Utvider kapasiteten på Oslo lufthavn for 3,3 mrd.kr.

 
Utvider kapasiteten på Oslo lufthavn for 3,3 mrd.kr.- Utvidelsen vil gi økt kapasitet og bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, sier leder for driftskoordinering i Avinor, Liv Karin Sundsvold til Byggfakta. (Illustrasjon: Avinor/Nordic Office of Architecture)
AKTUELLE PROSJEKTER: Det pågår nå kontrahering av entreprenør for bygg- og anleggsarbeider, samt råbygg og tettbygg på prosjekt «Utvidelse Non-Schengen Øst» på Gardermoen. Bedre kapasitet for interkontinental trafikk er bakgrunnen for utvidelsen, som vil koste 3, 3 milliarder kroner.

Av Therese A. Bolin/Byggfakta

Konkurranse mot innvendig elektro, ventilasjon og rørlegging skal lyses ut i oktober/november 2019. Det skal og lyses ut konkurranse med forhandling på rigg og drift.

Prosjekt «Utvidelse Non-Schengen Øst» (UNSØ) på Avinor Oslo lufthavn omfatter et bygg på ca. 30 000 kvadratmeter tilknyttet dagens pir øst, med tilhørende flyoppstillingsplasser og teknisk infrastruktur. Fra sommeren 2022 skal dette gi forbedret kapasitet.

Gir bedre rammevilkår for Norge

- Utvidelse av kapasiteter for interkontinental trafikk og annen trafikk for destinasjoner utenfor Schengen på Oslo lufthavn, er viktig for å videreutvikle Norges hovedflyplass som et internasjonalt knutepunkt. Utvidelsen vil gi økt kapasitet og bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper. Videre vil utvidelsen gi bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av Avinors samfunnsoppdrag, sier leder for driftskoordinering i Avinor, Liv Karin Sundsvold til Byggfakta.

Prosjektet hadde oppstart 1. oktober 2018 og skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022.

- Dagens kapasitet innenfor dette trafikksegmentet er 5,5 millioner passasjerer pr år. Med utvidelsen øker kapasiteten til om lag 8 millioner passasjerer i året, sier hun.

- De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig vekst. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpasset infrastruktur er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, fortsetter Sundsvold.

Mer plass

Terminalutvidelsen vil bestå av typiske terminalfunksjoner som flere gates, kommersielle tilbud, toaletter og lounge. Det blir for øvrig mer plass til passasjerene i et område som i dagens pir øst oppfattes som trangt i trafikktunge perioder.

Ønsker å påvirke driften så lite som mulig

For å sikre at driften i terminalen og på flysiden blir minst mulig påvirket av byggeprosjektet, er det etablert en egen adkomst for materialer og avfall til og fra byggeplassen. Slik transport går via en egen kulvert øst for byggeplassen. Flyplassens driftsområde blir dermed lite berørt av anleggstrafikken. Dette er viktig for trafikkavviklingen i tilstøtende områder på lufthavnen.

I terminalen er det etablert en klimavegg helt øst i pir øst for å unngå at passasjerer skal bli forstyrret av byggeplassen ved siden av.

Kapasitetsmessig er tre gater tatt ut av drift under byggeperioden. Dette er kompensert for, dog betyr det noe mer fjernparkering og bussing i en periode.

Inne i terminalen er det gjort arealmessige tilpasninger for å kunne gi passasjerene et forbedret tilbud og en bedre opplevelse i byggeperioden. Herunder er gate F19 utvidet med mer plass og funksjoner til å håndtere store fly og avganger til USA. Serveringsstedet «Bar Oslo» er også etablert som et større serveringssted, med flere sitteplasser og eget hvileområde med arbeidsposisjoner og ladepunkter for mobiltelefoner og PCer.

Framdrift

For tiden pågår grunnarbeider på flyoppstillingsplasser, fastpunkt for broer og terminalens kjeller. Kontrahering av de største entreprisene har høy fokus i disse dager, herunder entrepriser for råbygg/tett bygg, innvendige arbeider og innvendige tekniske arbeider i terminal, fastpunkt og broer.

Prosjektet holder god fremdrift og har som målsetning å gi forbedret kapasitet fra sommeren 2022.

 

FAKTA:

Utvidelse av Non Schengen-området (UNSØ) ved Gardermoen

Non-Schengen Øst

Fylke:                   Akershus

Verdi):                3,3 milliarder kroner

Gjeldende anbud på:

Elektroinstallatør, byggentreprenør, rørlegger, ventilasjoninstallatør,

Roller

Tiltakshaver: Avinor as Hovedkontor

Tiltakshaver: Oslo Lufthavn AS

Prosjektleder: Sweco Norge AS

Arkitekt: Nordic Office Of Architecture AS

Rådgivere/ Rådgivende ingeniør: COWI AS med Dr Ing A Aas-Jakobsen as/ Ingeniør Per Rasmussen as som underrådgivere

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta Live.

 

Last også ned vår rapport om: De 100 kommunene som har de største prosjektplanene

 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår