Byggebransjen er spesielt utsatt for epost-svindel

 
Byggebransjen er spesielt utsatt for epost-svindel
37 prosent av folk i byggebransjen biter på e-postsvindel. – Digital kriminalitet må tas mer på alvor i denne bransjen, mener daglig leder Kai Roer i CLTRe.

IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 undersøker årlig hvor mange som klikker på svindel-eposter i ulike bransjer over hele verden. En svindel-epost prøver å få mottakeren til å gi fra seg sensitiv informasjon om kredittkort, brukernavn eller passord. I KnowBe4s 2019-undersøkelse kommer små- og mellomstore selskaper i byggebransjen aller dårligst ut.

– Uten opplæring i hvordan man bør beskytte seg mot digital kriminalitet klikker i gjennomsnitt 30 prosent av de ansatte på svindel-eposter. I byggebransjen gjør hele 37 prosent dette. Det er urovekkende høyt, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe, det norske datterselskapet til KnowBe4 i en pressemelding fra selskapet.

Lave marginer og leveringspress
Byggebransjen er preget av lave marginer. Roer tror flere selskaper i bransjen derfor investerer mindre i opplæring i digitale trusler.

– I Norge preges bransjen av en betydelig digitalisering, som gjør at kriminelle aktører har lettere tilgang til datasystemer. I motsetning til HMS, der opplæring er lovpålagt, prioriteres nok ikke opplæring i hvordan man skal beskytte seg mot digital kriminalitet i samme grad. Vi ser derfor at bransjen er spesielt utsatt for angrep, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe.

Store økonomiske konsekvenser
KnowBe4s undersøkelse viser at etter 90 dager med trening halveres andelen som klikker på svindel-eposter. Etter ett år med trening er andelen helt nede i to prosent både på tvers av alle bransjer og for små selskaper i byggebransjen, og tre prosent for mellomstore selskaper i byggebransjen.

– Det viser at opplæring hjelper og at det er mulig å oppnå betydelig forbedring med trening over en så kort periode som tre måneder. På samme måte som ansatte får opplæring i HMS, bør de også få opplæring hva de skal gjøre når de mottar svindel-epost, sier Kai Roer.

– I en bransje som allerede preges av lave marginer og mange konkurser, vil datainnbrudd kunne få store konsekvenser. Dersom bransjen ikke tar problemet på alvor, tror jeg vi fremover vil se eksempler på saker med store økonomiske konsekvenser, sier Roer i meldingen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår