Presenterer norsk NoDig i Sør Afrika

 
Presenterer norsk NoDig i Sør AfrikaBildet: Glassfiberen blir helt hard etter å ha blitt belyst med UV-lamper på lystoget som trekkes gjennom den oppblåste strømpen
Under den internasjonale konferansen for gravefrie metoder, ISST i Cape Town i Sør Afrika 8.- 9.oktober, skal prosjektleder Hendrik Panman i Kjeldaas AS fortelle om installasjonen av en 1400 mm glassfiberarmert strømpe i 140 meters lengde.

Titusenvis av kjøretøy dundrer helt uforstyrret på E6 mellom Oslo og Gardermoen, vel uvitende om at det pågår en omfattende fornyelse av de store stikkrennene under dem.   

– Det er ikke noe i veien med oss, smiler prosjektleder i Vestfold-firmaet Kjeldaas AS, Hendrik Panman i en pressemelding.

Arbeidene ble utført i til dels bitende kulde, og måtte utføres midt på vinteren på grunn av dårlige grunnforhold og vanskelig adkomst til anleggsområdet.

Graving uaktuelt
Stikkrennene ligger under E6 mellom Skedsmovollen og Grankrysset i Sørum. Veistrekningen krysser mange ravinedaler. I forbindelse med bygging av E6 på seksti- og syttitallet ble det foretatt store oppfyllinger av området. Bekker ble lagt i rør og oppfyllinger gjør at overvannsystemet stedvis ligger svært dypt. Stikkrennene ligger opp til 20 meter under kjørebanen.
– Både økonomiske, anleggstekniske, trafikale og miljømessige hensyn gjør at oppgraving av disse stikkrennene er uaktuelt. Eneste løsning i slike tilfeller er gravefrie metoder, eller såkalt «no-dig», sier Hendrik Panman.

Kjeldaas AS utfører arbeidene for Statens vegvesen. Prosjektet skal etter planen være ferdig i desember.

UV-herdet strømpe
Som løsning for de gamle stikkrennene, installerer Kjeldaas AS glassfiberarmerte strømpeforinger, også kalt «strømper», som herdes ved hjelp av UV-lys. Først trekker man en myk strømpe med vinsj inn i den gamle ledningen. Deretter blåses den den opp, og til slutt herdes strømpen med et «tog» av UV-lamper som gjør at glassfiberen blir helt hard.      
- Installasjonen med UV-herding gjør at energibruken blir minimal og utslipp lik null, noe som er viktig for miljøet, påpeker Panman.

Tunge løft
Over halvpartene av de i alt 20 stikkrennene som skal fornyes har diameter på over 1 meter. De største ledningene har en diameter på 1,6 meter. I tillegg har mange av strekkene vært lange. 
– En av strømpene vi installerte, hadde en diameter på 1,4 meter, en lengde på 142 meter og en vekt på 22 tonn! Å transportere slike store og tunge enheter i bratt terreng har vært en utfordring, men ingen umulighet, sier Hendrik Panman.

Bare nesten uframkommelig
For de dype, bratte og gjengrodde ravinedalene i området gjør at mange av stikkrennene ligger nærest utilgjengelig plassert for normal transport. I tillegg har man arbeidet nær eller ved dyrket mark.
– Ved å ta vinteren i bruk på de mest utilgjengelige områdene, samt tilpasset diverse utstyr og maskiner, har vi klart å få på plass de tunge strømpene på de utroligste steder og med minimal skade på naturen og bøndenes jorder. Jeg er virkelig imponert og stolt over hva våre mannskaper har fått til, sier en fornøyd prosjektleder.

Bildet: Arbeidsforholdene har variert mellom -20 og + 30 grader fra vinter til vår 2018.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår