: Som Norges største VVS grossist, er Brødrene Dahl opptatt av å være et godt forbilde for bransjen ved å blant annet ta tak i eget plastforbruk. Illustrasjonsbilde: Getty Images
Brødrene Dahl AS blir Handelens Miljøfonds første medlem i VVS-bransjen. For hver plastpose grossisten selger fremover, går 50 øre til fondets arbeid med å løse plastens miljøproblemer.

- En veldig gledelig førjulsgave for miljøet!, sier medlemssjef Mari Nordstrøm i en pressemelding.

Fra og med starten av desember er Brødrene Dahl medlem i Handelens Miljøfond. Nå går 50 øre per plastpose de selger til fondets miljøarbeid knyttet til plast. 

- Med et årlig forbruk på ca. 500 000 plastposer håper vi vårt samarbeid med Handelens Miljøfond styrker fondets handlingsrom og øker bevisstheten om deres arbeid blant våre kunder og innen vår bransje, sier Dennis Knarvik, leder for kvalitet og bærekraft i Brødrene Dahl AS. 

Viser vei for bransjen

Innen byggvarebransjen er allerede en håndfull aktører medlem i fondet. Fra før er COOP sine byggvarekjeder Coop Byggmix og Obs BYGG, samt Megaflis og Optimera med datterselskapet Montér, medlem. Derimot har ingen aktører fra VVS-bransjen tatt steget før nå. 

- Som en stor aktør i sin bransje setter Brødrene Dahl en god standard og sender et viktig signal til sine konkurrenter. Vi er så glade for å få Brødrene Dahl ombord, og nå håper jeg resten av bransjen følger etter og blir med på handelens felles storsatsing innen plast og miljø, fortsetter Nordstrøm. 

Strekkfilm og bæreposer

Som Norges største VVS grossist, er Brødrene Dahl opptatt av å være et godt forbilde for bransjen ved å blant annet ta tak i eget plastforbruk. Et av hovedfokusområdene er emballasje, med et delmål om å ha null plastemballasje innen inngående og utgående varedistribusjon. Strekkfilm og bæreposer utgjør de største volumene av plast i virksomheten, og har derfor vært et sentralt område for miljøtiltak de siste årene. I 2020 reduserte grossisten forbruket av strekkfilm med 30 prosent og sparte samfunnet for nesten 25 tonn plast. Mai 2021 ble strekkfilmen litt «grønnere» og består i dag av 50 prosent fornybar råvare. 

Etter gode resultater fra miljøtiltak på strekkfilm, stod bæreposer for tur. Grossten har gått over til plastposer laget av 80 prosent gjenvunnet plast. Nå bidrar også selskapet med 50 øre for hver av disse nye plastposene til Handelens Miljøfonds arbeid med å redusere plastforsøplingen, øke plastgjenvinningen og redusere forbruket av plast.

- Felles innsats kreves

- Vi er stolte over å bli medlem i Handelens Miljøfond og oppfordrer andre aktører innen vår bransje å følge etter. Stort sett bruker de fleste aktører en eller annen form for plastemballasje, enten det er til å beskytte produktene under transport eller at det gis ut i form av bæreposer ved salg av varer i kassa. Reduksjon av forbruk og overgang til bærekraftig emballasje står mest sannsynlig på agenda til alle, men å løse miljøproblemer knyttet til plast krever en felles innsats. Vi i Brødrene Dahl støtter Handelens Miljøfond og arbeidet som gjøres for å løse miljøproblemene knyttet til plast, sier Knarvik. 

Om Brødrene Dahl AS:

• Brødrene Dahl AS arbeider innenfor kundesegmentene VVS, VMT, INDUSTRI, MARINE, VANNKRAFT (Hywer) og SAMFERDSEL. 

• Brødrene Dahl AS har bygget opp en landsdekkende organisasjon med nærhet til kundene som viktigste prinsipp.  

• Selskapet har ca. 1200 ansatte, fordelt over hele landet, 54 servicesentre med et landsdekkende logistikksystem og en omsetning på 8,1 milliarder NOK. 

• Brødrene Dahl AS er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.

Om Handelens Miljøfond:

• Handelens Miljøfond ble stiftet i november 2017 og er nå Norges største private miljøfond.

• Fondet er handelens felles storsatsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast, og midlene kommer fra medlemmene som betaler 50 øre for hver plastbærepose de omsetter i Norge.

• 50-øringen er øremerket miljøtiltak som oppfyller fondets tre hovedformål som er å redusere plastforsøplingen, øke plastgjenvinningen (ressurseffektivitet), og redusere forbruk av plastbæreposer.

• Dagens medlemmer omsetter allerede over 85% av alle plastbæreposer som omsettes i Norge, og representerer mer enn 12 000 butikker. Blant medlemmene finner man alle de store norske dagligvarekonsernene, fag- og servicehandelskjeder og enkeltbutikker.

• Fondets visjon er plast i kretsløp – ikke i naturen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår