Liten mus med egen landhandel

 
Liten mus med egen landhandelBildet: Prosjektansvarlig i Säljex AB, Anders Rongert (Foto: Odd Borgestrand)
VVS-grossisten Saljex AS må betegnes som den lilla musa som krysset grensa fra Sverige, og som trives i sitt nye land.

Av Odd Borgestrand

Selskapet er det norsk datterselskap av det familieeide svenske selskapet Säljex AB, som i 2015 omsatte for 80 millioner kroner.   Det norske datterselskapet har doblet sin omsetning hvert år siden starten i 2012, og har nå nådd 10 millioner kroner.

– Vi er et lite selskap med tre ansatte som jobber med salg på den norske siden og vi holder en lav pris i det som kan betegnes som en landhandel innen VVS, El og VA. Våre kunder er svært nøye med å få korrekt dokumentasjon, og det har vi selv også fokus på, forteller prosjektansvarlig Anders Rongert til VVS aktuelt.

Sammen med sine to medarbeidere i Norge har han ingen drømmer om å konkurrere med de etablerte, store grossistselskapene i Norge. Likevel ser han at Saljex sin måte å drive forretning på kan være et godt korrektiv til en norsk grossistkultur som stadig flere setter et spørsmålstegn ved.

– I vårt selskap er det ingen med store fallskjermer, fete bonuser eller skyhøye lønninger. Derfor tilbyr vi heller ingen bonuser, golfreiser, fredagsfrokoster for rørleggere eller flotte middager for konsernsjefer. Vi har ingen konto for smøring. Vår filosofi er godt salg på pris og kvalitet, men selvsagt gir vi gode rabatter til kunder som kjøper store kvanta, innrømmer han. Anders Rongert mener det er grunn til å stille spørsmålstegn ved norske grossister som tilbyr opp mot 80 prosent rabatt. 

Han trekker fram et priseksempel på et 6 meters overvannsrør/ spillvannsrør 160 mm, fra en norsk grossist der veiledende pris oppgis til 2.250 kroner, men der rørleggeren endte opp med en regning på 630 kroner. - Samme rør til samme kvalitet solgte vi for 343 kroner. Sannheten er at noen aktører får en god pris, mens resten blir lurt. Det er slik systemet fungerer, sier Rongert klart og tydelig. 

– Det er et tøft marked, men det handler om volum og kvantitet.  Vi syns det er trist at potensielle kunder får trusler fra andre aktører om å miste sine fordeler dersom de handler med oss. Heldigvis tilhører dette unntakene, men det bør jo ikke forekomme. Denne typen mafiametoder har vi lite sans for, sier Anders Rongert, som til tross for noen tøffe runder setter stor pris på å jobbe i det norske markedet.

Saljex AS opptrer i grossistmarkedet innen VVS, El, VA og bygg og anlegg. Wermgo, er selskapets eget varemerke innen gulvvarme. I tillegg satser Saljex AS på takavrenning, dreneringssystemer, overvannshåndtering og det Rongert karakteriserer som ”melk og brød”-produkter.

Saljex AS samarbeider i dag med tre av Norges største entreprenørselskaper innen rehabilitering.  Det går mye i lydisolerende avløp, Alupex Press-system, isolering, gulvvarme og tappevannsystemer. 
– Vi leverer blant annet prefabrikkerte tappevannsskap, slik at rørmontøren skal spare både tid og penger på monteringen.  Dette tror vi blir en suksess, sier Rongert til VVS aktuelt
For tiden er selskapet leverandør til tre entreprenørfirmaer som totalt renoverer 1000 leiligheter i Oslo-regionen.

– Da blir det faktisk en del leveranser. En av våre forretningsideer er å etablere egne utstyrscontainere på anlegget. Hver uke fylles containeren opp etter hvert som prosjektet skrider fram. Dermed sparer entreprenøren mye tid på å lete fram varer i det lokale grossistlageret. Entreprenøren har et skreddersydd lager inne på sin egen arbeidsplass, og er godt fornøyd med det, sier Rongert videre.

– Vi ser at det svenske markedet har stagnert, og samtidig ser vi at prisforskjellene mellom Norge og Sverige er så store at vi kan bety en forskjell for norske entreprenører. Vår nærhet til det norske markedet har derfor gjort det interessant for oss å gå inn i det sentrale Østland. Foreløpig har vi konsentrert oss om Oslo, deler av Hedmark, Akershus og Østfold. Vi ønsker å vokse kontrollert og holde tett kontakt med våre kunder. De skal oppleve at vi holder ord med våre avtaler og leveranser, understreker Anders Rongert, som har sitt Norgeskontor i Arvika.
Sammen med sitt team har han en målsetting om å nå en omsetning på 30 millioner kroner innen 2018.

– Vi vil være et supplement for de som tenker smart og som velger vår containerløsning, sier Rongert med et smil. Det betyr at flere norske aktører våger å handle med det norsk/svenske selskapet.
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår