Nye ledere med pågangsmot i Foss Fabrikker

 
Nye ledere med pågangsmot i Foss FabrikkerBildet: Nå er det daglig leder John Helge Austgulen (t.h) og salgssjef Arnfinn Haukom Olsen som skal bidra til å løfte den tradisjonsrike baderoms produsenten Foss til nye høyder.
Det mangler ikke på optimisme og pågangsmot ved Foss Fabrikker på Birkeland, til tross for et par krevende år med omsetningssvikt og røde tall. Nå er ny daglig leder og salgssjef på plass etter at eierne har valgt å overlate den daglige ledelsen til yngre krefter.

Av Odd Borgestrand

Nå er det daglig leder John Helge Austgulen og salgssjef Arnfinn Haukom Olsen som skal bidra til å løfte den tradisjonsrike baderoms produsenten til nye høyder. Det skal de gjøre i tett samarbeid med styreleder Tone Foss, som ledet familiebedriften gjennom 20 år, da hun overtok etter sin far. Birkeland-bedriften har i dag 29 medarbeidere.

John Helge Austgulen begynte som daglig leder i august i fjor. Han har et par år bak seg som regionsjef i ColliCare og flere år som daglig leder i den kjente merkevaren Voss Water i tillegg til konsulentvirksomhet i lokalt næringsliv. 
Arnfinn Haukom Olsen startet som salgssjef i januar i år. Da kom han fra stillingen som salgssjef i Marnar Bruk i Kristiansand, der han var i 9 år. Han har også erfaring som produktansvarlig innen varme ved Monter i samme by. 

Pandemi-året var preget av usikkerhet, men produksjonen gikk sin gang. Etter ferien i fjor begynte bestillingene å ta seg opp, og nå er optimismen igjen på vei opp, fastslår de ferske lederne, selv om de registrerer en stadig tøffere konkurranse fra utenlandske aktører.  

- Under deler av pandemien ble imidlertid mange europeiske og asiatiske fabrikker stengt ned, mens Foss Fabrikker kunne levere tilnærmet som normalt. Dermed har mange tidligere kunder kommet tilbake. De har sett verdien av kortreiste møbler, sikre leveranser og god kvalitet, mener  Haukom Olsen.
- Vi blir litt patrioter og heiser det norske flagget i vanskelige tider. Vi heier mer på hverandre og løfter fram norsk kvalitet, enten det er lokalprodusert mat eller baderomsmøbler, legger han til.

De håper det ikke vil alt for lang tid før Foss er tilbake på de gode omsetningstallene fra 2018 og årene før. Frustrasjonen og irritasjonen over at grossistene, som i utgangspunktet skulle være varedistributører, ble konkurrenter som kjørte fram egne produkter i konkurranse med sine kunder er nok fortsatt noe tilstede. Nå ligger bruddet med grossistene så langt tilbake i tid at det ikke lenger kan være et hinder for verken omsetning eller produktutvikling. 
- Det ser ut til at vi får et veldig bra første halvår 2021, og det gir oss mot til å komme med nye produkter i løpet av høsten, forteller salgssjef Haukom Olsen.

- Vi er nå inne i en prosess der vi ser på hvilke produkter som er lønnsomme for oss. I en tøff konkurransesituasjon må vi kanskje bli mer selektive, samtidig som vi må bli enda mer innovative og tilby markedet spennende nyheter. Vi mener det er en styrke å vise bredde, og vil derfor fortsette med det som er naturlig tilbehør til baderommet. Hovedsaken for oss vil uansett være produksjon av baderomsmøbler og oppbevaringsmøbler for badet.

At baderomsprodusenten nå vil satse på våtromsmøbler i garasjebygg er ingen aprilspøk i juni. Det nye konseptet kommer som en direkte følge av forespørsler fra garasjeprodusenter og vil bli rullet ut før sommeren. 
- Garasjebygg kan i mange tilfeller betegnes som et våtrom, og vi ønsker å tilby gode, norske produkter som tåler fuktighet. Det er få produkter som tåler fuktighet over lang tid, men våre baderomsmøbler vil være godt egnet også for garasjebygg. Vi mener dette kan være et innbydende alternativ til stål-innredning, sier daglig leder John Helge Austgulen. Han understreker at dette kan bli et spennende «ekstra bein» å stå på. Satsingen på vaskerom er også forholdsvis nytt, og det er baderom og vaskerom som skal være hovedsatsingen framover. 

Under merkenavnet Foss Bad har mange klassiske møbelserier fått sin plass i norske hjem. Med Foss som sin forholdsvis nye visuelle identitet skal den fortsatt assosieres med norsk kvalitet og design. I dag ligger produksjonen i krysningspunktet mellom de gode idéene og moderne produksjonsteknologi. Det har alltid vært viktig for Foss å tillegge produksjonen for bærekraftige løsninger, og Foss skal overleve i markedet ved å levere god norsk kvalitet. 

- Vi er overbevist om at vi skal lykkes med våre produkter. Det er mange kunder der ute som vil ha god kvalitet med et norsk stempel og 10 års garanti. Vi har kunder som ønsker å bytte ut våre møbler etter 20-30 års bruk, ikke fordi de må byttes ut, men fordi kundene gjerne vil fornye badene sine. Når de vet at all verdiskapning av møblene skjer lokalt på Birkeland, så er det også et fortrinn i en tøff konkurranse, slår de to fast.

Bildet: Så stilfullt kan et bad fra Foss bli dersom du har den rette utsikten og sansen for estetikk.

Baderomsinnredningen Variant er en klassisk serie med stort utvalg i størrelser, farger og møblering. Her i sort eik.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår