Ukomfortabel med Comfort

 
Ukomfortabel med ComfortBildet: Comfort-sjef Knut Strand Jacobsen kaller Frigaards utspill i Dagens Næringsliv for PR-stunt. (Foto: Bjørn Laberg)
13.06.12: Daglig leder i nettbutikken PlussVVS.no, Trond Frigaard, har gått hardt ut i media mot rørleggerkjeden Comfort.
13.06.12: Daglig leder i nettbutikken PlussVVS.no, Trond Frigaard, har gått hardt ut i media mot rørleggerkjeden Comfort.
Av Bjørn Laberg

Påstander om at Comfort bruker ulovlig markedsmakt for å skvise ut en konkurrent, blir bastant tilbakevist av Comfort-sjef Knut Strand Jacobsen.
– Dette er fri fantasi. Utgangspunktet for vårt engasjement i saken, var at PlussVVS i sin markedsføring brukte prissammenligninger mellom «epler og pærer» i sin ganske uthengende markedsføring. Når produkter er forskjellige og prisene feil, blir det både galt og ulovlig. Derfor henvendte vi oss til PlussVVS, via advokat, sier Strand Jacobsen til VVS aktuelt.

Åndsverkbeskyttet
– Samtidig stilte vi dem noen spørsmål om de hadde tillatelse til å bruke opphavsrettslig beskyttede produktbilder, som vi med god grunn kunne anta kom fra en varedatabase vi selv har bygget opp hos reklamebyrået Schjærven. PlussVVS benytter nemlig dette byrået nå, og vi ville avdekke eventuell ulovlig bruk. Videre stilte vi noen spørsmål om deres juridiske ståsted hvis de benytter en avansert programvare for å spore varer og priser via internett i vår egen åndsverkbeskyttede varedatabase, sier Jacobsen.
– Vi fikk svar fra Frigaards advokat og roer oss vel med det, sier Strand Jacobsen. Selv om nye feilaktige og urimelige påstander i de siste avisartiklene sikkert burde vært motsagt, fortsetter han.

Lokal tilstedeværelse
Frigaard hevder Comfort bruker markedsmuskler mot ham?
– Huff, for en påstand. Vi har en begrenset markedsposisjon med spredt innkjøp og vårt tilbuds overlapp med PlussVVS er svært liten. Vi har i årevis konkurrert med flere titalls internettbutikker, der lokal tilstedeværelse med butikker, fagkompetanse og totalproduktet Comfort står sin prøve. Vi har selvfølgelig ikke bedt noen om å stanse salg til denne nettbutikken, sier Strand Jacobsen. 

Storm i vannglass
Får denne saken et videre rettslig etterspill?
– Nei, Frigaards PR-stunt forholder jeg meg ganske rolig til så lenge han ikke bryter loven. Dagens Næringsliv kaller det prisrøre. Dette gjelder bare noen få spesielle varer som blir kjøpt og solgt på helt forskjellige måter, så storm i et vannglass er kanskje et mer betegnende uttrykk, sier administrerende direktør i Comfort-Kjeden AS, Knut Strand Jacobsen til VVS aktuelt. 

Daglig leder i PlussVVS, Trond Frigaard, er på sin side oppgitt over Comforts fremgangsmåte.
– Brevet vi har mottatt, via deres advokat, er temmelig ufint. Dette er i mine øyne fordekte trusler. Vi har derfor involvert konkurransetilsynet i saken, sier Frigaard.
Han understreker at PlussVVS ikke ønsker å bråke med noen, og at prissammenligningene er reelle.
– Hva slags avtaler med reklamebyrå vi har, angår ikke Strand Jacobsen. Ikke legger jeg meg bort i Comforts avtaleverk heller. Poenget vårt er å være billigst, og det har vi klart, hevder Frigaard.

Hvordan har dere skaffet dere disse opphavsrettslig beskyttede produktbildene?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier daglig leder i PlussVVS, Trond Frigaard, til VVS aktuelt
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår