Norsk Wavin med full gass på E18

 
Norsk Wavin med full gass på E18Bildet: Norsk Wavin AS leverer alt av overvanns-og dreneringsrør til E18-strekningen Tassebekk-Langåker i Vestfold.
31.08.12: Statens Vegvesen har gitt Skanska i oppdrag å bygge ut den 10,2 kilomenter lange E18-strekningen Tassebekk- Langåker til firefelts motorvei. Vann- og avløpssystemer fra Norsk Wavin AS sørger for drenering av overvann langs hele strekningen.
31.08.12: Statens Vegvesen har gitt Skanska i oppdrag å bygge ut den 10,2 kilomenter lange E18-strekningen Tassebekk- Langåker til firefelts motorvei. Vann- og avløpssystemer fra Norsk Wavin AS sørger for drenering av overvann langs hele strekningen.
Motorveifeltet mellom Tassebekk og Langåker er én av tre hovedstrekninger som inngår i utbyggingen av eksisterende E18 til en ny 24 kilometer lang firefelts motorvei med midtdeler på strekningen Gulli- Langåker i Vestfold. I samarbeid med Marthinsen & Duvholt startet Skanska arbeidene med Tassebekk- Langåker-strekningen høsten 2011 og åpning av den nye motorveien er planlagt høsten 2014.

Norsk Wavin AS leverer alt av overvanns-og dreneringsrør til prosjektet. 51.000 meter med X-Stream-rør, og 70.000 meter med 110 mm DV kabelrør PP vil bli installert mellom Tassebekk og Langåker. Overvann på veistrekningen vil ledes til fordrøyningsgrøfter og via to bassenger som skal bygges på Fevang og Natvall, og deretter videre til utslipp, skriver Wavin i en pressemelding til VVS aktuelt.

Driftsleder overvann fra Martinsen & Duvholt AS, Hans Richard Dalen, forteller at de har lagt cirka 60 prosent av rørene per 15 august. Alt av rør som er lagt er TV/kamera inspisert med et meget godt resultat, det vil si ingen skader.
Arbeidene har en totalkostnad på 2,4 milliarder kroner, hvorav 25 prosent finansieres med statlige midler og den resterende summen er bompengefinansiert. Prosjektet har så langt holdt tidsskjemaet til tross for utfordringer underveis.

– På teknikksiden har vi utfordringer med bløt leire. Det løser vi ved å bruke en kalk- og sementstabiliseringsmasse med søyler av fastleire. Vi har også brukt en del lette fyllmasser som Leca, og bygger opp fyllinger med isoporblokker. Den andre hovedutfordringen er at arbeidene skjer kloss inntil en høytrafikkert motorvei. Selv om vi har veldig mange aktiviteter som går samtidig, ligger vi samlet sett i rute, sier byggeleder Arvid Veseth i Statens Vegvesen.

Utbyggingen av to nye kjørefelt i sørgående retning skjer hovedsaklig på vestsiden av den eksisterende E18, men eksisterende kjørefelt vil også oppgraderes i løpet av det siste året i prosjektperioden.
– I tråd med Wavins solide historie med leveranse av rør til E18, fra oppstart i 1993 i Drammen, vil nesten alt av rørsystemer på strekningen sørover mot Kristiansand bestå av X-Stream, melder Norsk Wavin. 

Hans Richard Dalen og anleggsleder Rune Farmen er svært fornøyd med valget av X-Stream overvannsrør fra Wavin til dette prosjektet. Spesielt vil Hans Richard Dalen nevne X-Stream muffens egenskaper som gjør monteringen mye lettere (50 prosent) og dermed reduserer faren for skader på rør. De vil også gi honnør til rørgrossisten, som i dette tilfellet er Brødrene Dahl Ringdalskogen Larvik, heter det i pressemeldingen.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår