Norconsult med rekordstort driftsresultat

 
Norconsult med rekordstort driftsresultat
Norconsult leverte omsetningsvekst og solide resultater i fjerde kvartal 2015. Omsetningen i fjerde kvartal utgjorde 1141 millioner kroner, mens driftsresultatet for kvartalet endte på 88 millioner. Driftsmarginen endte på solide 7,7 prosent.

For 2015 totalt endte omsetningen på 3 975 millioner kroner (3 842 mill. i 2014), en økning på 3,4 prosent fra året før. Driftsresultatet ble 332 millioner, som ga en driftsmargin på 8,4 prosent (underliggende 2014: 8,2 prosent).

– Norconsult står støtt. Vi møter 2016 med god styringsfart, og har lykkes med å nå de økonomiske målene vi satte oss ved inngangen til året. Med en omsetning på nær fire milliarder kroner befester Norconsult sin posisjon som markedsleder i Norge, og som en tydelig internasjonal utfordrer, sier konsernsjef Per Kristian Jacobsen.

10 000 årlige oppdrag i inn- og utland
Norconsult er Norges største, og en av de ledende tverrfaglige rådgiverbedriftene i Norden. Selskapet leverer tjenester rettet mot samfunnsplanlegging og prosjektering. Årlig gjennomfører Norconsult over 10 000 små og store oppdrag nasjonalt og internasjonalt.

– I løpet av 2015 ferdigstilte vi viktige oppdrag som Fornebuporten og KVU-Oslo-Navet. Samtidig står vi midt i en rekke inspirerende og spennende prosjekter som vi skal jobbe mye med i årene som kommer, som InterCity, Rogfast Pluss og Vamma kraftverk. Fra vår internasjonale virksomhet kan vi blant annet trekke frem kraftoverføringsprosjekter i Botswana og høyskolen Sävehuset i Sverige, sier Jacobsen.

Økt konkurransekraft gir videre vekst
Norconsult skal fortsette å vokse, og konsernsjef Jacobsen tar ved inngangen til 2016 tydelige grep for at selskapet skal stå stødig i møte med morgendagens konkurranse.

– Økt konkurransekraft er stikkordet for å lykkes med vekst i årene som kommer. Vi har satt oss ambisiøse mål for lønnsom vekst når vi nå går inn i en ny strategiperiode for 2016 til 2018. Veksten vil skje både i hjemmemarkedet og internasjonalt, organisk og gjennom oppkjøp. Sentralt i strategien står fullt fokus på kunde og marked, smartere arbeidsprosesser og organisasjonsutvikling. Summen av alle forbedringstiltakene vil bidra til å løfte selskapets konkurransekraft i årene som kommer, sier Jacobsen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår