«Mange håndverkere sier de ikke har noe valg»

 
«Mange håndverkere sier de ikke har noe valg»KLAR TALE: Kursinstruktør Cato Holm vet at mange håndverkere ikke har en enkel hverdag, men 62-åringen er opptatt av at jobben skal gjøres skikkelig
Prispress og kravstore kunder kan gjøre det vanskelig for håndverkeren, mener mangeårig kursinstruktør.

Tekst og foto: Rune Midtskogen

Kløfta: Cato Holm har levd av kursing i snart en mannsalder. 62-åringen med hovedfag i pedagogikk, har kurset flere tusen i Byggebransjens våtromsnorm siden de første kursene ble gjennomført for 22 år siden.

– Jeg syns det er en sann glede å holde på med dette. Dessuten møter jeg så mange flotte og interessante mennesker. Ikke minst mange veldig flinke håndverkere som er ærekjær og har jobben som hobby; de virkelig brenner for det de gjør. Det er fantastisk, sier Holm til Fagrådet for våtrom.

Ønsker økt kompetanse
Fagrådet møter den blide og entusiastiske romerikingen på Kløfta utenfor Oslo. Holm har en lang og variert CV, blant annet har han vært leder for trenerforeningen, trent eliteserieklubb i fotball – og har UEFA A-lisenskurset; den høyeste trenerutdannelsen i Norge.

Men nå tilbake til fall mot sluk, hjelpsluk og Byggebransjens våtromsnorm…

– Mange som går på kurs hos meg, er åpne og ærlige. Det ønsker jeg også de skal være, for vi lærer av hverandre og diskusjoner. Det er viktig at håndverkeren følger boka, og gjør ting skikkelig. Poenget med kursing i Byggebransjens våtromsnorm, er økt kompetanse og at de skal lære noe. Jeg får gode tilbakemeldinger på at de lærer en hel masse, og det er jeg selvsagt glad for, sier 62-åringen.

Ønsker søknadsplikt på bad
Men alt er ikke bare gull og grønne skoger der ute, skal vi tro kursinstruktøren.

– Prispress og kravstore kunder gjør at mange håndverkere forteller at de tidligere har måttet finne løsninger som de nødvendigvis ikke ønsker å gjøre, men som er nødvendig for å få jobben. Det syns jeg er trist å høre. Jeg vet at rehabiliteringsmarkedet er krevende og utfordrende, men håndverkeren må bli flinkere til å fortelle kunden hva som faktisk er mulig å få til innenfor regelverket. De vet best hvilke produkter som bør brukes og hvilke tekniske løsninger som bør velges. Se på krevende kunder som en utfordring som må løses. Det hjelper å snakke sammen. Jeg er overbevist om at kompetanse selger, sier han.

– I framtiden håper jeg det kommer et lovverk som sier at alle bad er søknadspliktige. Det er noe som bør komme på plass. Tilbakemeldingene jeg får fra kursdeltakerne er at kundene er opptatt av BVN, og at mange kjenner til merkenavnet. Cato og Bjørn i Fagrådet har gjort en flott jobb, sier Cato Holm.

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår