Otovo ble «Årets solstråle»

 
Otovo ble «Årets solstråle»Styreleder i Solenergiforeningen, Bjørn-Yngve Kinzler Eriksen (til høyre), overrakte prisen «Årets Solstråle» til produktdirektør og en av gründerne i Otovo, Simen Fure Jørgensen, som takket for prisen. (Foto: Steinar Aasen).
Energiselskapet Otovo fikk prisen «Årets solstråle» fra Norsk Solenergiforening. Prisen ble utdelt på Solenergidagen i Oslo i dag. Juryen var særlig imponert over Otovos markedskommunikasjon.

av Therese Alne Bolin

 - Årets solstråle kom som et friskt pust inn i solbransjen i 2016, og allerede i løpet av dette første året ble bedriften markedsledende i Norge på salg av solceller til private hjem. Ledestjernen for «Årets solstråle» har hele tiden vært at solenergi skal være enkelt og tilgjengelig for alle. Dette har de lykkes med gjennom å ta seg av hele prosessen fra planlegging til installasjon for kunden, og gjennom smarte arbeidsprosesser for å kutte unødvendige kostnader, sa Ragnhild Bjelland-Hanley, daglig leder i Solenergiforeningen.

 - Hadde ikke trodd det

Produktdirektør og en av gründerne i Otovo, Simen Fure Jørgensen, takket for prisen.

 - Jeg er veldig takknemlig for å ha fått denne prisen, dette hadde jeg aldri trodd for noen år siden, sa han.

Prisen Årets solstråle utdeles årlig til en person eller virksomhet i Norge som i forhenværende år har utmerket seg i sin innsats for å fremme bruk av solenergi. Prisen ble delt ut for første gang i 2013. Styreleder i Solenergiforeningen,  Bjørn-Yngve Kinzler Eriksen, trakk fram Otovos evne til å forenkle kundeprosessen og at de med sine forskjellige markedsmodeller har vært innovative;

 - Det var veldig mange gode kandidater å velge mellom. Vi oppfordret jo folk til å sende inn gode kandidater, så vi hadde en hadde lang liste. Men Otovo pekte seg tydelig ut da vi skulle enes om kandidat. Det er spesielt markedsføringsbiten, de har gjort det veldig elegant. Vi i bransjen har jo en tendens til å bli veldig tekniske, mens Otovo har vært veldig flinke til å bruke et veldig forenklet, effektivt språk, sier han.

Han påpeker at det virker som at det for mange har blitt viktig å ha solceller, uavhengig av om det vil lønne seg eller ikke.

Satset sterkt og lyktes

Dette sa juryen videre om Otovo:

«Etter en ‘flying start’ i 2016, vokste bedriften videre i 2017. Virksomheten er i en særklasse når det gjelder markedskommunikasjon, og har bidratt betydelig til å løfte solstrøm fra å være et tema kun for spesielt interesserte, til å bli et samtaleemne også blant ‘folk flest’. Årets solstråle har satset sterkt, nådd bredt ut, og har lykkes godt med sitt budskap om at solceller er enkelt, økonomisk fornuftig, og egentlig ganske kult… I 2017 ga de over 100.000 nordmenn sine første beregninger av potensialet for solstrøm på egne hjem, og de fikk plusstrøm til å gå fra et teoretisk begrep til et praktisk produkt ved å utvikle "Otovo nabostrøm".

Gjennom sin store gjennomslagskraft, har de bidratt til at solenergi i økende grad blir ansett for å være aktuelt på norske bygg – det være seg i privatsektoren eller i næringsbyggsektoren. Dette har vært med på å gi hele solenerginæringen et løft. I tillegg har virksomheten vært aktivt engasjert i arbeid internt i bransjen rettet mot forbedrede rammevilkår for solenergi, og tydelige retningslinjer for trygg utbygging».

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår