Skytjeneste for fjernstyring av anleggsmaskiner

 
Skytjeneste for fjernstyring av anleggsmaskiner
Det norske teknologiselskapet Steer as lanserer nå sin skybaserte løsning for fjernstyring av anleggsmaskiner. Dette vil bidra til å øke produksjonskapasiteten og minimere risiko ved å fjerne sjåføren fra farlige operasjoner og miljøer.

Farlige operasjoner kan for eksempel være gruvedrift, ustabilt terreng, forurensing, ekstreme temperaturer, eksplosiver og stråling, skriver selskapet i en pressemelding.

Skyteknologi uten begrensninger
Maskinene kan kjøres fjernstyrt via høyoppløselig video uten forsinkelse - eller de kan kjøre semi-autonomt via forhåndsdefinerte ruter. Steer gir sjåføren mulighet til å håndtere flere maskiner samtidig og enkelt bytte kjøretøy med et tastetrykk. Det er ingen begrensninger på avstanden mellom sjåfør og maskin ettersom kommunikasjon går over internett (Wi-Fi/4G/5G). Det er allerede i dag fullt mulig å plassere 3 sjåfører i hver sin tidssone rundt om i verden - der alle tre kjører samme maskin i hvert sitt 8 timers skift. Slik kan produksjonen holdes gående uavbrutt 7 dager i uken - gjennom hele året. Selskapet er i samtaler med en større aktør i Midt-Østen som ønsker å benytte denne løsningen for å kutte kostnader, øke kapasiteten og minimere sikkerhetsrisikoen for sine ansatte. I tillegg er et pilotprosjekt i USA under oppseiling.

Integrering av Steer inn i arbeidshverdagen skal være enkelt. Teknologien kan brukes på alle typer kjøretøy uten store investeringer eller ombygginger.
- Hittil har vi koblet opp og fjernstyrt gravemaskiner, bulldozere, dumpere og traktorer fra flere bl.a. Caterpillar, Volvo og John Deere inn i skyløsningen. Egenutviklet hardware og software gjør løsningen ekstremt fleksibel og rask å sette opp, sier Lars Tronsmoen, leder for utviklingsteamet i pressemeldingen.

- Vi har et veldig kraftig og fleksibelt integrasjonslag som lar oss ta ut maskinens originale skjermer og hjelpesystemer for så å plassere disse hos sjåføren flere hundre kilometer unna. Man kan da gjøre akkurat det samme fra den fjernstyrte operasjonsstolen som man kan gjøre i maskinen, sier han.

Solid erfaring og en praktisk tilnærming til teknologiutvikling
Siden oppstarten har en rekke anleggsmaskiner fra blant annet Volvo og Caterpillar blitt testet ut i pilotprosjekter for bl.a. Statnett, Orica Explosives og Forsvaret. Flere tusen timer med fjernstyrt kjøring er gjennomført. Daglig leder Ole Gjermundshaug forteller at pilotprosjekter som dette er helt avgjørende for å teste og videreutvikle teknologien:

- Vi opererer i en praktisk bransje med høyt tempo og mange ukjente faktorer. Her nytter det ikke med en ren akademisk tilnærming. Hele teamet tilbringer mye tid ute i felt sammen med maskinkjørerne slik at vi får raske tilbakemeldinger og innsikt for å kontinuerlig optimalisere og forbedre løsningen. Tett dialog med kunder og sjåfører er en av suksessfaktorene for at utviklingen skjer i takt med markedet.

Veien videre
Fram til nå har firmaet holdt en svært lav profil og fokusert på teknologiutvikling og pilotprosjekter. Til tross for dette ble firmaet tidligere i år invitert av ledelsen i Caterpillar i USA for å presentere løsningen - som viste stor interesse for løsningene og teknologien etter å ha oppdaget firmaet via et Google søk.

- Vi er nå trygge på at løsningen er klar for markedet, og vi er i gang med å skalere opp innen salg, markedsføring og support. I tillegg arbeider vi med å velge ut internasjonale partnere - så her er det bare å brette opp ermene og jobbe videre, sier markedsansvarlig Pål Ligård i meldingen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår