- Geberit skal fortsatt sette standarden

 
- Geberit skal fortsatt sette standardenGeberit1 HOVED: Etter 9 år som toppleder i Norsk Wavin, der hovedfokuset lå på leveranser innen infrastruktur er det nå blitt betydelig større fokus på VVS-løsninger for 53-åringen Tor Martin Garsjø. Foto: Geberit
- Det har vært en bratt læringskurve, men jeg angrer på ingen måte på at jeg takket ja til jobben som administrerende direktør i Geberit, sier Tor Martin Garsjø (53).

Av Odd Borgestrand

Etter 9 år som toppleder i Norsk Wavin, der hovedfokuset lå på leveranser innen infrastruktur, er det nå blitt betydelig større fokus på VVS-løsninger for Garsjø.
- Vi skal ikke løpe etter. Geberit skal fortsatt sette standarden i vår bransje, sier Tor Martin Garsjø.

Klar strategi

- Jeg fikk en telefon som jeg syns var interessant og kom til et firma med stort potensial, og med mange dyktige medarbeidere.  Jeg oppdaget raskt at dette var et konsern med klar strategi, klare mål og mange gode ressurser.  Dermed kjente jeg at dette ble et riktig valg for meg. Min hverdag er noe endret ved at jeg i min nye jobb kan konsentrere meg hundre prosent om VVS. I Wavin var det mer infrastruktur som dominerte. Nå er det hovedsakelig bygg og baderom med en stor produktbredde, men der alt henger sammen, sier han til VVS aktuelt.
Garsjø er utdannet diplommarkedsfører fra IHM, bedriftsøkonom fra BI og har også gjennomført en topplederutdanning ved prestisjetunge Insead i Frankrike. Blant næringspolitiske verv har han også vært styreleder i VVP, VA-og VVS produsentene og Renas.

Stor omsetning og positiv trend

Garsjø er mer opptatt av å oppdatere oss på Geberits posisjon i markedet enn å fortelle mye om seg selv. Han er også svært tilbakeholden med å snakke om Geberits økonomiske standing, og nøyer seg med å fortelle at konsernet i fjor omsatte for 30 milliarder kroner, og at Norden, inkludert Baltikum, står for om lag 10 prosent av den totale omsetningen, altså tre milliarder kroner. Det er et beløp man ikke skal kimse av, mener Garsjø, som likevel ikke legger skjul på at han sammen med sine 50 medarbeidere i Norge har klare mål om å beholde sin sterke posisjon og helst øke omsetningen mer enn markedsveksten.
- De foreløpige prognosene for 2019 i Norge er i så måte meget positive, røper han.

Forskning og innovasjon

Omsetningen på verdensbasis fordeler seg ganske jevnt med en 37 prosent på installasjon, 33 prosent på baderom og 30 prosent rørsystemer, mens baderom ligger noe høyere i Norge.
Geberits globale produksjonsnettverk omfatter totalt 29 produksjonsanlegg. Gruppen har hovedkontor i Rapperswil-Jona i Sveits, og har mer enn 12 000 medarbeidere i 50 land.
- Vi har en klar strategi om å fokusere på forskning og utvikling innen hydraulikk, hygiene, statistikk, lydisolering og brannsikring.  I Norge er vi aktive på lyd- og brannseminarer. Med økte krav til bo-komfort er lyddemping viktig, sammen med bygge-effektivitet og brannbeskyttelse i sanitære installasjoner, sier han.
Geberit har gjennom mange år vært ledende på betjeningsplater som kombinerer intelligente funksjoner med praktisk bruk. Siste nytt er berøringsfri toalettspyling. Selskapet har investert mye i teknologi for dusjtoaletter, og var først ute med dusjtoaletter, som inneholder en rekke patenterte teknologier. Garsjø er svært godt fornøyd med å være i et selskap som ikke går på akkord med kvalitet, komfort eller velvære, og han lover en rekke nyheter på nyåret.

Kulturbygging og bærekraft

- Vi er et selskap som kommer fra to ulike kulturer, nemlig Sanitech og Geberit.  Vi har brukt noe tid på å samkjøre en felles agenda. Her er det tidligere gjort et godt arbeid, og vi vil fortsette samkjøringen både på produktsiden og å bygge en felles kultur, sier Garsjø.
Tidligere Finske Sanitech er en av Europas ledende produsentene av baderomsporselen, med blant annet merkevarene Ifø og Porsgrund i produktporteføljen.
Den ferske Geberit-sjefen er også opptatt av bærekraft.
- Det er ikke bare noe vi snakker om, men også noe vi gjør noe med, fordi det lønner seg, enten det handler om firmabiler, transportløsninger, tekniske løsninger og produkter. Vår strategi på dette området vil bli markert med ulike aktiviteter neste år. Her ønsker vi å vise bærekraft i praksis. De nordiske landene ligger helt i front i Europa på dette området, men konsernet pusher også bærekraft i betydelig grad også på produktsiden, sier han

Design møter funksjon

Geberit er i dag representert i Norge med merkevarene Ifø, Porsgrund og Geberit. Disse merkevarene er tydelig posisjonert i markedet og vil være en del av det totale tilbudet fra Geberit også i årene som kommer. Vi er både bak og foran veggen, med alt fra sisterner til avløp og press-systemer til de synlige produktene, der design møter funksjon. Det er her viktig å understreke at det er en sammenheng mellom det som er bak veggen og de synlige produktene. Det gir en ekstra trygghet å være oppmerksom på den sammenhengen. Det er mange utfordrere i VVS-markedet, og det lever vi godt med. Vi kompromisser aldri på kvalitet, men samtidig er det viktig for oss å understreke at Geberit har løsninger i alle segmenter, selv om de fleste forbinder oss med øverste nivå. De løsningene som er i premium-klassen har en del finesser som andre ikke har, men grunnkvaliteten er på plass uansett prissegment, understreker Garsjø.
- Vi er opptatt av å fortelle markedet at vi er i kategoriene god, bedre og best. Mange har en oppfatning at vi kun befinner oss i toppsjiktet på pris, men dette stemmer altså ikke. Vi har produkter i alle segmenter fra basic til high.

- Sterke grossister er viktig

Garsjø er forsiktig i sin omtale av grossistene som konkurrenter, selv om de kjører fram en rekke egne merkevarer innen VVS.
- Vi trenger et effektivt logistikkapparat for å nå ut til våre kunder. Vi passer godt inn i den folden, ved at vi leverer til sentrallagrene, som igjen distribuerer våre produkter rundt om i landet. Derfor er vi opptatt av at grossistene fortsatt har en sterk rolle. Når det gjelder spørsmålet om grossistenes egne merkevarer vil det alltid være en diskusjon i bransjen. Jeg mener det er viktig at grossistene begrenser seg til det de sier, nemlig å dekke hull i markedet, og ikke gradvis utøker dette til å dekke enda mer.  Vi er opptatt av å formidle at Geberit er mer enn våre kjerneprodukter. I Norge har vi nå 18 selgere på veien som hver dag besøker byggherrer, arkitekter, konsulenter, rørleggere og lokale grossistavdelinger. Det betyr at vi har et godt utbygd kontaktnett ut mot VVS-bransjen. Videre har vi en teknisk avdeling som hjelper våre kunder med ulike produktvalg og tekniske løsninger. Vi har også en ettermarkedsfunksjon, for å bistå med service på blant annet våre AquaClean dusjtoaletter.


Tidlig på plass i prosjektene

Garsjø mener det er helt avgjørende for Geberit å komme tidlig inn i prosjektene.  Derfor er selskapet i tett dialog med arkitekter og rådgivere på beskrivende ledd slik at de blir godt kjent med Geberits produkter og løsninger. 
- Da er det viktig at vi identifiserer prosjektene i god tid før de blir realisert. Her benytter vi blant annet Byggfakta Live og Prognosesenteret, i tillegg til tett dialog med aktørene i markedet for øvrig, sier Garsjø videre.
For å sikre god kontakt med hele verdikjeden og bransjen generelt er det gjort en del endringer i Geberit-organisasjonen i Norge. Garsjø kom selv inn i september i fjor og har nye og dyktige medarbeidere innen B2B og B2C. Dessuten er det etablert en ny prosjektavdeling der fire personer kun jobber med langsiktige prosjektsalg. Denne avdelingen skal bidra til å sikre Geberits posisjon i framtidige bygg.
- Vi har også dannet tre ulike salgsteam som dekker ulike deler av landet. De jobber hver dag med oppsøkende salg til rørleggere og lokale grossistavdelinger, og er vårt synlige apparat i det daglige. Det vil aldri gå av moten å ha selgere på veien. I tillegg til salg er de også i førstelinje på service og kompetansebygging.


ROT-markedet øker

- Det er viktig at grossistene har oppdatert kunnskap og trygghet rundt alle våre produkter. En egen person har dessuten dedikert overordnet ansvar for Geberits deltakelse i ulike showrom rundt om i landet.  Sentralt i toppledelsen er også en person med overordnet ansvar for de nasjonale kundene, spesielt de store kjedene og de store grossistene, sier han.
Ifølge Prognosesenteret vil byggemarkedet trappe noe ned, men ROT-markedet vil øke. ROT-markedet er viktig for Geberit og det er en del store enkeltprosjekter som nå venter. Garsjø er godt fornøyd med at Geberit nylig vant oppdraget med levering av støysvakt innomhus avløp til Studentskipnaden i Ås med produktet SilentPro. Byggingen av 800 nye studentboliger på Ås er nå kommet godt i gang. Garsjø tror de tekniske produktene i et bygg blir stadig viktigere når eiendommer skal omsettes. I dag handler det nesten bare om beliggenhet, men han tror også baderommet eksempelvis vil få en større andel av verdiskapningen

Nyheter på løpende bånd

- Konsernet er opptatt av at vi utvikler markedsposisjonen vår og at vi evner å vokse. Det betyr at vi hele tiden selger inn nye innovasjoner, og jeg lover at det vil komme en rekke spennende nyheter fra Geberit det kommende året. Da er det utbyggere, arkitekter, rørleggere, konsulenter og beskrivende som får nyhetene presentert først. Vi ser imidlertid at markedet ene alene ikke vil hjelpe oss til økt omsetning. Vi må gjøre jobben selv ved å gjøre en god jobb ute i bransjen. Vi vet hva vi vil, og er ikke så opptatt av hva våre konkurrenter foretar seg. Vi er mer opptatt av hva vi mener er riktige prioriteringer. Vi har bestemt oss for en retning og vil følge den. Vi skal ikke løpe etter, men heller sette standarden, sier en offensiv Geberit-sjef som gjerne vil ha med en av sine hjertesaker i dette intervjuet: 

- Det er viktig at vi snakker opp bransjen vår.  Mange er opptatt av negativitet, men vi må bli flinke til å fortelle suksesshistoriene også. Det er mange aktører i VVS bransjen som lykkes hver eneste dag.  Vi har utfordringer, men det er svært mye som også er bra. Jeg håper vi kan finne den gode balansen uten å tape av synet at vi alle har en jobb å gjøre for å bli enda bedre. Da er det viktig at hver enkelt aktør peker på seg selv og spør seg selv hva vi kan gjøre for å bli enda bedre, sier han til slutt.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår