Et nostalgisk frikvarter i åtte episoder

 
Et nostalgisk frikvarter i åtte episoderJohn Travolta og Olivia Newton John dukker opp i en scene fra musikalen Grease under årets Cersaie. Foto: Odd Borgestrand.
Cersaie har klart å skape et nostalgisk frikvarter midt i jungelen av 156.000 kvadratmeter med keramikk, fliser og baderoms inventar fordelt på 17 haller og store utearelaer. Frikvarteret er oppkalt etter en av de største TV-suksessene i Italia, Milleluci.

Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia

Serien gikk på italiensk TV på 70-tallet, og besto av åtte episoder. Hver episode hadde sitt eget tema, basert på historiske høydepunkter innen film og teater. Den mørke kinosalongen med runde bord og kafèstoler har en intim atmosfære. En bar med alle rettigheter fyller den ene sideveggen i rommet på 400 kvadratmeter. Dette er VIP-enes lekeplass, designet for italienske high-end selskaper som vil ut i det internasjonale markedet og gjøre solide forretninger.

Amerika i Italia
Konseptet er mer amerikansk enn italiensk, selv om kuratorene bak Milleluci er italienerne Angelo Dall'Aglio og Davide Vercelli. De har boltret seg i den store paviljong, og har absolutt klart å skape en annerledes og unik atmosfære som man vanligvis ikke forbinder med en messe av denne typen. Hele paviljongen er en stemningsfull reise i retro-stil.

Teater, musikal og skrekkfilm
Salongen er omsluttet med kammere der gjestene kan gå inn i de ulike temaene fra kino og teater. Her der det bakgrunnsbelyste bilder og retromøbler. Vi kan hilse på Madame Bytterfly eller møte Jean Connery i rollen som James Bond i Goldfinger. Musicalen Grease med John Travolta og Olivia Newton John dukker også opp. Clint Eastwood framstår som barskingen i «For en neve dolllar mer». Skrekkfilmen Shining har også fått sin plass ved siden av science fiction filmen Space 1999. Lys, lyd og bilde er satt sammen på en måte som gir rommet en spenning og fin atmosfære.

Lyset det viktigste
Lyssettingen blir spesielt framhevet av kurator Davide Vercelli. - Lys er det grunnleggende elementet som gjør at vi kan sette pris på design og selve Cersaie-utstillingen, som alltid har vært orientert mot design. Utstillingen er inspirert av ideen om å tilby besøkende en stemningsfull opplevelse, i stedet for en guidet tur blant produktene på messen. For å oppnå dette lånte vi Milleluci-formatet og re-oppfant dermed noe av det mest spektakulære innen italiensk TV-produksjon, legger han til. Om noen dager får vi det offisielle tallet på antall besøkende i denne helt spesielle paviljongen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår