- Grossistene «gjemmer bort» Cimberio

 
- Grossistene «gjemmer bort» CimberioBildet: - Vi er lei av at grossistene fremmer egne merkevarer, styrer våre priser og underprise egne merkevarer, sier administrerende direktør Per Erik Rosaak. Foto: Odd Borgestrand i Cimberio
Etter 22 år i sjefsstolen går Sture Ombler (65) inn i nye roller som styreleder og forretningsutvikler i Cimberio AS. Ny administrerende direktør er Per Erik Raasok (50), som har vært Omblers nærmeste medarbeider i samtlige av disse 22 årene.

Av Odd Borgestrand

Den nye direktøren har flere klare markeringsbehov på vegne av Cimberio.

Raasok kjenner sin tidligere sjef svært godt. Sammen jobbet de ved Astrup AS, en av landets ledende selskaper innen maskinering, plate/sveis og plast, før Sture Ombler ble bedt om å ta over Cimberio sin norske avdeling. En måned etter overtakelsen i 1997 ble Raasok bedt om å bli med som selger i selskapet. 22 år senere er han tydelig på at sjefsstillingen er noe han med glede takket ja til.

Raasok har ingen formell VVS-utdannelse. Han har lang fartstid i Forsvaret og har erfaring både med å håndtere penger og personell. Raasok har også Kværner Engineering på sin CV i tillegg til arbeid med plastrørsystemer i Astrup. Raasok har gått den praktiske veien og har en unik interesse for faget. Derfor er han da også regnet som en meget dyktig fagmann.

- Jeg kan vel si at min læretid innen VVS-faget nå har vart i 22 år, og noe har jeg selvsagt fått med meg på disse årene. Det er utrolig mange hyggelige mennesker i denne bransjen, og derfor trives jeg også godt nettopp blant VVS-folket, sier han med et smil.

Smilet blir borte når Raasok skal trekke fram det han er minst fornøyd med i bransjen.
- Vi er i en bransje preget av fokus på egne merkevarer. Cimberio har i alle år vært en grossisttro leverandør som har bidratt til å styrke grossistleddet. Som takk for dette opplever vi nå at grossistene nærmest misbruker sin markedsmakt ved kun å fremme egne merkevarer, styre våre priser og underprise egne merkevarer.

- Vi kan selvsagt flytte beslutningene fra grossisten og over til kjedene og de stor aktørene. Dermed får disse bedre kunnskap om våre produkter og til priser vi mener er riktig i det skandinaviske markedet, sier Raasok.
I dag går 99 prosent av omsetningen i Cimberio gjennom grossistene, og da i all hovedsak Ahlsell, Brødrene Dahl og Heidenreich.

- Selv om vi nå møter våre partnere i grossistleddet som våre sterkeste konkurrenter har vi altså hatt den strategien at vi alltid har støttet opp om dette leddet.  Det er jo en selvfølge at vi er avhengig av å selge våre produkter. Vi kan ikke lenger sitte rolig og se på at grossistene «gjemmer bort» Cimberio som merkevare. Strikken er strukket lenger enn langt allerede, slår Raasok fast.

Les hele dette intervuet i VVS aktuelt nr. 7, som snart går i trykken.

Ikke abonnent på bransjens største VVS-fagblad? Tegn abonnement her

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår