Kontraktfester BVN på autopilot

 
Kontraktfester BVN på autopilotBildet: Terje Brodahl i et hjørne av butikkutstillingen, stolt poserende med sitt Godkjent Våtromsbedrift-bevis som grunnlag for sin konsekvente BVN-kontraktsfesting, og FFVs nyeste tilbud til GVB som ikke vil/tør; «The BVN Pledge». Terje vil bruke begge. Foto: Johnny Almvang
Rørleggermester Terje Brodahl kontraktsfester Byggebransjens våtromsnorm (BVN) på autopilot.

Av Johnny Almvang

VB-medlemmet hos rørleggerbedriften Martinsen og Brodahl AS i Schweigaardsgate har holdt på siden 1999, og bygger cirka 50 bad i året. Med 15 dyktige håndverkere på laget er det full fart.

80-90 prosent tilslag på tilbud er høyst akseptabelt. Men hvordan greier de de det? Har det noe med konsekvent kontraktsfesting av BVN å gjøre? Hvorfor gjør dere noe som få andre Godkjente våtromsbedrifter (GVB) tør? Terje svarer Fagrådet for våtrom innimellom mobilmaset..

– Fordi vi kan! Jeg kontraktfester BVN helt på autopilot. Vi er Godkjent våtromsbedrift, og både vi og kunden tar det som en selvfølge at vi bygger etter BVN-krav. Selvsagt tar vi med avvik når det kreves, i praksis som oftest i rehab-prosjekter. Men BVN-kontrakt som sådan er standard hos oss.
Det har vi aldri hatt problemer med. Ingen tvister om fall 1:50 eller damp på speilet, sier Terje Brodahl til Fagrådet for våtrom.

– Vinner dere oppdrag ved å kontraktfeste BVN?

– Tja, si det. Egentlig fokuserer vi ikke så mye som vi kanskje burde på markedsverdien av BVN-kontrakten i konkurransesituasjonen. Men det er jo klart at GVB-symbolet og det kjente begrepet Byggebransjens våtromsnorm står der svart på hvitt, i tilbud og kontrakt. Dette gir kunden økt trygghet og vitner om seriøsitet. Sammen med gode referanser og en god kommunikasjon med kunden i tilbudsfasen, taper vi sjeldent anbud på grunn av pris. Vi selger kvalitet og kompetanse, og da er BVN-kontrakten en del av dette. Et bevis for at vi kan. Vi er flinke!

– Og det fremgår også av folkejuryens dom på «Mitt anbud»?

– Aner ikke. Jeg er ikke der, og ønsker heller ikke bevege oss i den retning. Muligens tar jeg feil, men jeg tror denne type tjenestetorg ikke gir kundene den kvalitet i leveransen som er nødvendig – for kunden. Noe de oppdager for sent. Vi har nylig totalrehabilitert et 2-år gammelt «flott» bad, på grunn av plutselige og mystiske lekkasjer. For tjenestetorgkunde uten kvitteringer eller noen form for FDV. Vi er glade for at Finanstilsynet strammer inn bruken av cash. Hos oss rapporteres inn cashkjøp på mer enn 5000,-. Og vi gir full støtte til NHO-sjefen som nå går inn for en nasjonal holdningskampanje mot svart arbeide. Vi er for full dokumentasjon av alt. Også FDV. Den legger vi mye arbeide i. En pussig bieffekt av dette er at vi tror «vi er best i klassen på reklamasjoner». De er få og små, og vi vet alltid akkurat hva som gjort og levert, og fikser derfor problemet kjapt og effektivt.

– Dine råd og tanker leses av mange fagbrødre. Noen av dem konkurrenter. Er det greit?

– Jada. Vi som har dokumentert kompetanse må jo stå sammen om å kommunisere betydningen av nettopp det. Det er de andre, uten modul B-sertifikat fra FFV, som er våre felles konkurrenter. Kontraktsfesting av BVN er derfor viktig, - fordi vi, GVB, kan. At andre også kan, når avvik er tatt med, er vel egentlig noe FFV burde se mer på. Noe frislepp her er vi GVB neppe tjent med, sier han til Fagrådet for våtrom.
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår