Gå ikke glipp av Cersaie i Bologna

 
Gå ikke glipp av Cersaie i BolognaCersaie 2019 er en messe du ikke bør gå glipp av, mener arrangørene i Bologna. Her er det i hvert fall mye inspirasjon å hente for den som er nysgjerrig på siste nytt innen flis- og baderomsdesign. Foto: Odd Borgestrand
CERSAIE 2019: Den store interiør- og baderomsmessa Cersaie i Bologna i Italia, setter seg i år som mål å bli betraktet som en ikke-å-gå glipp av hendelse. 112.000 besøkende i fjor er et tall arrangørene er stolt av.

Av Odd Borgestrand

Arrangørene, som ønsker velkommen til Bologna fra 37.gang, mener de har en unik posisjon innen baderomsmøbler og overflateløsninger, spesielt fra italiensk og internasjonal flisindustri.
- Cersaie er messa der verdens fremste leverandører presenterer sine nyheter og møter sine internasjonale kunder, heter det i årets omtale av messa, som arrangeres 23.-27.september. VVS aktuelt vil også i år formidle inntrykk fra den spennende og innholdsrike messa.
- Cersaie trekker godt over 110.000 deltakere fordi vi tilbyr ideer for å stimulere kreativitet og design gjennom originale og stemningsfulle utstillingsformater og fordi arrangementsprogrammet er tenkt for og dedikert til alle besøkende, enten det handler om spesielle behov for utdanning, oppdatering og eller erfaringsutveksling, heter det videre.

Utstillingssenteret i Bologna gjennomgår større renoveringer, men Cersaie har også i år sikret seg adgang til de nyeste hallene, med et gulvareal på 33.000 kvadratmeter, der store vindusflater gir utstillere av baderom en helt spesiell mulighet til å fokusere nettopp på de muligheter sollys gir til et bad.
Drøyt 180 av de mest representative selskapene innen baderom vil i år presentere designproduktene sine, og gi entreprenører, kjøpere og arkitekter en ide om det brede spekteret av produkter som tilbys innen sanitærområdet.

Arkitekter og entreprenører får spesiell oppmerksomhet både fra arrangørenes og utstillernes side. Det er disse gruppene som utgjør kjøpekraften som bedriftene trenger å samhandle med. De nye utstillingshallene innbyr derfor til en perfekt ramme, mener arrangørene.
Cersaie 2019 vil handle om design, teknologi og innovative materialer. Dette er nøkkelfunksjonene i alle produktene som vises, Med en nyskapende stil som gjenspeiler et nytt romlig konsept i et moderne utstillingssenter, har messearrangørene i Bologna påtatt seg for å fornye både senteret og messens innhold i den vakre og historiske byen med verdens eldste universitet som byens øyensten.

Fjorårets offisielle tall viser at Cersaie fylte opp et utstillingsareal på 161.000 kvadratmeter. Messa samlet 840 utstillere, der 314 var utenlandske selskaper. Antallet besøkende endte på 112.000, hvorav halvparten kom fra utlandet. 889 mediefolk akkrediterte seg for Cersaie 2018, og nesten halvparten av disse var utenlandske. Totalt 180 land var representert, enten som utstillere eller besøkende.
Blant yrkesgruppene var det agenter, forhandlere og grossister som utgjorde den største gruppen med et totalt antall på 24.880. Arkitekter var også meget godt representert med 8.041 deltakere. På de neste plassene kom installatører med 1.990, interiørdesignere med 1.982, konsulenter med 1.928, vedlikeholds- og byggentreprenører med 1.927. En samlegruppe med leverandører av utstyr eller råvarer utgjorde 11.715 besøkende, mens generelt publikum kom opp i 5.181. Dette viser at Cersaie først og fremst er en fagmesse, der flisindustrien har de fleste utstillerne, og med baderom på en god andreplass.

Årets messe i Bologna omfatter et rikholdig kulturprogram der Cersaie setter sitt preg på hele den historiske byen med snau 400.000 innbyggere Building, Dwelling, Thinking er navnet på det kulturelle programmet som Cersaie har viet til arkitektur og design.
Dette programmet ble først lansert i 2009 i den ellevte utgaven. Hvert år inviterer Cersaie kjente arkitekter fra hele verden til å diskutere sine prosjekter og visjoner om moderne arkitektur. Keynote-forelesningen blir gitt hvert år av en vinner av den prestisjetunge Pritzker Architecture Prisen.

Det nye utstillingskonseptet, som kalles ÅPEN CERSAIE, er å fokusere på mangfold og nå ut til nye målgrupper. I tråd med denne ideen ble et piktogram og en ny logo laget for å gi CERSAIE en mer omfattende og institusjonell merkevarearkitektur som er i stand til å møte utfordringene i en stadig mer konkurransedyktig verden.

Ta gjerne kontakt med vår frilansjournalist Odd Borgestrand om du har reportasjetips i forbindelse med årets Cersaie. Epost: odd@borgestrand.no

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår