Stemningsbelysning gir bedre rekkevidde

 
Stemningsbelysning gir bedre rekkeviddeBildet: En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt.
Ulike farger på innvendig belysning skal spare strøm for Fords nye helelektriske minibusskonsept Transit Smart Energy Concept.

Ifølge forskning utført av National Renewable Energy Laboratory i USA kan bruk av klimaanlegget i en helelektrisk bil eller nyttekjøretøy redusere rekkevidden med opptil 50 %. Spesielt kjøretøy med store kupeer må bruke mye energi på å holde riktig temperatur innvendig for sjåføren og passasjerene.

- Hvilke farger vi eksponeres for kan imidlertid forandre hvordan vi føler oss. En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt. Ved å redusere bruk av klimaanlegg kan kjøretøyets rekkevidde økes betydelig, sier lighting team engineer, Vehicle Architecture i Ford Europa, Lioba Müller, i en pressemelding.

Ford har testet den nye 10-seters konseptminibussen i sin egen værfabrikk ved Fords Environmental Test Centre i Køln. Bussen er bygget slik at sjåføren hadde oversikt over temperaturen der hver og en av passasjerene satt. Deretter ble passasjerene utsatt for en simulert dag med 0° C, og en varm sommerdag med +30° C, og spurt om de følte det var for varmt eller kaldt i bussen.

I begge tilfellene gjorde bruken av ulik stemningsbelysning inni bussen at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 % til kjøling og 2,5 % til oppvarming.

Denne har blitt utstyrt med flere energibesparende og energiskapende innovasjoner:

• Seks takmonterte solcellepanel lader et 12 volts batteri som igjen gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner.

• En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, fra lufta ute - og i kupeen. Dette reduserer energiforbruket til oppvarming med opptil 65 % og øker rekkevidden med 20 %.

• Ventilerte dobbeltglassvinduer reduserer kalde kontaktflater og isolerer mot varmetap.

• Et isolert gulv og tak reduserer også varmetap i kupeen.

• En skyvedør som bare åpnes halvveis for å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen.

• En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet reduserer ytterligere varmetap når passasjerene går av og på minibussen.

• Transit Smart Energy Concept har også oppvarmede passasjerseter og systemer som gjør det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Dette er også med på å redusere energiforbruket i den store kupeen.

Ford har annonsert at de utvikler en helelektrisk versjon av 2-tonns Transit for Europa som skal være klar for markedet i 2021. Den første ladbare hybriden i 1-tonns segmentet, Transit Custom ladbar hybrid, er klar for Norge i begynnelsen av 2020.

Bildet: Ved hjelp av minibusskonseptet Transit Smart Energy Concept undersøker Ford nye muligheter for å øke energieffektiviteten og den elektriske rekkevidden på sine kommende elektrifiserte biler.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår