Scala Bad - livsstil og lidenskap

 
Scala Bad - livsstil og lidenskapMarianne og Robert Halvorsen har drevet Scala Bad i 21 år, og har arkitektur, design, produksjon, markedsføring og salg som både en livsstil og en lidenskap.
Robert og Marianne Torp Halvorsen i Scala Bad går aldri tom for ideer. Det er gjerne ved kjøkkenbordet eller på hytta de nye designløsningene dukker opp. De innrømmer at arkitektur, design, produksjon, markedsføring og salg både er en livsstil og sterk lidenskap.

Av Odd Borgestrand

21 år etter oppstart kommer det spennende nyheter også i år, lover de to.

Scala Bad, med nytt næringsbygg på Røyken Næringspark i Asker kommune, har rustet seg for fremtiden og har nå en formidabel omsetningsøkning. I fjor økte omsetningen med 30 prosent til 28 millioner kroner, og målet er å nå 50 millioner i løpet av de neste to årene, men så er tiden inne for konsolidering.

Scala Bad flyttet inn i nye næringslokaler i Røyken i 2019. Her er alt samlet under felles tak, med lager- og logistikk, kontorer og utstillingsarealer.

- Ikke nødvendigvis stor
- Vi har ikke et mål om å bli stor, men å bli enda bedre og knytte enda tettere kontakt med våre kunder. Det er fagfolkene i selvstendige rørleggerbutikker i tillegg til VVS-kjedene Rørkjøp og VVS Eksperten, som begge har drøyt 400 medlemsbedrifter rundt om i landet. 

Vi er både importør og grossist i baderom, med eget design som vårt fremste varemerke. Vi må også betegnes som en familiebedrift med våre totalt seks ansatte, der halvparten er i familie og den andre halvparten er tett på familien, sier Marianne Torp Halvorsen med et smil.

Scala Bad har utvidet sin lagerkapasitet etter at de flyttet inn i sitt nye næringsbygg i 2019. Det betyr at alle varer er på lager og rørleggere kan hente ut varer direkte dersom det er noe som haster. Varer kan også sendes ut herfra til hele landet samme dag eller påfølgende dag. På importsiden har de ikke vært sterkt rammet og selskapet er blitt prioritert under Covid-19 pandemien på grunn av langt og nært samarbeid med Schenker.

Designteamet hos Scala Bad, bestående av fra venstre Robert, Ståle og Marianne Halvorsen.

Snekring og reklame
Robert er møbelsnekker, mens Marianne er fra reklamebransjen.  Etter tre år med egenproduksjon bestemte paret seg for å satse på import av varer basert på egendesign fra kjøkkenbordet. Designteamet består av Robert og Marianne i tillegg til bror og svoger Ståle Halvorsen, som har teknisk ekspertise.

- Det å være importør, designer og utvikler av baderomsmøbler, speil, speilskap, servanter og badekar krever god innsikt og forståelse av kundenes ønsker og behov. Det å forstå kunden er, og har alltid vært, et overordnet mål. Vi kaller det en investering i fremtiden med form og funksjonalitet! Det å fornye badet er for mange en stor investering og et innhogg i lommeboken, og da er det viktig at de får de varene de ønsker seg til en fornuftig pris, mener Robert og Marianne.

Ferieturer og design
Italia har vært ferieland nummer èn for Robert og Marianne, og det er herfra de også har hentet inspirasjon til design av sine baderomsmøbler og speil. Interiørmesser i Milano og Frankfurt har også vært viktige arenaer for å hente inspirasjon.  Et år uten messer og utenlandsturer har vært krevende, men da har hytta ved Tunhovd vært et godt verktøy for design og utvikling av nye produkter. Gode ideer kommer gjerne på høyfjellet. 

Det er liten tvil om hvor Scala Bad henter det meste av sin inspirasjon fra. En Fiat og italienske farger er på plass i det nye næringsbygget på Røyken.

- Italia er fantastisk på design, og selv i korona-året 2020 klarte leverandørene våre å holde sine avtaler med bare minimale forsinkelser. Vi har nærmest daglig kontakt med våre produsenter og jobber tett sammen under utvikling og kvalitetssikring av varene.

Como-serien en bestselger
Mest kjent i det omfattende produktspekteret til Scala Bad er utvilsomt Como-serien.

- Serien så dagens lys i 2014, og bakgrunnen var at vi ønsket å utvikle et møbel der kunden selv enkelt kunne bytte farger og design på badet. Vi syns mange av våre kunder var konservative og litt «trege» i sine fargevalg.  Trender kommer like raskt som de forsvinner, men med noen enkle grep på fargefronten blir det en annen dimensjon og tidløshet. Det modulbaserte skroget kombinert med stor variasjon på visuell design gjennom profil, farger og strukturer ga mange muligheter. Vi har med enkle grep faktisk utfordret trendene med denne møbelserien. Vi vet der er kunder som skifter farger i takt med årstidene, forteller Marianne Halvorsen til VVS aktuelt.

- Til denne serien er det også et stort utvalg med servantløsninger og håndtak. Med COMO treffer vi de fleste type kundeønsker. Da serien ble lansert kunne kundene velge mellom 18 ulike farger på tre ulike fronter, i tillegg til sidepaneler. Nå har vi tatt Como til nye høyder, sier Marianne entusiastisk.

Mange nyheter i år
I år er denne serien utvidet til flere varianter. Den tidligere varianten kalles nå for Como Standard, der det er mulig å velge mellom 20 ulike farger i tre forskjellige designer.  I tillegg kommer Como Stone, med fem ulike steinimiterte fronter i betong, marmor eller rust. Den siste serien har fått navnet Como Exclusive med fronter i spiler i fem ulike farger, matt hvit og matt sort i tillegg til eik, valnøtt og trendfargen Eden Green. De fem fargene er det mulig å få i liggende spile, stående spile eller i en buet liggende spile.  Dermed er det et svært så stort utvalg i denne serien, mener Marianne.

- Jeg har en følelse av at «alle» ønsker baderomsmøbler med spiler i år. Etterspørselen er enorm, og bilder på sosiale medier blir flittig delt, der matt sort fortsatt holder stand som det mest populære. Varianter i tre er også in, der vi spesielt satser på valnøtt og eik. Eden Green ser også ut til å slå an. Alle disse fargene er i folie og ikke i heltre, men vi står inne for kvaliteten som er ekstremt bra, sier Marianne. 

- Det skjer stadig forbedring innen print, og nå er endelig naturtro fliser også blitt overført til folie. Det ligger mye teknologi og utvikling bak hvert produkt, med ubegrensede designmuligheter for å følge de trendene i det norske markedet, mener hun.

Lucca speilskap i matt sort med under- og overlys i tillegg til innvendig lys. Dette speilskapet kan leveres i bredder fra 60 til 150 cm, og er en av årets nyheter fra Scala Bad.

Landets største på speil
Scala Bad er landets største leverandør av speil. Sortimentet teller nå totalt 118 ulike modeller.

- I fjor kom vi med 4 nye speilserier. Blant annet MONOPOLI speil serien med magneter og Boxer til å flytte på. Denne våren lanserer Scala Bad hele 8 nye speilserier. RAVENNA er et eksempel. Dette er et designspeil med overlys utformet i matt sort oval ramme, som gir et løft på badet. I tillegg har vi utviklet LUGANO, so er et rundt speilskap. Dett er et speil vi har stor tro på.  

- Vi har etablert et nært samarbeid sammen med vår italienske leverandør, der vi blant annet har utviklet vår egen unik sensor der man kan slå av og på lys uten å berøre selve speilet. En håndbevegelse er tilstrekkelig for å slå av, på, fargejustere eller bare dimme. Det er også utviklet en egen memory sensor som husker siste innstilling. Alle speil og speilskap har LED-lys med energimerking A. Dette innebærer høy virkningsgrad, lavere energiforbruk og lang levetid, sier Marianne med litt ekstra intensitet. Speil er tydeligvis noe hun har sansen for.

Como EXCLUSIVE er en ny serie bestående av liggende, stående og buede spiler, som er tilgjengelig i  amerikansk valnøtt, eik, matt hvit, supermatt sort og den trendfargen supermatt EDEN Green.

Det er også nye benkeplater til COMO og FORMIA møbler. PONZA benkeplater er produsert i det sterke materiale HPL.

Glass og porselen
Nye benkeplater, nye håndtak og nye servanter i porselen er også blant nyhetene.  

- I fjor utviklet vi ELBA glass-servanter i samarbeid med fabrikken. Disse har en elegant matt overflate som ikke setter fingermerker. Mens glass-servanter var fjorårets nyhet er det porselen som kommer tilbake som tidsriktig i år. Scala Bad har nå laget matt hvite og matt sorte porselenstopper, både i slimmodeller og i vanlig dybde.

Selv om det kommer nye modeller hvert år tilbakeviser Marianne Torp Halvorsen at det eksisterer en «bruk og kast» mentalitet i bransjen.

- Vi utvikler produkter som skal vare i mange år med fokus på høy kvalitet, moderne design og gode løsninger til badet. Vi er selvsagt avhengig av fornøyde kunder som opplever at de betaler riktig pris for våre varer, sier hun.

Tro mot bransjen
Scala Bad ønsker å være tro mot bransjen, og selger derfor ikke direkte til sluttkunder. Rørleggere og representanter fra VVS-butikkene er imidlertid svært velkomne til kundetreff med informasjon og opplæring i de nye lokalene, som også inneholder romslige showrom. 

- For oss er det viktig å styrke samarbeidet, og kundemøter arrangeres 2-3 ganger hver uke med små grupper, i tillegg til at vi har selgere «ute på hjul» over hele landet, forteller et optimistisk par som ser lyst på utviklingen i bransjen og på egen framtid med egendesign ved kjøkkenbord eller på høyfjellet. Det er der kreativiteten blomstrer, sommer som vinter.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår