- Sjokkerende dårlige intensiver

 
- Sjokkerende dårlige intensiverIllustrasjonsbilde: Maxus e-Deliver 9
Under Arendalsuka har støtte og insentiver til elektriske varebiler vært et hett tema. RSA mener nullutslippsmålene i 2025 for el-varebiler kun kan nås dersom varebil-intensiver økes betraktelig, på linje med andre europeiske land.

- For å stimulere til kjøp av elektriske varebiler, trengs det betydelig mer støtte, uttaler Espen Kristoffersen i RSA i en pressemelding.

Det er mye fokus på at Norge er langt framme i overgangen til elektrisk drivlinje blant kjøretøy, og vi soler oss i glansen over at Norge er i toppen blant elbiler i Europa. Dette gjelder imidlertidig bare personbilmarkedet - på varebilsiden er situasjonen en helt annen. Norge har faktisk blant de dårligste støtteordningene i Europa. Det er vedtatt at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, mens andelen av elektriske varebiler i dag er på 20 %. Med andre ord – det er en lang vei å gå. Dette ble diskutert under onsdagens debatt i Arendalsuka, hvor RSA deltok i panelet.

Kraftig reduksjon i ENOVA-støtte

ENOVA har i flere år tilbudt støtte ved kjøp av el-varebiler, og da støtteordningen startet opp fikk majoriteten av modellene på markedet opp mot 50.000 kroner i støtte. De siste årene har støtten blitt kraftig redusert, og mange el-varebiler får i dag langt under 10.000 kroner i støtte. Nesten ingen modeller kvalifiserer til mer enn 20.000 kroner, og noen elektriske varebiler kvalifiseres ikke til støtte i det hele tatt.

- Det er langt igjen for å nå utslippsmålene for 2025, og RSA mener det er sjokkerende at Norge ikke egger bedre til rette for å stimulere for økt salg av utslippsfrie varebiler. Utviklingen går for sakte, og dagens el-andel i det lette varebilsegmentet vil ikke ha økt mye om et år hvis ikke insentiver økes og bruksfordeler utvides ytteligere, sier Kristoffersen videre.

RSA oppfordrer norske myndigheter till å se på hva andre land gjør for å stimulere salget. Blant annet i Sverige, hvor gode insentiver og bruksfordeler virkelig fått fart på el-varebilsalget:

Lokale bruksfordeler

- Mens våre naboer i Sverige støtter samtlige kjøp av elektriske varebiler med 70.000 kroner, reduserer ENOVA støtten og insentivene ved kjøp av elektriske varebiler i Norge kraftig år for år, sier Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.

- Også land som Frankrike, Polen og Tyskland gir støtte for el-varebiler opptil 150.000 kroner. RSA ønsker å bidra til å nå 2025-målene, men gode intensiver, støtteordninger og bruksfordeler er også viktige virkemidler for å nå disse. Lokale bruksfordeler for el-varebiler er iverksatt f.eks i Oslo med god effekt som gratis bomring, fordelaktig parkering i sentrum og støtte til infrastruktur, mener han.

- Et enkelt lokalt virkemiddel som kan bidra positivt til å øke salget av el-varebiler vil være å gi tilgang til el-varebiler i kollektivfelt uten passasjer, også i rushtiden. Dette er et enkelt virkemiddel som kan innføres raskt som vil være positivt for el-varebil-brukere og stimulere til økt salg av el-varebiler i de større byene. Enkelte aktører i bilbransjen driver aktiv lobbyvirksomhet med bevisst feilinformasjon om at det ikke er tilgjengelige el-varebiler i markedet. De ønsker selvfølgelig å verne om salget av sine dieselbiler, sier Kristoffersen avslutningsvis.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår