Stålkontroll på aluminiumsinnredning

 
Stålkontroll på aluminiumsinnredningBildet: - Håndverkere generelt har jo mye el- og håndverktøy å dra på. Med denne romløsningen vi ser her, får man plassert mye verktøy under dørken, og oppnår lavt tyngdepunkt på bilen, sier salgssjef for bilinnredning i NSI, Tor H. Lanton. Foto: Bjørn Laberg
Med fulle ordrebøker og foroverlent optimisme, i et tøft marked for varebilinnredning, stanser ikke Norsk Stanseindustri AS (NSI) å imponere.

Av Bjørn Laberg

NSI er noe så sjeldent som en helnorsk industribedrift, med egen fabrikk på Skedsmokorset, og med føtter og markedsandeler godt plantet i både håndverks- og VVS-bransjen. Vi møtte salgssjef for bilinnredning i NSI, Tor H. Lanton, under VVS-dagene nylig. Han kan ikke få understreket nok, viktigheten av å være synlig her.

Langtidsvirkninger av messeprofilering

- Det er her vi treffer sluttbrukere og kunder fra alle kanter av landet. Disse messedagene utnytter vi effektivt i vår profilering, og tilstrømmingen til vår stand har vært upåklagelig. Kundene kjøper jo ikke bilinnredning på impuls, så langtidsvirkningene av å fronte produktene våre her, kan resultere i salg både ett og to år frem i tid, sier Lanton til VVS aktuelt.
Siden starten i 1990 har NSI produsert varebilinnredninger, og tok skrittet fullt ut i august 1992 med å lansere den første innredningen under navnet NSI Innredninger. Dagens innredninger er i hovedsak produsert i sjøvannsbestandig aluminium. 
- Vi har valgt å la komponenter som har med innfesting og bæreevne av reolene være i stål. Med sandwich-vegger bestående av aluminium utvending og innlegg av stål, sikrer vi en lett og sikker konstruksjon. «AluLine»- varianten fremstår som en av de letteste innredningene på markedet i dag, sier Lanton.

Spesialinnredninger for forsvaret

- På bilinnredning kan vi levere til alle typer varebilmerker. Det meste er jo bygd opp på standardmoduler, som kan settes sammen, nesten som Lego, etter behov og hvilken bransje dette skal leveres til. Vi har også en stor grad av skreddersøm for våre kunder, hvor vi spesialproduserer innredningen fra bunn av. I slike tilfeller er det ikke bare håndverksbransjen vi server, vi har blant annet forsvaret og vegvesenet som store kunder på spesialinnredning, sier han videre.

- Hvor kresne har håndverkerne blitt, når det kommer til innredning av «arbeidsplassen» som jo firmabilen ofte fremstår som?

«Dobbeltromsløsninger»

- Det er vel like mange meninger om hva som er bra bilinnredning, som antallet brukere, smiler Lanton. - Mange kunder har svært spesifikke retningslinjer og tanker om hvordan innredningen skal se ut. Men mitt inntrykk er at våre standardløsninger og utstyrsvarianter langt på vei tilfredsstiller de fleste ønsker og behov som håndverkere eller andre måtte ha. Det store innen bilinnredning nå, og som vi har fått mye nysgjerrighet rundt på messa, er «dobbeltromsløsninger», med skuffer i forskjellig utforming, bredder og høyder, sier han.
Lanton viser frem bilinnredning med dype skuffer, hvor det for eksempel gis plass til stående el-verktøyskofferter.
- Håndverkere generelt har jo mye el- og håndverktøy å dra på. Med denne romløsningen vi ser her, får man plassert mye verktøy under dørken, og oppnår lavt tyngdepunkt på bilen. At verktøyet også blir «ute av syne», er jo heller ingen ulempe. Men uansett hvor mye du ellers stabler inn i varerommet, kommer man enkelt til skuffene, understreker han.

Vekt og nyttelast

- Som nevnt er 100 prosent av våre innredninger laget i aluminium, for å holde egenvekten nede i varebilene. Veimyndighetene har nå et langt høyere fokus på vekt og nyttelast, enn tidligere. I tillegg har el-varebilene gjort sitt inntog blant nyttekjøretøyene, hvor nettopp vektproblematikken er avgjørende for rekkevidden på batteriet.

- Hvordan har Norsk Stanseindustri greid seg gjennom tiden med korona og materialprisøkninger?

- Vi har klart oss veldig bra. Ordrebøkene har aldri vært fullere, selv om også vi har hatt våre utfordringer. Prisene på stålplater og aluminium skjøt i været tidligere i år. Det er selvsagt ikke gunstig når vi senest i april fikk beskjed om en prisøkning på 50 prosent på råvarene våre. Nå ser det heldigvis ut til at disse prisene begynner å normalisere seg. 

Lang leveringstid på nye varebiler

- Men den største utfordringen er likevel lange leveringstid på nye biler. At varebilkundene må vente fra ett til halvannet år på at bilene ankommer Norge, er selvsagt frustrerende for håndverksbedriftene, men også for oss, som får noen utfordringer med å planlegge produksjonen, sier Lanton avslutningsvis.

I tillegg til å levere bilinnredning, har NSI et solid fotfeste innen VVS-segmentet. Bedriften produserer og leverer blant annet samle- og fordelerskap til rør- og andre tekniske installasjoner. Også det i aluminium. Norsk Stanseindustri har i dag cirka 30 ansatte.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår