Digitalt og ekte side om side i Bologna

 
Digitalt og ekte side om side i BolognaBildet: - Vi får også stadig flere kunder som vil ha store flater i ulike laminater, vinyl, metall, plast eller glass, forteller eksportsjef i italienske Stylegrahp Progetto, Andrea Mammi. Foto: Odd Borgestrand
Mens det store flertall av Cersaie sine messehaller er fylt opp med keramikk og fliser i alle fasonger, er det også mange aktører som viser fram digitale løsninger som til forveksling konkurrerer med det keramiske håndverket.

Av Odd Borgestrand
Bologna

- Vi lever veldig godt side om side med produsenter som leverer «ekte vare», men det er også plass for oss som satser internasjonalt på digitale løsninger på ulike materialer. Hos oss er det nesten ingen begrensninger. Vi leverer det våre kunder etterspør, sier eksportsjef i Andrea Mammi i det italienske selskapet Stylgraph Progetto.

Eksporterer østover
Selskapet har kontorer i Italia, Spania, Iran og Kina, og vokser spesielt i de østlige markedene.  All produksjon foregår i Italia for å sikre god kvalitet i alle ledd.
- Det er ikke tilfeldig at vi har vår stand midt blant de mest kjente italienske flis-leverandørene. Det er faktisk slik at vi bidrar til digitale, grafiske design-løsninger også for dem.  Det handler om å finne den overflaten som kundene etterspør, enten det er i et privat hjem eller en hotellkjede som vil ha sitt eget avtrykk på alle sine hoteller.

- Noen vil hevde at vi er med å utvanne et tradisjonsrikt yrke, men med stadig nye teknikker og teknologisk utvikling er det oppstått nye markeder og nye behov. Det er mange som vil ha fliser fra bestemte regioner og med sin helt spesielle egenart, mens andre er mer opptatt av det visuelle, mener Mammi.

Popuært hos arkitekter
Stylegraph Progetto har lykkes godt med å komme i kontakt med arkitektkontorer som vil ha det lille ekstra til sine prosjekter. Under fjorårets messe for arkitekter i Milano fikk selskapet god respons på sine digitale løsninger, og Mammi tror at den gode veksten selskapet har oppnådd de siste fire årene vil fortsette.

- Fordelen for oss er at vi kan trykke på alle typer materialer, men det er keramiske fliser som er mest populært i Italia. Vi får også stadig flere kunder som vil ha store flater i ulike laminater, vinyl, metall, plast eller glass.  Siste nye for oss er at vi også har begynt med digital trykk på ulike tresorter.
Vi benytter ulike applikasjoner for de forskjellige materialtypene. På fliser er det blitt stadig mer populært å dekorere med gull eller sølv-effekter. Det er bare fantasien som setter begrensninger, avslutter Andrea Mammi.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår