Med svart belte i prosessforbedringer

 
Med svart belte i prosessforbedringer- Vi driver forretning i en dynamisk verden der det skjer mye rundt oss hele tiden. Det krever at vi må være tilpasningsdyktige, understreker Roy André Magnussen. Foto: Odd Borgestrand
PROFILEN: Etter snaue to år som administrerende direktør i OSO Hotwater har Roy André Magnussen vært med på selskapets største opptur ved å runde en halv milliard i omsetning, men også den største utfordringen med å takle korona-pandemien.

Av Odd Borgestrand

Det ser ut som han er i ferd med å lykkes med.

Det er ikke «direktør-fakter» over 41-åringen Roy Andrè Magnussen. Han framstår som svært jordnær og innrømmer åpent at han liker seg best «på gulvet» selv om han nå har tittelen administrerende direktør og dermed har det øverste ansvaret for driften av konsernet.  I tillegg til fagutdanningen innen elektro og maskinfag har han også universitetsstudier i teknologiledelse, psykologi og økonomi. Man kan jo undres hvordan denne mannen egentlig er skrudd sammen.

Selv mener han at han har en ballast både i det praktiske og det tekniske.

- Interessen på fritida er husbygging og snekring generelt. Snekkerbukse er et flott antrekk, sier han med et smil.

Svart belte i fakta og analyser
Det var i Elko-perioden han lærte seg det som er viktig om prosesser i næringslivet.  Han har svart belte i Lean Six Sigma. Dette er en metode som er basert på en teambasert innsats for samarbeid for å forbedre prestasjoner og systematisk unngå svinn. Svinn i denne sammenhengen kan for eksempel være defekter, overproduksjon, ventetid, sløsing med talent, transport, lager, bevegelse og ekstra behandling og håndtering, står det i beskrivelsen av metoden. Det handler mye om ulike metodeverktøy og data-analyser. At Magnussen har svart belte betyr at han har gått gradene til toppen i dette programmet og kan undervise andre næringslivstopper i programmet, noe han neppe har tid til de nærmeste årene. Gjennom disse programmene lærte Magnussen faktabasert problemløsningsmetodikk og det å forstå prosesser og analyser av verdiskapning.

Ekspert på forbedringer
Fra å jobbe med maskiner, utstyr og programmering bygger han nå hele sin karriere på å bli ekspert på prosessforbedringer. Da han kom til OSO gikk han rett på oppgaven med å forbedre konsernets kvalitetssystemer i tillegg til å løse noen prosessutfordringer. Resultatet av denne innsatsen ble honorert med stillingen som fabrikksjef allerede to år etter at han satte sine bein i fabrikken på Hokksund. I 2012 ble han operasjonsdirektør i konsernet og inn i sin nyeste rolle som administrerende direktør har han tatt med seg all erfaring med prosessforbedringer.

Dagens eier, Sigurd Braathen, har på ingen måte trukket seg tilbake etter at han overlot direktørstolen til Magnussen. Tvert i mot er han primus motor for å jobbe med prosessforbedringer med Lean Six Sigma metoden sammen med nettopp Magnussen.

Ledelsesfilosofi
- For å være en god leder i denne bedriften må du vite hva som skjer og du må forstå hva som skjer, sier han, og mener det er stor forskjell på å ha kontroll og det å kontrollere.

- Filosofien er å lede ved å oppnå gode resultater sammen med de andre i bedriften. Jeg vil at avstanden mellom ansatte og ledelse skal være minst mulig. Derfor er jeg mye ute i produksjonen og tar aktivt del i alt som dreier seg om produkt- og prosjektinvesteringer. Samtidig øver jeg meg stadig mer på å ta et steg til siden og slippe til de dyktige medarbeiderne jeg har rundt meg, sier han.

Hele fabrikkledelsen ved OSO er rekruttert fra produksjonen, og det betyr at lederne har en praktisk erfaring som få andre fabrikkledere kan vise til.

- Det er mange «Petter Smarter» i OSO, og i tillegg har vi noen svært dyktige produksjonsledere. Vi har aldri vært mer produktive enn det vi er i dag, og jeg har lært mye av å jobbe sammen med så mange dyktige medarbeidere, sier Magnussen ydmykt.

Magnussen må noen ganger bytte ut sitt daglige arbeidsantrekk med mørk dress, hvit skjorte og slips når han enten skal i kundemøter eller representere konsernet internasjonalt.
- Jeg stiller i det antrekket når situasjonen krever det, men det er ingen hemmelighet at jeg trives best uten det antrekket.

Håndplukket av familien
OSO Hotwater betegnes som et industrieventyr gjennom tre generasjoner. Reidar Frölich Braathen grunnla bedriften i 1932 ved Akerselva i Oslo.  Etter krigen overtok sønnen Reidar junior som daglig leder, og flyttet fabrikken til Hokksund i 1964, der den fortsatt ligger. Sønnen Sigurd Braathen ble tredje generasjon leder i familiebedriften da han overtok sjefsstolen i 2008. Dermed ble dagens direktør den første utenfor familien som inntok direktør-kontoret, håndplukket av eierne uten å søke på stillingen.

- Dette rollebyttet har gått veldig bra. Sigurd jobber aktivt med produktutvikling, som er hans hovedinteresse. Jeg har fått muligheten til å lede konsernet på min måte. Det vil si at jeg har basert min ledelsesfilosofi på det faktabaserte og analytiske og i tillegg har jeg også foretatt en del omrokkeringer i organisasjonen for å sikre en mer dynamisk driftsmodell. Det blir alltid noe støy når slike endringer settes ut i live, men jeg mener det var både nødvendig og viktig, sier Magnussen, som mener omorganiseringen har gitt positive resultater etter kort tid.

- Vi driver forretning i en dynamisk verden der det skjer mye rundt oss hele tiden. Det krever at vi må være tilpasningsdyktige, understreker han.

Veivalg og strategier
Magnussen mener det er viktig at OSO finner sine nisjebransjer.
- Rent geografisk vil vi fortsatt befinne oss i Hokksund og vi vil fortsatt være en familieeid bedrift også om 10 år. Funksjonaliteten i berederne har trolig utviklet seg videre, selv om grunnelementene vil være de samme. Som konsern tror jeg vi vil være i produktsegmenter og markedssegmenter som er litt annerledes enn i dag. Da tenker jeg kompletterende virksomheter. Vi vil nok også bli enda sterkere eksponert i eksportmarkedet.  De ulike markedene ønsker ulik funksjon, form og farge. Dermed må vi strekke oss etter å innfri de ønsker og krav som kommer fra de ulike markedene. Dette gjelder ikke minst når det gjelder design, og da må vi tilpasse oss dette, understreker han.

Magnussen lover at det kommer flere energismarte løsninger fra bedriften i Hokksund. På dette området er det satt på store ressurser i forbindelse med Korona-pandemien, nettopp for å sikre videre utvikling av både produkter og prosesser parallelt for å komme raskt i mål.

Har noen fordeler
- Som konsern har vi noen solide fordeler. Vi har lang fartstid og er helt i front når det gjelder produktegenskaper. Derfor har vi et godt navn internasjonalt i tillegg til å være markedsleder i Norge. Lavere energiforbruk står høyt på den nasjonale og internasjonale agendaen, og det er midt i vårt kjerneområde.  Fossil energi er på vei ut, og det samme gjelder gasskjeler. Dermed er etterspørselen etter ren, elektrisk energi stadig økende. Det høster vi fordeler av. Gjennom egen prosessteknologi kan vi utvikle alle maskiner vi har behov for i vår produksjon. Dermed kan vi raskt tilpasse produktenes løsning og design og få på plass nødvendig produksjonsutstyr. Det gir oss et fleksibilitetsfortrinn i markedet. Operatørene hos oss er i stor grad prosesskontrollører og i produksjonen i Hokksund er det i dag 45 roboter i tillegg til 120 medarbeidere av kjøtt og blod. Dermed er OSO Hotwater et av de største robotmiljøene i Norge.

Styrket ut av en tragedie
Den tragiske dødsbrannen i Harstad i mars 2016 henger fortsatt ved OSO Hotwater. Magnussen husker tilbake på hendelsen og medieoppmerksomheten rundt selskapet med gru. Hendelsen kunne betydd slutten for selskapet. Han var tett på som operasjonsdirektør. Varmegang i tilkoblingspunktet på en bereder var en svakhet, og etter brannen ble det sendt ut et brev til 2,5 millioner husstander for å unngå flere tragedier. Så viste det seg at en italiensk underleverandør ble kjent skyldig for feilen i en kontakt. Uansett frifinnelse ble dette en skrape i lakken for OSO, og Magnussen håper dette aldri skal skje igjen.

- Dette var utrolig tøft, men vi tok situasjonen på fullt alvor fra første dag. Derfor tror vi at vår håndtering førte til at vi kom styrket ut av dette når det gjelder markedets tillit til oss, sier Magnussen.

- I dag er vårt fremste konkurransefortrinn høy kvalitet og lang levetid. Våre beredere holder i minst 20 år, og vi har 10 års garanti på trykktanken, selv om forbrukerkjøpsloven gjelder for fem år.  Vi som norske produsenter har en filosofi at våre produkter skal vare lenge. Globalt ser vi produktene ofte er både rimeligere og enklere, og at levetiden er vesentlig kortere. Her har vi en klar konkurransefordel, selv om våre produkter er noe dyrere i innkjøp, mener han.

Tror på vekst
Magnussen mener konsernet har en betydelig større kapasitet og satser på fortsatt vekst. I det norske markedet tror han på vekst på beredere som er forberedt på alternative varmekilder som eksempelvis varmepumper og solenergi. Den største veksten tror han vil komme i OEM-markedet, der OSO er underleverandør av trykktanker for store selskaper som selger i eget navn. Mange av de store kundene forventer også at OSO har en betydelig reservekapasitet.

- Selskapets fremste styrke er kompetansen i organisasjonen, og langsiktighet gjennom det helnorske private eierskapet. Våre eiere er villig til å investere i endring og tilpasning og i nye forretningsområder, mener Magnussen.

Etter en kort betenkningstid tør han også å svare på spørsmålet om hva som er hans egen styrke:

- Jeg har vært heldig og har over år fått jobbe i flere roller i selskapet, så min styrke er nok at jeg kan mye av bedriften. Jeg vet hva som foregår og hva som fungerer godt. Samtidig ser jeg også at noe kan bli bedre. Vi har et potensial til å bli et vesentlig større selskap og en vesentlig større arbeidsplass dersom vi fatter de riktige beslutningene.  Da er det viktig med tett kundeoppfølging og være kundedrevet i alt vi gjør. Vi kan benytte de samme verktøyene for å produsere salg som å produsere beredere i fabrikken. Det er en filosofi jeg tror på.  Med en konsernhistorie på snart 90 år har vi tenkt å være en seriøs og innovativ aktør som setter kundetilfredshet på førsteplass, avslutter OSO-direktøren.

Om Roy André Magnussen:

  • Administrerende direktør i OSO Hotwater Group AS
  • 41 år, samboer, to barn
  • Bosatt i Vikersund
  • Tiltrådte som administrerende direktør i sommeren 2018.
  • Overtok etter Sigurd Braathen, som var 3. generasjon Braathen. Begynte i OSO Hotwater i 2008.
  • Har åtte års fartstid i Elko AS/Schneider Electrics, der han jobbet med vedlikehold, maskinbygging og prosessforbedring.
  • Er utdannet som mekatronik-tekniker, som er en kombinasjon av elektro- og maskinteknikk
  • Har også universitetsstudier i teknologiledelse, psykologi og økonomi.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår