- Slutt å si at jenter er søte

 
- Slutt å si at jenter er søteBildet: Anne Gretland (t.v.) er administrerende direktør i FotoWare, et norsk IT-selskap med ansatte over hele verden i en mannsdominert bransje. Kvinneandelen er nå på 47 prosent, en dobling siden starten for tre år siden. (Foto: Skjermdump)
Det blir mer handling enn ord når kvinner i rørfagene nå fortsetter kampen for økt kjønnsbalanse, og kampen vil i betydelig grad stå i styrerom og i en offensiv ekstern kommunikasjon.

Av Odd Borgestrand

Dette kom fram i to av de sentrale innleggene under Ingeborg-Nettverkets digitale inspirasjonsdag. Det var to framgangsrike kvinner i mannsdominerte bransje som holdt sterke appeller, men også to kvinner som nærmest befinner seg på hver sin side av skalaen når det gjelder kjønnsbalanse. Likevel var de samstemte i sine kampsaker.

Viktig med kjønnsbalanse

Anne Gretland er administrerende direktør i FotoWare, et norsk IT-selskap med ansatte over hele verden i en mannsdominert bransje.  Kvinneandelen er nå på 47 prosent, en dobling siden starten for tre år siden.
- Det handler først og fremst om toppledelsens holdning til kjønnsbalanse. Det er mange som snakker om kvinneandel, men er ikke klar på hvorfor det er viktig. Vi vet at god kjønnsbalanse er viktig for alle selskaper. Vi må ikke tenke på tradisjonene, men tenke framover både når det gjelder produkter og ledelse.  Alle i selskapet må være bevisst på dette, understreket Anne Gretland.

- Skal vi oppleve endring er det noen som må bli ansvarliggjort og at det har en konsekvens dersom man ikke følger opp med handling. Et nøkkelord er kommunikasjon ut i markedet. Bruk ord og bilder som unge mennesker identifiserer seg med. Unge mennesker er bevisst på at de vil jobbe i moderne selskaper, og det må rørbransjen også ta på alvor, sa hun.

- Unge jenter velger ofte det trygge, men da må det kommuniseres at det er trygt å jobbe også i rørbransjen. De som søker må vite at den er fri for alle former for mobbing. Det er viktig å møte unge jenter på de plattformene de befinner seg, som TikTok og Snapchat.
Unge vil være i en bransje med størst mulig mangfold. For de som vil tiltrekke seg flere talenter er det viktig å ha både kvinner og menn som fronter arbeidsplassen, sa hun videre.

- Jenter kan gjøre alt

- Tradisjonene styrer våre valg, ofte uten at vi tenker på det. Vi må være bevisst i hele rekrutteringsprosessen. Igjen er ord- og bildebruk avgjørende for hvem som søker. Helt ubevisst velges oftest menn i nye stillinger, fordi mannen framstår som mest kompetent, selv om man mottar helt likelydende søknader, sa Gretland.
Hun oppfordret bransjen til å vise fram yrket gjennom aktive jenter.
- Følg jentene fra ungdomsskolenivå og hjelp dem til å ta fagbrev. Vi må løfte hverandre opp og gjøre hverandre bedre. Vi må slutte å si at jenter er søte og gutter er tøffe. Jenter kan gjøre alt, og det må vi løfte fram, konkluderte hun. 

HR-direktør Anne Sødem i Caverion fulgte opp med å slå fast at god kjønnsbalanse er lønnsomt.
- Vi må rekruttere fra hele befolkningen og ikke bare blant menn. Garderobefasiliteter og mangel på egnede arbeidsklær må ikke bli et hinder. Det er viktig å sette et mål for kvinneandel, avmystifisere lederrollen og finne rollemodeller der erfarne ledere forteller hvordan de håndterer dette. Gi kvinner muligheten også i lederroller, oppfordret hun.

Egen kampanje

Caverion gjennomførte for to år siden en egen kampanje for å øke kvinneandelen. Handlingsplanen begynte med praktiske ting som garderobe og klær. Målet var å gjøre det attraktivt å komme til Caverion, som også fokuserte på at de jobbet i en familievennlig bransje. Caverion valgte å bli en likestillingsforkjemper ved å opprette en hashtag:

#Er det greit at må skifte bak et forheng i mennenes garderobe.

#Er det greit at kvinner ikke har klær som passer.

#Er det greit at kvinner skal finne seg at de blir tiltalt nedlatende eller trakasserende.

Ikke jenter - bare kvinner

Kampanjen slo an i styrerommet og bevisstheten rundt kjønnsbalanse er stor. Det lønner seg å ha jevn fordeling av kvinner og menn, og i Caverion finnes det ikke jenter, - bare kvinner.

- Kvinneandelen blant lærlingene er nå på 9 prosent, og totalen blant kvinnelige fagarbeidere i Caverion er 5 prosent. Det er viktig at vi hele tiden har fokus på denne andelen. (bransjen generelt har bare 2 prosent kvinnelige fagarbeidere) Vi skal sikre god forankring i ledergruppen. Vi vil være i front, og vi skal være bevisst på mangfold ved å fjerne hindringer. Vi skal bygge relasjoner der hele bransjen må samarbeide. Vi må inn i skolen for å fortelle at rørbransjen er en flott bransje. Vi skal framsnakke jobben gjennom de ulike plattformene vi har til disposisjon, slo Anne Sødem fast under dagens digitale konferanse.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår