Økt fleksibilitet og et smartere Hallingplast

 
Økt fleksibilitet og et smartere HallingplastBildet: De investeringene vi nå har foretatt handler først og fremst om å bygge fleksibilitet selv på bestillinger med korte tidsfrister, sier daglig leder i Hallingplast AS, Steinar Tragethon. (Foto: Hallingplast AS)
Med en omsetning på drøyt 330 millioner kroner i fjor fortsetter veksten for Hallingplast AS. De siste fire årene har selskapet oppnådd en vekst på om lag 10 prosent hvert år. Nå er målet at selskapet skal bli enda mer fleksibel og jobbe enda smartere.

Av Odd Borgestrand

Fabrikklokalene ble kraftig utvidet i 2008 og den siste utvidelsen kom i 2015, da lokalene ble utvidet med 800 kvadratmeter for å få økt lagerkapasitet for råvarer og større takhøyde der ekstruderne står.

Ny produksjonslinje
Hallingplast har nå etablert den åttende produksjonslinja, dette for å bygge større fleksibilitet i ulike typer produkter.
- Vi ønsker å skreddersy produktene etter de ønsker som kommer fra våre kunder, og ofte kan det være korte tidsfrister enten det er små eller på store volum. De investeringene vi nå har foretatt handler først og fremst om å bygge fleksibilitet selv på bestillinger med korte tidsfrister. For rørprodusenter kan ombyggingstider for ulike produkter og ulike dimensjoner ofte ta et skift eller to. Skal vi ha en effektiv produksjon må nedetiden på produksjonstiden være kortest mulig, slår daglig leder Steinar Tragethon fast.
Han understreker at det er viktig at produksjonsplanleggerne hele tiden legger en best mulig plan for å utnytte kapasiteten.
Hallingplast har en allsidig produksjon av drikkevanns-, avløpsrør og utslippsledninger og pumpeledninger i polyetylen i diametere fra 20 mm til 1000 mm, med drikkevannsrør som det største volum.

PE-rør til norske kommuner
PE-rør står sterkt i norske kommuner, og er det mest benyttede drikkevannsrøret i Norge i dag. Det er på dette markedet Hallingplast har ambisjoner om fortsatt å være en foretrukket leverandør og markedsleder. Hallingplast har også etablert datterselskap i Sverige og leverer til en rekke kommuner og vannverk i nabolandet. Volummessig er det imidlertid innenlandsmarkedet i Norge som er desidert størst.

Automatisk dimensjonsskift
Hallingplast har også investert utstyr for å foreta automatisk dimensjonsskift på èn av sine produksjonslinjer. Det betyr at det kan produseres samme type rør i dimensjoner fra 90 mm til 160 mm uten stans. For å komme opp i dimensjoner fra 180 mm til 315 mm må det foretas et kort stopp, men nedetiden er minimal med utstyr som muliggjør dimensjonsskift på samme produksjonslinje.
- Diameter og godstykkelse blir endret fortløpende og det er nettopp dimensjonene fra 90 mm til 315 mm som er de mest vanlige for kommunalt nett i Norge, opplyser Steinar Tragethon.
Det automatiske dimensjonsskiftet er viktig fordi en produksjonsstans er svært kostbar. Når ei linje skal stoppes blir det vrak både ved stopp og oppstart i tillegg til at linja kan være nede i åtte til 16 timer, og det er en produksjonsperiode rørprodusenten ikke får betalt for.  Det betyr rett og slett tapt arbeidsfortjeneste og forskjøvet leveringstid.
-Med denne forbedringen kan effektiv produksjonstid økes opp mot 95 prosent i stedet for en normal utnyttelse på om lag 75-80 prosent. Det betyr økt kapasitet og raskere levering. Det betyr også bedre bunnlinje og økte ressurser til nye investeringer, understreker Tragethon.

Jakter nye løsninger
Hallingplast har i alle år sett hvor viktig det er med produktutvikling og jakter alltid etter de beste produksjonsløsningene. Bedriften ønsker også å vri flere produkter over mot de mer skreddersydde løsningene som dekker de spesielle og krevende behovene.
- Vi må ta noen steg for å flytte oss framover, sier fabrikksjefen, som slår fast at gårsdagens produksjonsmåte ikke holder for å møte dagens og morgendagens krav. Vi lever i en tøff konkurransesituasjon både i Norge og i Europa, og skal vi videreutvikle oss må vi være villig til å leve med endringer. Vi må hele tiden være nysgjerrig, lytte til våre konstruktive og kreative kunder og ta ett skritt hver eneste dag. Da får våre kunder en bedre hverdag, mener Steinar Tragethon.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår