Vannsparing sitter langt inne

 
Vannsparing sitter langt inneIllustrasjonsbilde: Getty Images
- I Norge er tilgangen til ferskvann nesten ubegrenset. Det kan se ut til at dette har gjort nordmenn bortskjemte og uforsiktige hva gjelder vannforbruk, hevder Grohe.

Grohes kartlegging "Vannbarometeret" viser nemlig at Norge er det landet i Norden der innbyggerne er minst villige til å gjøre enkle grep i hverdagen for å bidra til et mer bærekraftig forbruk. Faktum er at nordmenn er de som har størst motvilje mot samtlige elleve tiltak for redusert vannforbruk, viser undersøkelsen Ipsos Norm har gjennomført på oppdrag fra Grohe.

Flertallet av innbyggerne kan tenke seg å ta kortere dusjer og å stenge av vannet når de pusser tennene. Når det gjelder tiltak som å stenge av vannet i dusjen mens man såper inn seg, å bruke oppvaskmaskin og å slutte med å bade i badekar, er ikke nordmenn like villige til å endre sine vaner. Der er de nemlig på bunn blant de nordiske landene. Norge er dessuten det landet som har den største andelen av innbyggere som sier at de ikke kan tenke seg å gjøre noe for å redusere sitt eget vannforbruk.

– Det er leit at nordmenn, sammenliknet med innbyggerne i de andre nordiske landene, har en mer negativ holdning til omstillinger som ville ha ført til å redusere landets vannforbruk. Årsaken til dette kan muligens være at Norge har nærmest ubegrenset tilgang til ferskvann. Men slik ser det ikke ut over hele verden. Men vann er en livsnødvendig ressurs, og for å bidra til å holde konsumet på et rimelig nivå kan vannbesparende innovasjoner være nøkkelen til å få nordmenn til å venne seg til et mer bærekraftig forbruk, sier Anne Øiseth, Country Manager i Grohe, i en pressemelding.

Slik vil nordmenn redusere sitt vannforbruk

1. Stenge av vannet under tannpuss 59 %
2. Ta kortere dusjer 54 %
3. Stenge av vannet når jeg såper meg inn 41 %
4. Bruke vannbesparende VVS-produkter 34 %
5. Bruke oppvaskmaskin 32 %

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført av menings- og markedsundersøkelsesfirmaet Ipsos Norm på oppdrag fra Grohe. Undersøkelsen ble gjennomført på nettet i perioden 24.–31. januar 2020. Til sammen har 4032 personer fra 18 år og oppover deltatt. Resultatet er statistisk signifikant og representativt for Sverige, Norge, Danmark og Finland.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår