Grohe avviser endret salgsstrategi

 
Grohe avviser endret salgsstrategiGrohe-produkter og markedsmateriell blir nå pakket vekk hos en rekke rørleggere rundt om i landet som ikke aksepterer at selskapet også selger sine produkter gjennom Megaflis og andre varehus. (Foto: Odd Borgestrand).
Aktører i markedet som hevder at Grohe har endret sin markedsstrategi i vesentlig grad har ikke fulgt med i timen. Det mener landssjef for Grohe i Norge, Ole-Christian Mork.
Av Odd Borgestrand
 
Grohe-ledelsen i Norden registrerer det store engasjementet i sosiale medier, der selskapets samarbeid med blant andre Megaflis er en gjenganger.  
Debatten på sosiale medier er både direkte og frisk, og preget av frustrasjon. 
Daglig leder i H2 Rør as, Helge Tobiassen, har fått nærmere 500 reaksjoner på sitt innlegg på Facebook-siden Norges rørleggere, der han slår fast at begeret er fullt når det gjelder Grohe. Han grunngir dette blant annet med dårlig service og en total kynisme om hvem de selger varer til. Her trekker Tobiassen spesielt fram Megaflis, og det toppet seg etter den siste turneen med deres rullende showrom til flere Megaflis butikker.  Tobiassen skriver videre i sitt innlegg:
- Vi boikotter herved alt som har med dem å gjøre. Har nå demontert det meste av Grohe-produkter i butikken og kaster alt av kataloger. Kommer kunder og spør om vi kan levere produkter fra dem nå, så vil svaret være ett klokkeklart nei. Med en påfølgende kort begrunnelse. Oppfordrer herved alle til å gjøre det samme. La oss stå sammen for å verne om faget vårt og gjøre det vi kan for å motarbeide aktører som ikke bryr seg!
 
Heidenreich dropper Grohe
Rørgrossisten Heidenreich faser gradvis ut Grohe sitt sortiment etter at grossisten mener Grohe markant har endret sin salgsstrategi innen flere områder.  Det er spesielt samarbeidet med Megaflis som er bakgrunnen for Heidenreich sin avgjørelse. I et brev til sine kunder anbefaler salgs- og markedsdirektør Inger Nerdrum i stedet varer fra FM Mattson, Oras Armatur, Hansgrohe, Gustavsberg og Vigour, i tillegg til sisterner fra Geberit og Conel.
Armaturer fra FM Matsson, Gustavsberg, Oras og Hansgrohe er også å finne i sortimentet til Megaflis, og for den saks skyld også Bauhaus og andre varehus rundt om i landet.
 
Skuffet Grohe-sjef
-Vi er naturligvis skuffet over nyheten om at Heidenreich har besluttet å fase ut Grohe-produkter fra deres sortiment. Vi reagerer også på at dette blir kommunisert via media og at vi ikke har fått presentert fakta som ligger bak denne beslutningen, sier leder for Grohe i Norge, Ole-Christian Mork.
- Det er synd når vi har hatt et meget godt lokalt samarbeid med Heidenreich i mange år. I denne saken er det også viktig å påpeke at Grohe ikke har endret sin salgsstrategi de siste årene, men at det derimot er en endring i markedet som handler om vekst i nye kanaler. Framover ønsker vi å være tilstede der kundene våre er, og med installatøren og grossisten som viktige partnere på denne reisen, sier Mork videre. 
 
At markedet og verden er i endring ser vi tydelige eksempler på i andre bransjer også, for eksempel Amazon som nå inntrer det skandinaviske markedet med sin nye hub i Sverige. Det må vi som bransje være forberedt på. Grohe kommer fortsatt til å ha en høy grad av innovasjon, og det vil komme mange spennende produkter i årene som kommer. Det er viktig å understreke at vi har et tett samarbeid med de andre grossistene, og vi ser frem til å ta fatt på de utfordringer og endringer som kommer i framtiden, sier Mork i en kommentar til VVS aktuelt.
 
Megaflis-samarbeid i 10 år
-Det er et faktum at Grohe har samarbeidet med Megaflis i 10 år, og derfor kom det noe overraskende på Grohe-ledelsen at det oppstår et opprør blant rørleggere nå. Grohe-ledelsen registrerer at det er de som har «hodet på blokka» nå, men tror at en rekke andre leverandører som vil styre sin strategi mot markeder der kundene befinner seg, raskt vil havne i samme situasjon. Da er det norske rørleggere, enten de er selvstendige eller aktive i kjeder, som vil få utfordringen med å innrette seg etter nye markedssituasjoner, mener flere aktører VVS aktuelt har snakket med. 
 
Fem år etter Danmark
Situasjonen i Norge ligger fem år etter Danmark. Danske rørleggere måtte ta til etterretning at forbrukerne selv kjøpte inn de produktene de ville ha, enten i varehus eller over nettet. Dermed ble danske rørleggere tvunget til å selge kompetanse i stedet for produkter til høyere pris. Grohe mener dette også vil skje i Norge. Forbrukerne viser sin makt i et samfunn preget av konkurranse, men de vil samtidig gjerne betale for rørleggernes tjenester og kompetanse.
 
Grohe`s visjon
Regional Vice President i Nord- og Øst-Europa, svenske Jonas Brennwald, har i et tidligere intervju VVS aktuelt formidlet sin visjon om at Grohe skal doble sin omsetning i Norden til én milliard kroner innen 2020. Med dette volumet lovte han å ta Grohe opp på topp to i det nordiske markedet. 
Skal denne visjonen bli en realitet passer det dårlig med boikott fra enkelte aktører i bransjen, inklusiv grossistledd.
 
VB holder seg til avtalen
-Vi forholder oss profesjonelt til vår avtale med Grohe. Samtidig er det opp til hver enkelt rørleggerbedrift i vår kjede hvilke produkter de vil tilby sine kunder. Det sier daglig leder i VB, Øystein Kjellsen til VVS aktuelt. 
Kjellsen legger ikke skjul på at han også følger med på debatten på sosiale medier, men mener en boikott vil ha en kortsiktig effekt. 
-Vår bransje vil møte store utfordringer de neste årene, og da er det viktig at bransjen står samlet. Megaflis og andre varehus representerer en konkurrerende handelskanal, men det vil komme langt større og sterkere konkurrenter inn i det norske markedet i løpet av kort tid, tror Kjellsen.
 
Han er noe overrasket over at aksjonen mot Grohe kommer akkurat nå.  
-Grohe har overfor oss aldri lagt skjul på sitt samarbeid med Megaflis.  VB har hatt besøk av den samme traileren som også har besøkt Megaflis-butikkene, og disse besøkene har alltid generert nye kunder også for oss, sier Kjellsen. 
 
Dermed er konklusjonen at VB som kjede forholder seg til sin forretningsavtale med Grohe, samtidig som kjedekontoret ikke går ut med pålegg til sine medlemmer om lojalitet overfor denne leverandøren. 
 
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår